Ohjeita YritysDNA:n käyttöön
Katso ohjeet YritysDNA-itsepalvelun käyttöönottoon ja käyttöön.
YritysDNA:n käyttöönotto ja käyttäjien hallinnointi
- Jos olet yrityksesi nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö, voit tilata tunnukset YritysDNA-itsepalveluun täältä.
- Kun valtuutuslomake on käsitelty, saat siitä erillisen vahvistuksen.
- Tunnukset saatuasi pääset kirjautumaan YritysDNA:han osoitteessa yritysdna.dna.fi.
Käyttöoikeuksien hallinnointi
Pääkäyttäjällä on kaikki oikeudet ja hän luo palvelun muut käyttäjät sekä määrittelee heille soveltuvat käyttäjäoikeudet. Pääkäyttäjä voi myös luoda käyttäjäryhmiä, jotka helpottavat käyttäjien hallintaa.
Mene käyttäjät-välilehdelle ja lisää käyttäjä joko pääkäyttäjä tai käyttäjä -rooliin. Voit lisätä käyttäjän valmiiksi luotuun käyttäjäryhmään, jolle on annettu oikeuksia. Jos et löydä sopivaa käyttäjäryhmää, voit luoda uuden Ryhmät-näkymässä. Voit myös antaa käyttäjälle käyttöoikeuksia YritysDNA:n ulkopuolisiin hallintakäyttöliittymiin.
Voit myös lisätä ja muokata olemassaolevan käyttäjän käyttöoikeuksia avaamalla kyseisen käyttäjän ja muokkaamalla käyttäjän nykyisiä käyttöoikeuksia.
Kirjaudu YritysDNA-itsepalveluun
Itsepalvelussa hallinnoit yrityksesi palveluitasi maksutta milloin tahansa.
Kuluttajapalveluita voit hallita Oma DNA -sovelluksessa tai verkkoitsepalvelussa.
YritysDNA:n osiot
YritysDNA koostuu seuraavista osioista: Etusivu, Palvelut, Yhteydenotot, Laskut, Yritykseni ja Raportit.
-
YritysDNA:n etusivulta löytyvät linkit DNA:n palveluihin, joihin sinulla on oikeus. Palvelu on liitetty DNA:n chattiin, josta saat tukea DNA:n yritysasiakaspalvelulta. Etusivulla näkyy myös yhteydenotot -osio, mikäli käyttäjällä on oikeudet kyseiseen osioon.
-
Palvelut-sivu jakaantuu neljään eri osioon.
Tilaa
- Tilaa -osiosta voit tilata lisää liittymiä ja laitteita.
- Tilaus aloitetaan valitsemalla listasta haluttu tuote ja sen jälkeen lisäpalvelut. Tämän jälkeen täytetään käyttäjätiedot, palvelukohtaiset valinnat, toimituksen ja laskutuksen tarvittavat tiedot sekä vahvistetaan tilaus.
Palvelunhallinta- Palveluhallinnan näkymässä näet yrityksesi matkapuhelinliittymät ja -palvelut sekä laitteet.
- Voit hallita yksittäisen liittymän tai palvelun ominaisuuksia valitsemalla sen listasta.
- Mahdollisia muutoksia ovat esimerkiksi SIM -kortin vaihto, liittymän väliaikainen sulku tai liittymän lisäpalvelun muutos.
Tilaushistoria- Tilaushistoria-osiosta näkyvät kaikki tehdyt tilaukset ja niiden tilat
- Tilaushistoriaa pystyt suodattamaan tilan ja toimenpiteen perusteella
- Valitsemalla tilauksen pystyt tarkastelemaan tilauksen tarkempia tietoja
- Näkymää pystyt järjestämään tilan, toimenpiteen, tilausnumeron tai päivämäärän perusteella
Palvelulista- Palvelulistasta näet yrityksesi käytössä olevat kiinteän verkon tuotteet
- Pystyt suodattamaan näkymää valinnoilla: palvelu, sopimustunnus, oma viite, asennusosoite, laskutussopimus tai sopimuskohteen tunnus
- Listassa on myös hakukenttä, josta voit hakea palvelua listassa olevilla tiedoilla
-
Yhteydenotot-sivun kautta voit olla yhteydessä DNA:han. Sivulta voit lähettää palvelupyynnön, teknisen kysymyksen tai vikailmoituksen ja seurata niiden käsittelyn edistymistä. Näet listauksena myös kaikki aikaisemmat yhteydenotot. Kukin yhteydenotto pitää sisällään tiedot viimeisimmästä muokkausajankohdasta ja asiakkaan sekä DNA:n välisistä kommenteista.
Yhteydenotot jaetaan kolmeen eri tyyppiin: palvelupyyntöihin, teknisiin kysymyksiin tai pyyntöihin, tai vikailmoitukseen.
- Palvelupyyntö-yhteydenotto liittyy laskutukseen, lisätilauksiin, tuotemuutoksiin, asiakastietojen päivittämiseen tai palautteeseen. Kysymys on suunnattu asiakaspalveluun.
- Tekninen kysymys tai pyyntö -yhteydenotto liittyy tuotteen teknisiin muutoksiin.
- Vikailmoitus-yhteydenotto liittyy tuotteeseen, joka ei toimi kuten pitäisi.
-
Laskut-osiosta löytyvät palveluidesi maksetut ja erääntyvät laskut. Laskut voit ladata myös PDF-muodossa. Jos yritykselläsi on kuluttajatuotteita tai TV-palveluita yrityksille, niiden laskutus ei näy täällä.
- Näkymää pystyy järjestämään tilan, laskun päivämäärän, eräpäivän, laskunumeron, summan tai oman viitetiedon mukaan
- Pystyt myös hakemaan laskuja viitetiedolla, summalla, laskunumerolla ja laskun päivämäärällä
- Laskusi ovat haettavissa viimeisen 12 kuukauden ajalta
-
Yritykseni-sivulta näet yrityksesi omat tiedot, laskutussopimukset sekä hallitset yrityksesi YritysDNA-itsepalvelun käyttäjiä. Käyttäjähallinta näkyy vain yrityksesi pääkäyttäjälle.
Tutustu kaksivaiheisen tunnistautumisen ohjeisiin täältä.
-
Saatavilla kattavaa laskutuksen ja palvelukäytön raportointia. Raporteilla valituilta laskutuskausilta muun muassa laskurivit laskunumeroittain, asiakkaittain, puhelinnumeroittain, puhelulajeittain lukumäärä ja minuutit.
Mikä onnistuu itsepalvelussa ja mikä asiakaspalvelun kautta?
-
Palvelu YritysDNA (pääkäyttäjä) Asiakaspalvelu
Veloitus Uusien palveluiden tilaus (puhe ja mobiilidata) olemassa olevalle asiakkuudelle
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 2€
Uuden mobiililaitteen ja lisätarvikkeen tilaus (mm. puhelin, reititin, tablet)
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Vaihdepalvelu/Konttoripalvelun kytkentä liittymälle
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Yrityskaista kytkentä
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Liittymän PUK-koodi
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10€
Reissudatan tilausoikeus
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Estoluokkien muokkaus
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10€ Kustannuspaikan vaihto olemassa olevalle kustannuspaikalle
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton SIM-kortin vaihto
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10€ Liittymätyypin vaihto
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton Liittymän numeropalvelutietojen muokkaus
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton Käyttäjän vaihto
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10€ Maksajan vaihto
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton Liittymän tilapäinen sulku ja avaus
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton Liittymän irtisanominen (asiakaskohtaisesti)
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton Omistussuhteen muutos
x
Asiakaspalvelussa 10€
Muutokset useammalle liittymälle samanaikaisesti (massatilaus)
x
Asiakaspalvelussa 10€ Liittymän numeron vaihto
x
Asiakaspalvelussa 10€ Uuden kustannuspaikan lisääminen
x
Asiakaspalvelussa maksuton
Tilaushistoria
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton Yrityksen yhteystietojen päivittäminen
x
Asiakaspalvelussa maksuton -
Palvelu YritysDNA (pääkäyttäjä) Asiakaspalvelu
Veloitus Vikailmoitukset
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Yhteydenotot asiakaspalveluun ja Service Deskiin
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
-
Palvelu YritysDNA (pääkäyttäjä) Asiakaspalvelu
Veloitus Avoinna oleva saldo
x
Asiakaspalvelussa maksuton
Laskukopio
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10€
Laskutustietojen muutokset
x
Asiakaspalvelussa 10€, lomakkeen kautta maksuton
Laskuviitteiden vaihto
x
Asiakaspalvelussa maksuton
-
Palvelu YritysDNA (pääkäyttäjä) Asiakaspalvelu
Veloitus Käyttäjien oikeuksien rajaaminen itsepalvelussa
x
Itsepalvelussa maksuton
Käyttäjien lisäys x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10€ Käyttäjäoikeuksien laajentaminen konsernirakenteeseen (esim. tytäryhtiöt)
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Kiinteän verkon palveluiden tarkastelu
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Kiinteiden palveluiden tiedot
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Laskutussopimusten tarkastelu
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Laskutussopimusten luonti
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton