Ohjeita YritysDNA:n käyttöön
Katso ohjeet YritysDNA-itsepalvelun käyttöönottoon ja käyttöön.
YritysDNA:n käyttöönotto ja käyttäjien hallinnointi
- Jos olet yrityksesi nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö, voit tilata tunnukset YritysDNA-itsepalveluun täältä.
- Kun valtuutuslomake on käsitelty, saat siitä erillisen vahvistuksen.
- Tunnukset saatuasi pääset kirjautumaan YritysDNA:han osoitteessa yritysdna.dna.fi.
Käyttöoikeuksien hallinnointi
Pääkäyttäjä omaa kaikki oikeudet YritysDNA:ssa ja voi: hallita kaikkia yrityksen palveluita, luoda uusia käyttäjiä ja määritellä heille soveltuvat käyttöoikeudet sekä luoda käyttäjäryhmiä, jotka helpottavat käyttäjien hallintaa. Yrityksellä voi olla useampi pääkäyttäjä.
Käyttäjän luominen
Mene Yritykseni-osion kautta Käyttäjät-välilehdelle, ja lisää käyttäjä joko pääkäyttäjän tai käyttäjän rooliin. Voit myös lisätä käyttäjän hänen rooliinsa sopivaan käyttäjäryhmään.
Käyttäjän käyttöoikeuksien hallinta
Voit lisätä tai muokata olemassaolevan käyttäjän oikeuksia valitsemalla Käyttäjät-välilehdeltä muokattavan käyttäjän ja muokkaamalla tämän nykyisiä käyttöoikeuksia.
Käyttäjäryhmän luominen
Voit luoda uuden käyttäjäryhmän Yritykseni-osion Ryhmät-välilehden kautta.
Kirjaudu YritysDNA-itsepalveluun
Itsepalvelussa hallinnoit yrityksesi palveluitasi maksutta milloin tahansa.
Kuluttajapalveluita voit hallita Oma DNA -sovelluksessa tai verkkoitsepalvelussa.
YritysDNA:n osiot
YritysDNA koostuu seuraavista osioista: Etusivu, Palvelut, Yhteydenotot, Laskut, Yritykseni ja Raportit.
-
YritysDNA:n etusivulta löytyvät linkit DNA:n palveluihin, joihin sinulla on oikeus. Palvelu on liitetty DNA:n chattiin, josta saat tukea DNA:n yritysasiakaspalvelulta. Etusivulla näkyy myös yhteydenotot -osio, mikäli käyttäjällä on oikeudet kyseiseen osioon.
-
Palvelut-sivu jakaantuu neljään eri osioon.
Tilaa
- Tilaa -osiosta voit tilata lisää liittymiä ja laitteita.
- Tilaus aloitetaan valitsemalla listasta haluttu tuote ja sen jälkeen lisäpalvelut. Tämän jälkeen täytetään käyttäjätiedot, palvelukohtaiset valinnat, toimituksen ja laskutuksen tarvittavat tiedot sekä vahvistetaan tilaus.
Palvelunhallinta- Palveluhallinnan näkymässä näet yrityksesi matkapuhelinliittymät ja -palvelut sekä laitteet.
- Voit hallita yksittäisen liittymän tai palvelun ominaisuuksia valitsemalla sen listasta.
- Mahdollisia muutoksia ovat esimerkiksi SIM -kortin vaihto, liittymän väliaikainen sulku tai liittymän lisäpalvelun muutos.
Tilaushistoria- Tilaushistoria-osiosta näkyvät kaikki tehdyt tilaukset ja niiden tilat
- Tilaushistoriaa pystyt suodattamaan tilan ja toimenpiteen perusteella
- Valitsemalla tilauksen pystyt tarkastelemaan tilauksen tarkempia tietoja
- Näkymää pystyt järjestämään tilan, toimenpiteen, tilausnumeron tai päivämäärän perusteella
Palvelulista- Palvelulistasta näet yrityksesi käytössä olevat kiinteän verkon tuotteet
- Pystyt suodattamaan näkymää valinnoilla: palvelu, sopimustunnus, oma viite, asennusosoite, laskutussopimus tai sopimuskohteen tunnus
- Listassa on myös hakukenttä, josta voit hakea palvelua listassa olevilla tiedoilla
-
Yhteydenotot-sivun kautta voit olla yhteydessä DNA:han. Sivulta voit lähettää palvelupyynnön, teknisen kysymyksen tai vikailmoituksen ja seurata niiden käsittelyn edistymistä. Näet listauksena myös kaikki aikaisemmat yhteydenotot. Kukin yhteydenotto pitää sisällään tiedot viimeisimmästä muokkausajankohdasta ja asiakkaan sekä DNA:n välisistä kommenteista.
Yhteydenotot jaetaan kolmeen eri tyyppiin: palvelupyyntöihin, teknisiin kysymyksiin tai pyyntöihin, tai vikailmoitukseen.
- Palvelupyyntö-yhteydenotto liittyy laskutukseen, lisätilauksiin, tuotemuutoksiin, asiakastietojen päivittämiseen tai palautteeseen. Kysymys on suunnattu asiakaspalveluun.
- Tekninen kysymys tai pyyntö -yhteydenotto liittyy tuotteen teknisiin muutoksiin.
- Vikailmoitus-yhteydenotto liittyy tuotteeseen, joka ei toimi kuten pitäisi.
-
Laskut-osiosta löytyvät palveluidesi maksetut ja erääntyvät laskut. Laskut voit ladata myös PDF-muodossa. Jos yritykselläsi on kuluttajatuotteita tai TV-palveluita yrityksille, niiden laskutus ei näy täällä.
- Näkymää pystyy järjestämään tilan, laskun päivämäärän, eräpäivän, laskunumeron, summan tai oman viitetiedon mukaan
- Pystyt myös hakemaan laskuja viitetiedolla, summalla, laskunumerolla ja laskun päivämäärällä
- Laskusi ovat haettavissa viimeisen 12 kuukauden ajalta
-
Yritykseni-sivulta näet yrityksesi omat tiedot, laskutussopimukset sekä hallitset yrityksesi YritysDNA-itsepalvelun käyttäjiä. Käyttäjähallinta näkyy vain yrityksesi pääkäyttäjälle.
Tutustu kaksivaiheisen tunnistautumisen ohjeisiin täältä.
-
Saatavilla kattavaa laskutuksen ja palvelukäytön raportointia. Raporteilla valituilta laskutuskausilta muun muassa laskurivit laskunumeroittain, asiakkaittain, puhelinnumeroittain, puhelulajeittain lukumäärä ja minuutit.
Mikä onnistuu itsepalvelussa ja mikä asiakaspalvelun kautta?
-
Palvelu YritysDNA (pääkäyttäjä) Asiakaspalvelu
Veloitus Uusien palveluiden tilaus (puhe ja mobiilidata) olemassa olevalle asiakkuudelle
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 3,90 €
Uuden mobiililaitteen ja lisätarvikkeen tilaus (mm. puhelin, reititin, tablet)
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Vaihdepalvelu/Konttoripalvelun kytkentä liittymälle
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Yrityskaista kytkentä
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Liittymän PUK-koodi
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 €
Reissudatan tilausoikeus
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Estoluokkien muokkaus
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € Kustannuspaikan vaihto olemassa olevalle kustannuspaikalle
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton SIM-kortin vaihto
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € Liittymätyypin vaihto pienempään/suurempaan nopeuteen
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa 10 €, kun vaihdetaan pienempään nopeuteen ja maksuton, kun vaihdetaan suurempaan nopeuteen
Liittymän numeropalvelutietojen muokkaus
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton Käyttäjän vaihto
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € Maksajan vaihto
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa 10 € Liittymän avaus tilapäisestä sulusta
x
x
Itsepalvelussa maksuton ja asiakaspalvelussa 10 € (liittymän tilapäinen sulku on maksuton) Liittymän irtisanominen (asiakaskohtaisesti)
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton Omistussuhteen muutos
x
Asiakaspalvelussa 10 €
Muutokset useammalle liittymälle samanaikaisesti (massatilaus)
x
Asiakaspalvelussa 10 € Liittymän numeron vaihto
x
Asiakaspalvelussa 10 € Uuden kustannuspaikan lisääminen
x
Asiakaspalvelussa maksuton
Tilaushistoria
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton Yrityksen yhteystietojen päivittäminen
x
Asiakaspalvelussa maksuton
-
Palvelu YritysDNA (pääkäyttäjä) Asiakaspalvelu
Veloitus Vikailmoitukset
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Yhteydenotot asiakaspalveluun ja Service Deskiin
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
-
Palvelu YritysDNA (pääkäyttäjä) Asiakaspalvelu
Veloitus Avoinna oleva saldo
x
Asiakaspalvelussa maksuton
Laskukopio
x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 €
Laskutustietojen muutokset
x
Asiakaspalvelussa 10 €, lomakkeen kautta maksuton
Laskuviitteiden vaihto
x
Asiakaspalvelussa maksuton
-
Palvelu YritysDNA (pääkäyttäjä) Asiakaspalvelu
Veloitus Käyttäjien oikeuksien rajaaminen itsepalvelussa
x
Itsepalvelussa maksuton
Käyttäjien lisäys x
x
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € Käyttäjäoikeuksien laajentaminen konsernirakenteeseen (esim. tytäryhtiöt)
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Kiinteän verkon palveluiden tarkastelu
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Kiinteiden palveluiden tiedot
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Laskutussopimusten tarkastelu
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton
Laskutussopimusten luonti
x
x
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton