Ohjeita YritysDNA:n käyttöön
Katso ohjeet YritysDNA-itsepalvelun käyttöönottoon ja käyttöön.
YritysDNA:n käyttöönotto ja käyttäjien hallinnointi
- Jos olet yrityksesi nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö, voit tilata tunnukset YritysDNA-itsepalveluun täältä.
- Kun valtuutuslomake on käsitelty, saat siitä erillisen vahvistuksen.
- Tunnukset saatuasi pääset kirjautumaan YritysDNA:han osoitteessa yritysdna.dna.fi.
Käyttöoikeuksien hallinnointi
Pääkäyttäjä omaa kaikki oikeudet YritysDNA:ssa ja voi: hallita kaikkia yrityksen palveluita, luoda uusia käyttäjiä ja määritellä heille soveltuvat käyttöoikeudet sekä luoda käyttäjäryhmiä, jotka helpottavat käyttäjien hallintaa. Yrityksellä voi olla useampi pääkäyttäjä.
Käyttäjän luominen
Mene Yritykseni-osion kautta Käyttäjät-välilehdelle, ja lisää käyttäjä joko pääkäyttäjän tai käyttäjän rooliin. Voit myös lisätä käyttäjän hänen rooliinsa sopivaan käyttäjäryhmään.
Käyttäjän käyttöoikeuksien hallinta
Voit lisätä tai muokata olemassaolevan käyttäjän oikeuksia valitsemalla Käyttäjät-välilehdeltä muokattavan käyttäjän ja muokkaamalla tämän nykyisiä käyttöoikeuksia.
Käyttäjäryhmän luominen
Voit luoda uuden käyttäjäryhmän Yritykseni-osion Ryhmät-välilehden kautta.
Kirjaudu YritysDNA-itsepalveluun
Itsepalvelussa hallinnoit yrityksesi palveluitasi maksutta milloin tahansa.
Kuluttajapalveluita voit hallita Oma DNA -sovelluksessa tai verkkoitsepalvelussa.
YritysDNA:n osiot
YritysDNA koostuu seuraavista osioista: Etusivu, Palvelut, Yhteydenotot, Laskut, Yritykseni ja Raportit.
Etusivu
YritysDNA:n etusivulta löytyvät linkit DNA:n palveluihin, joihin sinulla on oikeus. Palvelu on liitetty DNA:n chattiin, josta saat tukea DNA:n yritysasiakaspalvelulta. Etusivulla näkyy myös yhteydenotot -osio, mikäli käyttäjällä on oikeudet kyseiseen osioon.
Palvelut
Palvelut-sivu jakaantuu neljään eri osioon.
Tilaa
- Tilaa -osiosta voit tilata lisää liittymiä ja laitteita.
- Tilaus aloitetaan valitsemalla listasta haluttu tuote ja sen jälkeen lisäpalvelut. Tämän jälkeen täytetään käyttäjätiedot, palvelukohtaiset valinnat, toimituksen ja laskutuksen tarvittavat tiedot sekä vahvistetaan tilaus.
Palvelunhallinta
- Palveluhallinnan näkymässä näet yrityksesi matkapuhelinliittymät ja -palvelut sekä laitteet.
- Voit hallita yksittäisen liittymän tai palvelun ominaisuuksia valitsemalla sen listasta.
- Mahdollisia muutoksia ovat esimerkiksi SIM -kortin vaihto, liittymän väliaikainen sulku tai liittymän lisäpalvelun muutos.
Tilaushistoria
- Tilaushistoria-osiosta näkyvät kaikki tehdyt tilaukset ja niiden tilat
- Tilaushistoriaa pystyt suodattamaan tilan ja toimenpiteen perusteella
- Valitsemalla tilauksen pystyt tarkastelemaan tilauksen tarkempia tietoja
- Näkymää pystyt järjestämään tilan, toimenpiteen, tilausnumeron tai päivämäärän perusteella
Palvelulista
- Palvelulistasta näet yrityksesi käytössä olevat kiinteän verkon tuotteet
- Pystyt suodattamaan näkymää valinnoilla: palvelu, sopimustunnus, oma viite, asennusosoite, laskutussopimus tai sopimuskohteen tunnus
- Listassa on myös hakukenttä, josta voit hakea palvelua listassa olevilla tiedoilla
Yhteydenotot
Yhteydenotot-sivun kautta voit olla yhteydessä DNA:han. Sivulta voit lähettää palvelupyynnön, teknisen kysymyksen tai vikailmoituksen ja seurata niiden käsittelyn edistymistä. Näet listauksena myös kaikki aikaisemmat yhteydenotot. Kukin yhteydenotto pitää sisällään tiedot viimeisimmästä muokkausajankohdasta ja asiakkaan sekä DNA:n välisistä kommenteista.
Yhteydenotot jaetaan kolmeen eri tyyppiin: palvelupyyntöihin, teknisiin kysymyksiin tai pyyntöihin, tai vikailmoitukseen.
- Palvelupyyntö-yhteydenotto liittyy laskutukseen, lisätilauksiin, tuotemuutoksiin, asiakastietojen päivittämiseen tai palautteeseen. Kysymys on suunnattu asiakaspalveluun.
- Tekninen kysymys tai pyyntö -yhteydenotto liittyy tuotteen teknisiin muutoksiin.
- Vikailmoitus-yhteydenotto liittyy tuotteeseen, joka ei toimi kuten pitäisi.
Laskut
Laskut-osiosta löytyvät palveluidesi maksetut ja erääntyvät laskut. Laskut voit ladata myös PDF-muodossa. Jos yritykselläsi on kuluttajatuotteita tai TV-palveluita yrityksille, niiden laskutus ei näy täällä.
- Näkymää pystyy järjestämään tilan, laskun päivämäärän, eräpäivän, laskunumeron, summan tai oman viitetiedon mukaan
- Pystyt myös hakemaan laskuja viitetiedolla, summalla, laskunumerolla ja laskun päivämäärällä
- Laskusi ovat haettavissa viimeisen 12 kuukauden ajalta
Yritykseni
Yritykseni-sivulta näet yrityksesi omat tiedot, laskutussopimukset sekä hallitset yrityksesi YritysDNA-itsepalvelun käyttäjiä. Käyttäjähallinta näkyy vain yrityksesi pääkäyttäjälle.
Tutustu kaksivaiheisen tunnistautumisen ohjeisiin täältä.
Raportointi
Saatavilla kattavaa laskutuksen ja palvelukäytön raportointia. Raporteilla valituilta laskutuskausilta muun muassa laskurivit laskunumeroittain, asiakkaittain, puhelinnumeroittain, puhelulajeittain lukumäärä ja minuutit.
Mikä onnistuu itsepalvelussa ja mikä asiakaspalvelun kautta?
Palveluiden tilaukset ja muutokset
Palvelu | YritysDNA- itsepalvelu |
Asiakaspalvelu |
Veloitus |
---|---|---|---|
Uusien palveluiden tilaus (puhe ja mobiilidata) olemassa olevalle asiakkuudelle |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 3,90 € |
Uuden mobiililaitteen ja lisätarvikkeen tilaus (mm. puhelin, reititin, tablet) |
x |
x |
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton |
Vaihdepalvelu/Konttoripalvelun kytkentä liittymälle |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Yrityskaista kytkentä |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Liittymän PUK-koodi |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € |
Reissudatan tilausoikeus |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Estoluokkien muokkaus |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Kustannuspaikan vaihto olemassa olevalle kustannuspaikalle |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
SIM-kortin vaihto |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € |
Liittymätyypin vaihto pienempään/suurempaan nopeuteen |
x |
x |
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa 10 €, kun vaihdetaan pienempään nopeuteen ja maksuton, kun vaihdetaan suurempaan nopeuteen |
Liittymän numeropalvelutietojen muokkaus |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Käyttäjän vaihto |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Maksajan vaihto |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Liittymän avaus tilapäisestä sulusta |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton ja asiakaspalvelussa 10 € (liittymän tilapäinen sulku on maksuton) |
Liittymän irtisanominen (asiakaskohtaisesti) |
x |
x |
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton |
Omistussuhteen muutos |
x |
Asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
|
Muutokset useammalle liittymälle samanaikaisesti (massatilaus) |
x |
Asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus | |
Liittymän numeron vaihto |
x |
Asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus | |
Uuden kustannuspaikan lisääminen |
x |
Asiakaspalvelussa maksuton |
|
Tilaushistoria |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Yrityksen yhteystietojen päivittäminen |
x |
Asiakaspalvelussa maksuton |
|
Yhteydenotot ja vikailmoitukset
Palvelu | YritysDNA- itsepalvelu |
Asiakaspalvelu |
Veloitus |
---|---|---|---|
Vikailmoituksen tekeminen |
x |
x |
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton |
Yhteydenotot asiakaspalveluun ja Service Deskiin |
x |
x |
Itsepalvelussa ja asiakaspalvelussa maksuton |
Laskujen tiedot ja muutokset
Palvelu | YritysDNA- itsepalvelu |
Asiakaspalvelu |
Veloitus |
---|---|---|---|
Avoinna oleva saldo |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / Asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Laskukopio |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Laskutustietojen muutokset |
|
x |
Asiakaspalvelussa 10 €, lomakkeen kautta maksuton |
Laskuviitteiden vaihto |
x |
Asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Käyttäjähallinta ja sopimukset
Palvelu | YritysDNA- itsepalvelu |
Asiakaspalvelu |
Veloitus |
---|---|---|---|
Käyttäjien oikeuksien rajaaminen itsepalvelussa |
x |
Itsepalvelussa maksuton |
|
Käyttäjien lisäys |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / Asiakaspalvelussa 10 € |
Käyttäjäoikeuksien laajentaminen konsernirakenteeseen (esim. tytäryhtiöt) |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Kiinteän verkon palveluiden tarkastelu |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Kiinteiden palveluiden tiedot |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Laskutussopimusten tarkastelu |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |
Laskutussopimusten luonti |
x |
x |
Itsepalvelussa maksuton / asiakaspalvelussa 10 € tai palveluhinnaston mukainen asiantuntijatyön tuntiveloitus |