Laskut ja maksaminen
Usein kysytyt kysymykset
-
Yritysliittymien PDF-laskukopion voit ladata YritysDNA-itsepalvelun "Laskut" välilehdeltä.
Jos yritykselläsi on kuluttajapalveluita, niiden voit ladata PDF-laskukopion joko Oma DNA -sovelluksesta tai selainitsepalvelusta.
-
Tältä sivulla voit tilata sähköisen laskun tai ilmoittaa muuttuneet laskutusyhteystiedot.
-
Riippuen yrityksesi käytössä olevista palveluista voit tilata laskun sähköpostilla tai verkkolaskuna. Tällä sivulla voit tilata sähköisen laskun tai ilmoittaa muuttuneet laskutusyhteystiedot. Osa pankeista tarjoaa myös kuluttajille suunnattua e-laskua yrittäjille, halutessasi voit tiedustella tämän vaihtoehdon käyttöönotosta omasta pankistasi.
-
Laskut on suoritettava viimeistään laskun eräpäivänä laskussa mainituilla tiedoilla.
Viivästyneestä maksusta DNA:lla on oikeus periä viivästyskorkoa korkolain mukaisesti ja maksukehotuksesta hinnaston mukainen maksukehotusmaksu. Lisäksi DNA:lla on oikeus periä viivästyneestä laskusta aiheutuneet perintäkulut.
Jos erääntyneitä laskuja ei ole maksettu maksukehotuksesta ja palvelun sulkemisesta huolimatta, erääntyvät myös muut palvelusta laskutettavat, vielä erääntymättömät saatavat heti maksettaviksi.
Maksuhuomautusmaksu 12,00 €
Maksamattomien laskujen vuoksi suljetun liittymän uudelleen avaus 10,00 €
Maksamattomien laskujen vuoksi suljetun liittymän uudelleen avaus pikatoimenpiteenä 25,00 €
-
Laskuhuomautus ilmoitus on tehtävä kirjallisesti ennen eräpäivää ja riidaton osa maksettava eräpäivään mennessä. Myös maksuvirheestä tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme heti sen sattuessa. Esim. mikäli lasku on maksettu väärillä tiedoilla.
-
Matkapuhelinliittymien laskutusjakso on kalenterikuukausi. Muilla tuotteilla ja palveluilla laskutusjakso voi olla, tuotteesta riippuen, pidempi. Minimilaskutusraja 5 euroa.
-
Laskulta nähtävässä palveluerittely-kohdassa on listattu kaikki lisämaksulliset puhelut ja viestit, esim. Numerotiedustelupalvelun soitot. Lisämaksulliseksi palveluksi luokitellaan kaikki liittymäpakettiin kuulumattomat veloitukset. Tällaisia ovat esimerkiksi teksti- tai multimediaviestit palvelunumeroihin tai valtakunnallisiin yritysnumeroihin. Soitettaessa palvelu- ja yritysnumeroihin veloitetaan ko. palveluntarjoajan ilmoittaman puheluhinnan lisäksi matkapuhelinmaksu tai paikallisverkkomaksu.
-
Kun liittymätyyppi muutetaan, ovat uuden liittymätyypin ominaisuudet käytettävissä heti. Kuukausimaksut veloitetaan vanhalta ja uudelta liittymätyypiltä muutospäivältä. Jos muutos on tehty kesken laskutusjakson, kyseisen laskutusjakson laskulla näkyvät sekä vanhan paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset että uuden paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset.
-
Välittömästi tehtävissä muutoksissa kuukausimaksut veloitetaan vanhalta ja uudelta liittymätyypiltä muutospäivältä. Mikäli muutos on tehty kesken laskutusjakson, tulee kyseisen laskutusjakson laskulla näkymään sekä vanhan paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset, että uuden paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset.
-
Uuden liittymän tai tuotteen laskutus alkaa aktivointipäivästä. Jos ensimmäisen laskutusjakson veloitukset jäävät alle minimilaskutusrajan, muodostuu lasku vasta seuraavalta minimilaskutusrajan ylittävältä laskutusjaksolta. Ensimmäinen lasku sisältää avauspäivästä seuraavan laskutusjakson loppuun laskutetun osuuden.
-
Erilaisten raporttien avulla saat kattavan kokonaiskuvan yrityksen käytössä olevista palveluista ja liittymistä. Raportit on tarkoitettu kaikenkokoisille yrityksille ja ne ovat erinomainen apu laskutuksen ja liittymien käytön seurantaan. Laskutusraporttien avulla voidaan esimerkiksi analysoida matkapuhelinliikennettä, ja niitä voi käyttää päätöksenteossa ja ratkaisujen suunnittelussa koskien yrityksen matkaviestinpalveluita.
Lisätietoa raporteistamme löydät täältä.
Hallinnoi laskujasi helposti itsepalvelussa!
Ota yhteyttä
Asiakaspalvelumme palvelee puhelimitse arkisin klo 8-16. Voit myös asioida chatin kautta (klo 8-16) tai jättää yhteydenottopyynnön.