Laskutuksen tuki

Siirry ohjeisiin:

Tiesithän, että helpoin tapa nähdä laskutuksesi tilanne ja viimeisimmät laskut on kirjautua DNA:n sivuille tai Oma DNA -sovellukseen. 

Usein kysyttyä laskutuksesta

Mistä löydän laskun tiedot?

Laskujen tiedot löydät kirjautumalla DNA:n sivuille "Omat laskut" -osiosta ja Oma DNA -sovelluksen kotinäkymässä, kohdasta "Laskut".  Sivustolle ja Oma DNA -sovellukseen kirjaudutaan omalla DNA Tunnuksella, jonka luomiseen tarvitset verkkopankkitunnukset. Oma DNA -sovelluksen voit ladata puhelimellesi tai tabletillesi kätevästi omasta sovelluskaupastasi. 

Mikä on laitteiden maksuaikasopimus?

DNA tarjoaa laitteiden hankintaan joustavia, eri pituisia maksuaikasopimuksia. Voit valita, maksatko laitteesi kertamaksun sijaan osissa kuukausittain 12 kk, 24 kk tai 36 kk korottomalla ja kuluttomalla DNA Maksuajalla.
 

Kuinka maksan maksuaikasopimuksen erät kerralla pois?

Voit tilata loppulaskun itsepalvelusta tai asiakaspalvelun kautta ja maksaa laitteen jäljellä olevat erät kerralla pois, vaikka sopimuskausi olisi vielä kesken.

 

Voinko muuttaa maksuaikasopimuksen pituutta?

Maksuaikasopimuksen pituutta ei ole mahdollista muuttaa kesken sopimuskauden. Voit aina kuitenkin maksaa jäljellä olevan summan kerralla pois koska tahansa tilaamalla loppulaskun asiakaspalvelumme kautta.

Mitkä ovat laskun toimitustavat?

Voit valita itsellesi sopivimman tavan vastaanottaa laskut:
DNA:n laskun voi vastaanottaa sähköpostiin, e-laskuna, suoramaksuna tai paperilaskuna. Puhelinliittymien laskut löydät myös omista tiedoistasi kirjautumalla DNA.fi-sivuille ja Oma DNA -sovelluksesta. 

E-lasku ja sähköpostilasku ja itsepalveluun toimitettava lasku ovat maksuttomia. Paperilaskun ja suoramaksun hinta on 4,90 €/lähetetty lasku.

E-laskun ja suoramaksun voit ottaa käyttöön oman pankkisi kautta. Muiden laskutustapojen muutokset voi pyytää asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelussa tehtävistä muutoksista veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.

Miten otat e-laskun käyttööni?

Vaihda e-laskuun omassa verkkopankissa vaikka silloin kun seuraavan kerran olet maksamassa laskua.

Valitse verkkopankissa uusi e-laskusopimus.

  • Puhe- ja liikkuva laajakaista -liittymät: valitse laskuttajaksi "DNA Oyj" ja laskutusaiheeksi "Matkapuhelinliittymät ja maksuaika"
  • DNA Welhon lähettämien laskujen kohdalla valitse laskuttajaksi "DNA Welho" ja laskutusaiheeksi "DNA Welho TV ja laajakaistaliittymät"
  • Jos laskullasi veloitetaan DNA Kotipuhelin -tai DNA Kotiluuri-palveluita, valitse laskuttajaksi "DNA Oyj" ja laskutusaiheeksi "Kotipuhelinliittymät"
  • Digitan lähettämien laskujen kohdalla tee verkkopankissa e-laskusopimus ja valitse laskuttajaksi "Digita Oy" ja laskutusaiheeksi "Digita TV". Tarvitset myös asiakastunnuksen ja viitenumeron.

Tarvitset myös laskulla näkyvän asiakastunnuksen ja viitenumeron. Anna viitenumero ilman välilyöntejä.

Lopuksi vahvista e-laskusopimus. Jatkossa saat laskusi e-laskuna suoraan verkkopankkiisi. Tarkemmat ohjeet e-laskun käyttöönotosta löydät oman pankkisi nettisivuilta ja dna.fi/elasku.

Mitä teen, kun maksu ei ole kirjautunut laskulle esim.lasku on maksettu virheellisillä maksutiedoilla?

Etsi ensin verkkopankistasi väärillä tiedoilla maksetusta laskusta seuraavat tiedot:

  • Maksupäivä
  • Maksajan nimi
  • Summa
  • Tilinumero jolle summa on maksettu
  • Viitenumero
  • Selite-kenttään mahdollisesti kirjattu tieto
  • Arkistointitunnus

Tarkista, että verkkopankkiisi tallennetut maksunsaajatiedot eivät ole virheelliset. Tarvittaessa poista vanhentuneet tiedot.

Tämän jälkeen ole yhteydessä  asiakaspalveluumme.

Mikä on DNA:n vähimmäislaskutusraja?

DNA:n palveluiden vähimmäislaskutusraja on 5 euroa/kk.

Jos yhden kuukauden lasku jää alle laskutusrajan, laskuttamaton summa yhdistetään seuraavan kuukauden laskulle. Lasku lähetetään vasta laskutusrajan täytyttyä. Saat kuitenkin laskun vähintään kolmen kuukauden välein.

Kuinka voin siirtää maksupäivää?

Huomioi, että maksupäivän siirron voi tehdä vain ennen laskun eräpäivää.

Maksupäivän voi siirtää ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Muutoksesta veloitetaan hinnaston mukainen maksu.

 

Mistä voin tarkistaa matkapuhelinliittymän saldon?

Voit tarkistaa matkapuhelinliittymäsi saldon Minun palvelustani kohdasta Saldotiedot.

 
Mitä teen, kun matkapuhelinliittymä suljettu maksamattomien laskujen vuoksi?

Mikäli palvelusi tai liittymäsi on tilapäisesti suljettu maksamattomien laskujen takia, avautuvat ne automaattisesti uudelleen, kun maksusuoritukset ovat kirjautuneet DNA:lle. Tämä tapahtuu noin 1-5 arkipäivän kuluessa maksusuorituksestasi. Näet laskusi Minun Palvelustani ja Oma DNA -sovelluksesta. 

Jos avausta on tarpeen nopeuttaa, voi pyytää pika-avausta olemalla yhteydessä asiakaspalveluun. Pika-avauksesta veloitetaan hinnaston mukainen maksu. Pika-avaus ei ole mahdollinen, mikäli lasku on edennyt perintätoimistolle.

Osalle DNA Welhon tuotteista pika-avaus on mahdollinen myös Oma DNA -sovelluksessa. 

Miten teen osoitteenmuutoksen?

Matkapuhelin- ja kotipuhelinliittymien laskutusosoitteen muutoksen ilmoitat kätevimmin asiakaspalveluun yhteydenottolomakkeella -> Lähetä viesti.

DNA Welho -palveluiden laskutusosoitteen voi vaihtaa Minun palvelussani kohdassa Omat tiedot -> Yhteystietojen muutos. Muista tallentaa uusi osoite. Katuosoitteen tai sähköpostiosoitteen voi muokata myös Oma DNA -sovelluksessa kohdassa: Muut > Omat tiedot > laskuasetukset.

Kun muutat uuteen osoitteeseen, huomaathan, että sinun tulee itse päivittää osoitetietosi DNA:lle.