Puhelinliittymien tuki
Liittymien lisäpalvelut
eSIM
Tilattuasi eSIMin voit ottaa sen heti käyttöösi Oma DNA -sovelluksesta löytyvällä käyttöönottokoodilla tai QR-koodilla. Voit noutaa QR-koodin myös lähimmästä DNA Kaupasta.
eSIMin käyttöönotto OmaDNA-sovelluksella:
- Avaa Oma DNA -sovellus (jos sinulla ei vielä ole sovellusta, voit ladata sen laitteellesi sovelluskaupasta).
- Valitse puhelinliittymä, jolle haluat eSIMin ottaa käyttöön ja valitse sen alta "SIM-kortti ja PUK-koodit".
- Klikkaa: "Ota eSIM käyttöön" ja etene sovelluksen ohjeiden mukaan.
DNA Multi-SIM
Tilattuasi DNA Multi-SIM -lisäpalvelun, saat puhelinliittymäsi käyttöön kahteen laitteeseen yhtä aikaa. Voit ottaa sen käyttöösi älykellolla tai kakkospuhelimella.
DNA Multi-SIM -lisäpalvelun käyttöönotto
Älykellolla:
Apple Watch: Varmista, että iPhonessasi ja Apple Watchissasi on käytössä uusimmat päivitykset. Ota sen jälkeen DNA Multi-SIM käyttöösi suoraan puhelimesi Apple Watch -sovelluksesta. Seuraa sen jälkeen Apple Watch -tukisivun ohjeita.
Samsung Galaxy Watch: Tilattuasi ensin DNA Multi-SIM -lisäpalvelun Oma DNA -sovelluksesta, DNA Kaupasta tai myyntipalvelusta, käyttöönotto onnistuu DNA Kaupasta saamallasi QR-koodilla tai Oma DNA -sovelluksessa (mene sovelluksessa puhelinliittymäsi tiedoissa kohtaan ”SIM-kortti ja PUK-koodit” ja ”Aktivoi eSIM”).
Jos sinulla ei vielä ole käytössäsi Oma DNA -sovellusta tai Galaxy Wearable -sovellusta, saat ne ladattua puhelimellesi suoraan Google Play -sovelluskaupasta. Tutustu tarkempiin ohjeisiin älykellojen tukisivuilla.
Kakkospuhelimella:
Kun tarvitset perinteisen SIM-kortin: Kun tilaat DNA Multi-SIM -lisäpalvelun puhelimeen, saat tilauksen mukana SIM-kortin kakkospuhelimellesi. Riittää, että laitat saamasi SIM-kortin puhelimeesi; DNA Multi-SIM -lisäpalvelu on automaattisesti käytössäsi heti palvelun kytkennän jälkeen. Saat SIM-kortin DNA Kaupasta heti mukaasi tai jos tilasit sen esim. puhelimessa, se toimitetaan sinulle postitse.
Kun tarvitset eSIMin: Jos kakkospuhelimessasi on perinteisen SIM-kortin sijaan eSIM, DNA Multi-SIM -lisäpalvelun käyttöönotto onnistuu tilaamalla se suoraan Oma DNA -sovelluksen kautta tai DNA Kaupasta saamallasi QR-koodilla. Tilattuasi lisäpalvelun ota se vielä erikseen käyttöön Oma DNA -sovelluksessa (mene sovelluksessa puhelinliittymäsi tiedoissa kohtaan ”SIM-kortti ja PUK-koodit” ja ”Aktivoi eSIM”).
Jos sinulla ei vielä ole käytössäsi Oma DNA -sovellusta, voit ladata sen puhelimellesi Google Play -sovelluskaupasta.
Nyt voit käyttää kahta laitetta, samalla numerolla
Nyt saat puhelut ja netin mukaasi, kahteen laitteeseen! Soittaessasi puhelimellasi tai älykellollasi puhelun vastaanottaja näkee aina saman, tutun numerosi. Huomaathan, että DNA Multi-SIM -lisäpalvelu toimii vain kotimaassa.
-
1. Uusi liittymä, uudella numerolla
Jos tilasit aivan uuden liittymän, johon et halua siirtää vanhaa numeroasi, liittymä on käyttövalmis muutaman minuutin kuluttua. Kun laitat uuden SIM-kortin puhelimeesi, muista käynnistää puhelin uudelleen, jotta se löytäisi verkon.
2. Siirto toiselta operaattorilta
Jos siirryit toiselta operaattorilta DNA:lle, saat tekstiviestillä tiedon vanhaan liittymääsi, milloin uusi liittymä on valmis käytettäväksi. Viestin saatuasi voit laittaa uuden SIM-kortin puhelimeesi. Muista käynnistää puhelin uudelleen, jotta se löytäisi verkon.
3. Siirto toiselta omistajalta
Liittymän omistajana voit halutessasi luovuttaa käytössäsi olevan numeron toiselle asiakkaalle DNA Kaupassa tai Oma DNA -sovelluksessa. Uusi asiakas voi tämän jälkeen tehdä itselleen uuden liittymäsopimuksen luovuttamallasi numerolla.
DNA Kaupassa: Numeron nykyisen omistajan on oltava paikan päällä mukana hyväksymässä siirto. Vaihtoehtoisesti sinulla on oltava mukanasi täytetty, sinun ja numeron nykyisen omistajan allekirjoittama numeronsiirtovaltakirja.
Oma DNA -sovelluksessa:
- Lataa ja avaa Oma DNA -sovellus
- Siirry Palveluni-välilehdelle
- Valitse liittymä, jonka numeron haluat luovuttaa
- Valitse Liittymän hallinta
- Valitse Numeron luovutus
- Syötä tarvittavat tiedot ja lähetä lomake
Yrittäjäasiakas? Luovuta yrityksesi omistuksessa oleva kuluttajaliittymä joko Oma DNA -sovelluksessa tai ottamalla yhteyttä Yritysasiakaspalveluun. Lue ohjeet Oma DNA -sovelluksen käyttöönottoon täältä.
-
Multimediaviesti- eli MMS-palvelulla voi lähettää tekstiä, ääntä, kuvia ja videoleikkeitä sisältäviä viestejä. Palvelu toimii puhelimella, joka tukee multimediaviestien lähettämistä ja vastaanottoa. Viestityypistä riippuen viestit käyttävät hyödyksi puhelimesi äänitallenninta tai video- ja kameratoimintoja. Jos viestiä ei voida toimittaa puhelimeesi, voi se johtua siitä että päätelaitteesi ei tue niiden vastaanottoa tai siinä ei ole tarvittavia palveluasetuksia käytössä.
Huomaathan, että DNA:n liittymään lähetettyjä multimediaviestejä ei voi enää vastaanottaa DNA:n nettisivujen kautta.
MMS-viestien palveluasetukset
Useimmissa laiteissa on automaattisesti oikeat asetukset. Tarvittaessa voit tilata asetukset puhelimeesi lähettämällä tekstiviestin ASETUKSET MMS numeroon 14000. Hyväksy paluuviestinä saapuvat asetukset ja aktivoi ne käyttöön puhelimesi ohjeiden mukaisesti. Voit määrittää asetukset puhelimeesi myös manuaalisesti, mikäli se ei onnistu automaattisesti tai puhelimesi ei tue asetusviestejä.
MMS-viestien säilytys
Vastaanotettuja viestejä, jotka haetaan suoraan puhelimella, säilytetään oletusarvoisesti seitsemän vuorokautta, ellei lähettäjä ole määritellyt puhelimen MMS-asetuksista lyhyempää voimassaoloaikaa. Puhelimella haettu viesti tuhoutuu järjestelmästä heti hakemisen jälkeen. Viestin voi puhelimella hakea vain kerran.
MMS-palvelun rajoitukset
Soiton- ja viestiestot eivät estä MMS-palvelun käyttöä. Mikäli haluat rajoittaa MMS-palvelun käyttöä voit kytkeä päälle joko MMS Lähetyseston tai MMS Palvelueston. MMS Lähetysesto estää MMS-viestien lähetyksen, kun taas MMS Palveluesto estää sekä MMS-viestien lähetyksen että vastaanoton.
-
Mobiililiittymiin on tarjolla useita puhelimen käyttöä ja suojausta helpottavia esto- ja rajoituspalveluita. Voit tarvittaessa rajoittaa soittamista ja puheluihin vastaamista sekä tekstiviestien vastaanottamista ja lähettämistä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Voit myös asettaa liittymääsi palvelukohtaisia estoja esimerkiksi maksullisiin palvelu- ja viihdenumeroihin soittamiselle.
Estot voit kytkeä liittymääsi soittamalla asiakaspalveluumme. HUOM! Datarajoitus ulkomailla on kytkettynä automaattisesti kaikkiin DNA:n mobiililiittymiin.
Soitonestot
Puhelurajoituksilla voit tarvittaessa estää helposti puhelut maksullisiin viihde- ja palvelunumeroihin.
Soitonestoluokat
Viestintävirasto on jakanut maksulliset asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihteen (esim. 0600- ja 0700-alkuiset) palvelunumerot eri luokkiin.
Soitonestoluokat lyhyesti:
- U: Estää soittamisen kansainvälisiin puhelinverkkoihin ja kansainvälisen kytkennän välittäviin palvelunumeroihin
- P1: Estää soittamisen kansallisen ja kansainvälisen kytkennän välittäviin palvelunumeroihin sekä yleishyödyllisiin-, asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin
- P2: Estää soittamisen asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin
- P3: Estää soittamisen ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin
- P4: Estää soittamisen aikuisviihdepalveluihin
DNA tarjoaa käyttäjälle myös seuraavia estoluokkien yhdistelmiä: U+P1, U+P2 ja U+P3
Tekstiviestiestot
Tekstiviestirajoituksilla voit tarvittaessa estää helposti tekstiviestiliikenteen maksullisiin palvelu- ja viihdenumeroihin. Voit myös estää Mobiilimaksun ja erilaisten maksullisten sovellusten tilaamisen ja lataamisen.
Viestinestoluokat
Viestintävirasto on jakanut maksulliset asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihteen (esim. 0600- ja 0700-alkuiset) palvelunumerot eri luokkiin.
Viestinestoluokat lyhyesti:
- Viestiesto P1: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun yleishyödyllisiin palveluihin, asiointipalveluihin, ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin
- Viestiesto P2: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun asiointipalveluihin, ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin
- Viestiesto P3: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin
- Viestiesto P4: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun aikuisviihdepalveluihin
Sovelluskauppojen Mobiilimaksu ostokset voi estää P1-, P2- tai P3-viestiestoilla, jotka estävät kaikki ostokset sovelluskaupoista sisältötyypistä riippumatta. Mobiilimaksulla voit ostaa DNA puhelinlaskulle sovelluksia tai muuta sisältöä Google Play, ja Microsoft Store -sovelluskaupoista.
MMS-estot
Mikäli haluat rajoittaa MMS-palvelun käyttöä liittymälläsi, voit kytkeä päälle joko MMS Lähetyseston, MMS Vastaanottoeston tai MMS Palvelueston.
MMS Lähetysesto estää MMS-viestien lähetyksen, MMS Vastaanottoesto estää MMS-viestin vastaanottamisen ja MMS Palveluesto estää sekä MMS-viestien lähetyksen että vastaanoton.
Verkkovierailuesto
Verkkovierailuesto estää liittymän käytön ulkomaan verkossa. Verkkovierailuesto on hyödyllinen liikkuessasi Suomen raja-alueilla.
Datarajoitus ulkomailla
Datarajoitus on automaattisesti käytössä kaikissa DNA:n mobiililiittymissä.
Saldorajapalvelu on tarkoitettu ulkomaan tiedonsiirtokulujen, kuten esimerkiksi nettisurffailun, sähköpostin käytön ja tiedostojen lataamisen hallintaan. Palvelu suojaa yllättäviltä tiedonsiirtoveloituksilta ulkomaan matkoilla katkaisemalla tiedonsiirtoyhteyden saldorajan täyttyessä.
Palvelun oletusarvoinen saldoraja on 60 euroa laskutuskaudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että nettikäytöstäsi koituva lasku ei ylitä 60 euron (tai itse asettamaasi) rajaa.
Tekstiviesti kertoo, kun saldo on loppumassa
Ulkomaisessa verkossa olevaan liittymään lähetetään muistutustekstiviesti, kun 80 prosenttia palvelun sovitusta saldorajasta on käytetty. Lisäksi muistutusviesti lähetetään, kun saldoraja on täyttynyt, jolloin liittymällä ei voi enää käyttää tiedonsiirtopalveluja ulkomailla.
Saldorajaa voi muuttaa
Sopivan katkaisurajan voi valita seuraavista kiinteistä laskutuskauden saldorajoista: 30 €, 60 €, 100 €, 200 €, 300 €, 400 € ja 500 €. Datarajoitus ulkomailla -palvelun kytkentä, poisto ja saldorajan muutokset ovat maksuttomia. Palvelusta ei peritä kuukausimaksua.
Tiedonsiirron käyttökatto on EU:n viranomaisvaatimus, jonka DNA tarjoaa tiedonsiirtokustannusten hallintaan kaikkialla maailmassa.
-
Vastaaja vastaa silloin, kun puhelin on varattu, pois päältä tai se on verkon kuuluvuusalueen ulkopuolella. Puhelut voi ohjata vastaajaan myös silloin, kun puhelin on varattu. Tämä tapahtuu tekemällä soitonsiirron omaan vastaajanumeroon. Saat tekstiviestin, kun vastaajaan on tullut viestejä. Vastaajan kytkentä DNA:n liittymiin on veloituksetonta liittymän avauksen yhteydessä, muuten avauksesta veloitetaan hinnaston mukainen maksu.
Liittymissä ei ole automaattisesti vastaajapalvelua, mutta voit ottaa sen käyttöön soittamalla DNA:n asiakaspalveluun.
Hyödyllistä tietoa vastaajasta
- Soittajan jättämän viestin pituus on enintään 3 minuuttia.
- Kunkin viestin alussa ilmoitetaan viestin vastaanottoaika.
- Uudet viestit säilyvät 10 vuorokautta.
- Säilytettyjä viestejä voi kuunnella 10 vuorokauden ajan.
- Kuunnellut viestit poistuvat automaattisesti 3 vuorokauden kuluttua.
- Vastaajaan mahtuu yhteensä 70 viestiä.
- Vastaajan ollessa täynnä, soittaja saa ilmoituksen, ettei viestejä voi nyt jättää.
- Vastaajan oletustunnusluku on 1234. Tunnusluku on syytä vaihtaa ensimmäisellä käyttökerralla.
- Tallenna vastaajan numero puhelimesi muistiin.
- 7-näppäintä painamalla voi kuunnella, mistä numerosta ääniviesti on jätetty.
Vastaajan käyttö ulkomailla
-
Voit kuunnella vastaajaviestejä ulkomailla soittamalla vastaajan numeroon kansainvälisessä muodossa +358 41 xxxx. Valitse numerot ilman välilyöntejä.
-
Huom! Toistaiseksi vastaajan viestejä ei voi kuunnella soittamalla vastaajaan muista liittymistä, tai jos liittymän numeroa ei tunnisteta ulkomailta soitettassa.
- Vastaajaan soittaminen ulkomailta maksaa saman verran kuin muutkin normaalihintaiset puhelut kyseisestä maasta Suomen lanka- ja mobiilinumeroihin. Tarkemmat hintatiedot löydät täältä.
Katso vastaajan käyttöohjeet täältä (pdf).
-
Video- eli kuvapuhelun voi soittaa helpoiten palveluntarjoajan kuten esimerkiksi Skypen, Whatsappin, tai Apple FaceTimen välityksellä. Palveluntarjoajasta riippuen videopuhelun voi soittaa puhelimella, tabletilla ja tietokoneella.
Videopuheluita voi puhelimesta ja liittymästä riippuen soittaa myös ilman erityistä videopuhelupalvelun tarjoajaa, sillä tietyissä puhelinmalleissa löytyy 3G-verkon videopuhelutoiminnallisuus. Toiminnallisuus ei kuitenkaan ole kaikilla liittymillä käytettävissä.
Videopuhelua ei siis kaikilla liittymillä voi soittaa puhelimen videopuhelutoiminnallisuudella, vaikka toiminto puhelimessa näkyisikin. Puhelun soittajan ja sen vastaanottajan puhelimista riippuen epäonnistuva videopuhelu joko ei yhdisty lainkaan, tai puhelu hälyttää varattua.
Yleensä videopuhelupalvelun tarjoajan videopuheluissa on selvästi parempi kuvan- ja äänenlaatu kuin muulla tavoin soitetuissa videopuheluissa.
Jos videopuhelu soitetaan puhelimen oman videopuhelutoiminnon kautta 3G-videopuheluna, se veloitetaan liittymän hinnaston mukaan. Palveluntarjoajan (esim. Skype, Whatsapp, Facetime) kautta soitettu videopuhelu laskutetaan tiedonsiirtona, eikä siitä tule erillistä operaattorilaskutusta, kunhan liittymän kuukausimaksuun sisältyy tarvittava määrä tiedonsiirtoa. Ulkomailla tulee kuitenkin huomioida verkkovierailun (roaming) aiheuttama tiedonsiirtolaskutus ja muut mahdolliset rajoitteet.
Skypen, Whatsappin ja muiden palveluntarjoajien palveluiden käyttö edellyttää palvelun käyttäjäksi rekisteröitymistä. Lisäksi on hyvä huomata, että palveluntarjoaja päättää itse palvelustaan ja sen hinnoittelusta.
Hyviä vinkkejä videopuheluiden soittamiseen löydät myös DNA:n videopuheluita käsittelevästä artikkelista.
-
Sähköisen viestinnän palvelulain 109 § 5 momentin mukaan teleyrityksien tulee tarjota asiakkailleen palvelu, jolla määräaikaisen puhelinliittymäsopimuksen päättymispäivämäärän voi tarkastaa.
Liittymän sopimustiedon tarkastaminen:
Palvelu toimii lähettämällä numeroon 18321 tekstiviestinä avainsana:
1) suomeksi: sopimus
2) ruotsiksi: abonnemang
3) englanniksi: subscriptionLähetettyäsi viestin, saat vastauksena tekstiviestitse tiedon onko puhelinliittymäsi sopimus toistaiseksi voimassaoleva vai määräaikainen. Viestissä on lisäksi määräaikaisen sopimuksen päättymispäivämäärä.
Sopimustiedon tarkastamisen voi estää liittymäkohtaisesti sopimusta tehdessä, taikka jälkikäteen dna.fi-itsepalvelussa tai DNA:n asiakaspalvelussa (puh. 044 144 044).
Sopimustiedon tarkastamisen estäminen liittymälle dna.fi -itsepalvelussa
1) Siirry kohtaan Liittymät & Palvelut
2) Valitse liittymä, jonka sopimustietojen tarkastuksen haluat estää
3) Valitse Sallittavat lisäpalvelut
4) Estä Sopimustietojen tarkastaminen SMS-palvelullaPalvelun hinta ja käyttöönotto
Numeroon 18321 lähetetty tekstiviesti on maksuton. Yhdestä liittymästä voit tehdä enintään viisi tarkastuskyselyä vuorokaudessa. Palvelu on vain kuluttaja-asiakkaille.
Puhelinliittymän sopimustiedot ja määräaikaisen sopimuksen päättymispäivän voi tarkastaa tekstiviestipalvelun lisäksi Oma DNA -sovelluksesta, dna.fi:n itsepalvelusta, laskulta, tilausvahvistukselta tai puhelinasiakaspalvelusta.