Vianmääritys

Modeemin merkkivalot ovat pimeinä, vaikka virtajohto on kiinni

Mahdollinen syy:
Modeemi ei saa virtaa. Muuntaja tai itse modeemi on mahdollisesti viallinen.

Korjausehdotus:
Varmista, että virtajohto on kiinnitetty ohjeiden mukaisesti ja että pistorasiaan tulee virtaa. Jos ongelma ei ratkea, tuo muuntaja sekä modeemi DNA Kauppaan vaihdettavaksi.
 

Kaikki nettiyhteyden merkkivalot palavat, mutta nettiin ei pääse

Mahdollinen syy:
Modeemi saattaa olla jumittunut.

Korjausehdotus:
Irrota modeemin virtajohto noin minuutin ajaksi. Kiinnitä se uudestaan ja käynnistä modeemi. Odota että merkkivalot syttyvät ja kokeile toimiiko yhteys. Kokeile myös käynnistää tietokoneesi uudestaan, tai koeta yhdistää se modeemiin Ethernet-johdolla.

Kaikki nettiyhteyden merkkivalot palavat, mutta tietokone antaa ilmoituksen ”Rajoitettu yhteys”

Mahdollinen syy:
Modeemi ei saa yhteyttä nettiin.

Korjausehdotus:
Tarkista yhteys ja että kaikki liitännät ovat oikein kiinni. Varmista myös, että tietokoneen tai muun nettiin yhdistettävän laitteen nettiasetukset ovat kunnossa. Tarvittaessa palauta modeemin tehdasasetukset, irrota virtajohto noin minuutiksi ja kokeile sen jälkeen käynnistää se uudelleen.

Netti katkeilee

Netin katkeilu voi johtua useista eri syistä. Kokeile seuraavia keinoja selvittääksesi, onko syy katkeiluun modeemissa:

  • Kytke yhdistettävä laite modeemiin Ethernet-johdolla.
  • Palauta modeemin tehdasasetukset.
  • Tarkasta kaikkien johtojen, antennirasian sekä pistorasian kunto.
  • Tarkista tietokoneesi sekä muiden laitteiden asetukset.
  • Soita DNA:n asiakaspalveluun ja tarkista linja-arvot.
  • Varmista myös, että ilma pääsee kiertämään hyvin modeemin ympärillä.
     
Kaikki nettiyhteyden merkkivalot palavat erillistä reititintä käytettäessä

Mahdollinen syy:
Reititin tai muu käytössä oleva yhteyttä jakava laite on mahdollisesti jumissa, tai viallinen.

Korjausehdotus:
Yhdistä modeemi Ethernet-johdolla suoraan tietokoneeseen, tai käytä langatonta WiFiä. Ota yhteyttä reitittimen valmistajaan tai myyjään selvittääksesi mahdollisen siihen liittyvän vian.

WiFi ei toimi

Jos netti toimii Ethernet-kaapelilla, mutta ei langattomasti, on vika WiFi-verkossa.
Käynnistä modeemi uudelleen, tarkasta asetukset ja kokeile WiFi-vinkkejä. Mikäli ongelma ei ratkea, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
 

Vanhemmat laitteet eivät yhdistä WiFIllä
  • Kirjaudu laitteen asetussivulle ja paina WiFi-valikon oikeassa reunassa näkyvää rattaan kuvaa.
  • Muuta Security-alasvetovalikosta WPA2/WPA3 Personal valintaan WPA2/WPA Personal.
  • Tallenna muutos valitsemalla Apply sivuston alaosasta. 

Modeemista kuuluu sirisevä ääni

Mahdollinen syy:

Modeemin viallinen virtalähde aiheuttaa laitteessa normaalista poikkeavaa sirisevää ääntä. Lisäksi laitteen toimivuudessa voi esiintyä seuraavia ongelmia: laitteen merkkivalot eivät pala normaalisti, yhteydessä tai laitteen WiFi-verkossa ilmenee suoritusongelmia ja laite käynnistyy toistuvasti uudelleen. Ongelmat eivät vaikuta laitteen turvallisuuteen.

Korjausehdotus:

Ole yhteydessä DNA:n kuluttaja-asiakaspalveluun ja ilmoita ongelmasta, jolloin DNA toimittaa veloituksetta uuden F-266-modeemin virtalähteen. Vaihtoehtoisesti uuden virtalähteen voi hakea DNA Kaupan myymälästä ilmoitettuasi siellä ongelmasta.