Tietoa liittymistä ja niiden käytöstä

Liittymän käyttöönotto

Liittymän tilaus

Kun tarvitset DNA-liittymällesi uuden SIM-kortin, voit tilata sen näppärästi suoraan itsepalvelusta. Muutaman hengen pienyrityksen tarpeisiin tilaat uuden SIM-kortin kätevimmin DNA kuluttajaverkkokaupasta tai DNA Kaupasta. Itsepalvelun kautta on mahdollista tilata uusi trio- tai eSIM-kortti tai aktivoida olemassa olevan kortin käyttöön.

Mikäli itsepalvelun käyttöönotto on sinulla vielä vaiheessa, voit tilata uuden SIM-kortin asiakaspalvelumme kautta tai noutaa sen lähimmästä DNA Kaupastasi.

SIM-kortin käyttöönotto

Itsepalvelussa voi tilaamisen yhteydessä syöttää olemassa olevan SIM-kortin numeron tai tilata uuden SIM-kortin. Ohjeet aktivointiin lähetetään vastaanottajalle SIM-kortin mukana tai yrityksen nimetty yhteyshenkilö voi aktivoida uuden SIM-kortin itsepalvelun kautta. Jos liittymä odottaa numeronsiirtoa, aktivointi tapahtuu numeronsiirron jälkeen.

Jos olet tilannut SIM-kortin DNA kuluttajaverkkokaupasta tai DNA Kaupasta, katso aktivointiohjeet täältä.

eSIM-kortin käyttöönotto

eSIM-kortin käyttöönotto vaatii aktivointikoodin. Liittymä on heti käyttövalmis aktivointikoodin lukemisen jälkeen.

Voit tilata eSIM-kortin sekä olemassa olevalle että uudelle yritysliittymälle (esim. DNA Business Rajaton 5G 1000M) YritysDNA-itsepalvelusta tai soittamalla myyntipalveluun 0800 30 20 30 (numero on maksuton). Tilatessasi liittymän YritysDNA-itsepalvelusta, valitse SIM-kortin tyypiksi eSIM. Saat tilauksen jälkeen QR-aktivointikoodin postitse tavallisen SIM-kortin tapaan.
 
Ohjeet eSIM-korttien tilaamiseen ja niiden aktivointiin yritykselle tilattuihin kuluttajaliittymiin (esim. DNA Rajaton 5G 1000M) löydät täältä.

Mitä eroa on SIM-kortilla ja eSIM:llä?

eSIM on älylaitteeseen integroitu digitaalinen SIM-kortti, joka helpottaa liittymän käyttöönottoa ja sisältää samat toiminnot kuin perinteinen muovinen SIM-kortti.

eSIMin suurimpana hyötynä on liittymän aktivoinnin vaivattomuus, eli puhelimeen ei tarvitse asentaa fyysistä SIM-korttia.

Lisäksi eSIMin avulla on mahdollista käyttää samassa laitteessa yhtä aikaa kahta eri liittymää: eSIMiä ja perinteistä SIM-korttia. Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että puhelimessa voi käyttää sekä työliittymää että henkilökohtaista liittymää.

Poikkeuksena tavalliseen SIM-korttiin verrattuna eSIM ei tue mobiilivarmennetta.

Multi-SIM-lisäpalvelun käyttöönotto Apple Watch -älykelloon
  1. Aloita avaamalla Apple Watch -sovellus älypuhelimestasi.
  2. Laita Apple Watch ranteeseen ja kohdista puhelimen kamera sitä päin.
  3. Aloita käyttöönotto seuraamalla puhelimen näytölle avautuvia ohjeita.
  4. Vahvista DNA Multi-SIM Yrityksille -lisäpalvelun käyttöönotto painamalla "Tilaa lisäpalvelu".
  5. Onnistuneen käyttöönoton jälkeen näytöllesi avautuu teksti "Tilaus onnistui!", jonka jälkeen pääset heti soittamaan ja vastaanottamaan puheluja älykellollasi ja käyttämään nettiä.

Liittymän hallinta

Mistä saan PUK-koodin?

Yrityksen nimetyt yhteyshenkilöt voivat tarkistaa PUK-koodin itsepalvelun kautta liittymän hallinnasta.

Mitä teen kun SIM-korttini tai laitteeni on kadonnut tai varastettu?

Estä liittymän käyttö sulkemalla liittymä väliaikaisesti. Tämä onnistuu itsepalvelussa "Palvelut" välilehdeltä. Mene "Palvelunhallinta" osioon ja klikkaa liittymän tarkempiin tietoihin jolloin vasemmalle ilmestyy painike "Sulje liittymä väliaikaisesti". Jos et pääse kirjautumaan itsepalveluun voit ilmoittaa katoamisesta myös puhelimitse asiakaspalveluumme.

Mistä löydän liittymieni ominaisuudet ja voin muokata niitä?

Voit tarkistaa liittymäsi ominaisuudet itsepalvelusta, kuten paketin koon tai nettinopeudet. Valitse liittymähallinnasta tietty numero ja sen muokkausnäkymästä voit tarkistaa kyseisen liittymän ominaisuudet, lisäpalvelut ja voit muokata liittymän tietoja.

Mistä löydän tietoa liittymien nopeuksista?

Jo käytössä olevien liittymäpakettien sisältämät datanopeudet voi tarkistaa menemällä itsepalvelussa "Palvelut" välilehdelle, jonka jälkeen valitse "Palvelunhallinta" ja liittymä, jonka trakempia tietoja haluat tarkistella.

Nopeusvaihteluihin liittyvää tietoa ja nopeustesti löytyy täältä

Mistä voin tarkistaa sopimustiedot ja määräaikaisuudet?

Yrityssopimuksen solmimisesta jää kopio tai kirjallinen vahvistus asiakkaalle. Sopimus- ja määräaikaisuustiedot sopimusehtoineen löytyvät sopimuksesta, josta voi tarvittaessa pyytää kopion yritysasiakaspalvelusta.

Liittymäkohtaiset määräaikaiset kampanjatiedot löytyvät itsepalvelusta liittymän hallinnasta.

Jos olet tilannut kuluttajaliittymän, sopimustiedot on lähetetty tilausvahvistusviestinä.

Miten voin vaihtaa PIN-koodin?

PIN-koodin voi vaihtaa puhelimen valikon kautta tai näppäilemällä **04(nykyinen PIN)*(uusi PIN)*(uusi PIN)#. DNA:n laskutusliittymien PIN-koodi on oletusasetuksena 1234.

Miten voin vaihtaa puhelinnumeroa?

Numeron voi vaihtaa yritysasiakaspalvelun kautta kirjallista pyyntöä vastaan. Huomaathan, että numeronvaihdon voi tehdä vain normaaleille laskutusliittymille. Numeronvaihto on maksullista.

Miten voin muuttaa puhelinnumeron salaiseksi?

Numeropalvelussa näytettäviä luettelotietoja voi muokata itsepalvelun kautta liittymän hallinnassa.

Miten voin tehdä liittymän omistussuhteen muutoksen tai numeronsiirtotilauksen?

Omistussuhteen muutoksen voi tehdä itsepalvelun kautta liittymän hallinnasta tai numeronsiirtotilauksen yhteydessä. Kun sähköinen pyyntö omistussuhteenmuutoksesta on tehty itsepalvelussa, vastaanottaja saa ilmoituksen, jolloin numeron uusi omistaja voi vahvistaa muutoksen hyväksytyksi.

Huom! Numeronsiirtotilaus on mahdollista tehdä suoraan itsepalvelussa, kun sähköinen numeronluovutusvaltakirja on tehty ja allekirjoitettu numeron luovuttajan toimesta.

Katso tarkemmat ohjeet numeronsiirtoon täältä.

Jos olet tilannut liittymän DNA kuluttajaverkkokaupasta tai DNA kaupasta, katso ohjeet täältä.

Miten numeronsiirto etenee itsepalvelussa?

Liittymätyypin valinta ja lisäpalveluiden valinnat tehdään kuten normaalin tilauksen yhteydessä. Palvelukohtaisissa valinnoissa tulee valita "Säilytän vanhan numeroni/numeronsiirto", jonka jälkeen syötetään siirrettävä puhelinnumero. Tämän jälkeen tulee valita, vaihtuuko siirrettävän numeron omistaja ja täytetään muut siirrettävään numeroon liittyvät tiedot.

DNA Business -liittymien omistajanvaihto numeronsiirtotilauksen yhteydessä onnistuu sähköisen valtuutuksen kautta itsepalvelussa. Muiden tuotteiden osalta vaaditaan erillinen valtakirja täytettynä, ennen kuin tilaus voidaan käsitellä.- Valtakirjan löydät numeronsiirtovaltakirja -linkin alta.

DNA Business -liittymien osalta itsepalvelu hakee valtakirjasta luovuttavan tiedot automaattisesti. Jos tiedot ovat virheelliset, voi tilaaja merkitä valtakirjan virheelliseksi, jolloin se hylätään. Jos tilaus jätetään kesken esimerkiksi valtakirjan puuttumisen takia, voi sitä jatkaa myöhemmin. Keskeneräinen tilaus näkyy Palvelut-välilehdellä.

Numeronsiirto käynnistyy heti, jos tilaukselle syötetään valmiina oleva SIM-kortti tai kun SIM-kortti kuitataan saapuneeksi aktivoimalla tilaus itsepalvelussa.

Ongelma numeronvaihdon yhteydessä?

Numeronvaihto ei onnistu, jos liittymällä on jokin muu muutos meneillään. Esimerkiksi liittymätyypin- ja numeronvaihtoa ei voi tehdä samanaikaisesti. Ensin on tehtävä numeronvaihto ja tämän jälkeen voi tehdä liittymätyypin vaihdon.

Jos käytössäsi on ollut mobiilivarmenne, se poistuu liittymästä numeronvaihdon yhteydessä. Palvelu tulee rekisteröidä uudelleen käyttöön numeronvaihdon jälkeen.

Vastaajassa olevat viestit katoavat vaihdon yhteydessä ja vastaajanumero vaihtuu.
 

Miksi liittymän numeronsiirto on epäonnistunut?
  • Numeronsiirron epäonnistumisen tai hylkäyksen syynä voi olla puutteelliset omistaja/vastaanottajatiedot tai virheelliset tiedot liittymän sopimuksesta.
  • Jos itsepalvelun kautta täytettyä numeronluovutusvaltakirjaa ei ole allekirjoitettu kahden viikon kuluessa, valtakirja hylätään.
  • Mikäli siirtyvällä numerolla on määräaikainen sopimus luovuttavalla operaattorilla ja tilaukseen on valittu tieto, että nykyinen sopimus ei ole määräaikainen, numeronsiirtotilaus hylätään virheellisen sopimustiedon vuoksi. Sopimuksen määräaikaisuustiedon tulee olla siirtotilanteessa aina sama sekä luovuttavalla että vastaanottavalla operaattorilla.
Miten voin asettaa liittymän tauolle?

Jos liittymä halutaan asettaa tauolle hetkellisen käyttötarpeettomuuden vuoksi, numero voidaan irtisanoa ja varata liittymän sopimustyypistä riippuen yrityksen omistukseen. Näin sama numero voidaan avata uudelleen käyttöön varauslistalta. Liittymän tauolle asettaminen on mahdollista yritysasiakaspalvelun kautta kirjallista pyyntöä vastaan. Liittymästä ei peritä kuukausimaksua tauon aikana.

Liittymä on myös mahdollista asettaa tilapäiseen sulkuun ilman tauotusta tai irtisanomista. Tällöin liittymästä peritään normaali kuukausimaksu.

Miten voin sulkea liittymäni tilapäisesti ja avata liittymäni tilapäisestä sulusta?

Yritysliittymä on mahdollista sulkea tilapäisesti DNA:n itsepalvelukanavien tai yritysasiakaspalvelun kautta. Liittymä sulkeutuu pyynnöstä välittömästi, jolloin liikenteen lähettäminen ja vastaanottaminen on estetty kokonaan. Liittymän voi avata tilapäisestä sulusta milloin vain, yritysasiakaspalvelun kautta tai itsepalvelussa valitsemalla suljetun liittymänumeron hallinnan alta ”Avaa liittymä”.

Väliaikaisesti suljetusta liittymästä peritään kuukausimaksu normaalisti sulun ajalta.
 

Miten voin irtisanoa liittymäni?

Yrityksen yhteyshenkilö voi irtisanoa liittymän kirjallisesti asiakaspalvelun kautta.

Huom! Jos irtisanottava numero on alun perin muun operaattorin kuin DNA:n, numero palautuu 14 vuorokauden kuluttua tälle operaattorille. Jos haluat ottaa irtisanotun numeron uudelleen käyttöösi, ota yhteyttä siihen operaattoriin, jonka numero alkuperäisesti oli.

Liittymän käyttö ulkomailla

Mistä löydän lisätietoa roaming ja matkapuhelimen käytöstä ulkomailla?

DNA:n roaming-hinnoittelu perustuu hintaryhmiin. Puhelun soittaminen ja vastaanotto veloitetaan sekuntipohjaisesti. Hinnat koskevat normaalihintaisia puheluita ja tekstiviestejä; eivät videopuheluita, erityishinnoiteltuja puheluita tai viestejä esim. palvelunumeroihin.

Kattava roaminghinnasto löytyy täältä

Liittymille on asetettavissa roaming (verkkovierailu) - sekä ulkomaankäyttöesto itsepalvelun kautta. Mene "Palvelut" välilehdelle ja avaa "Palveluhallinta" näkymä ja liittymä jolle haluat tehdä muutokset. Klikkaa "Palvelun valinnat" vierestä oikealta "Muokkaa" ikonia jonka kautta pääset hallinnoimaan estoja. 

Mitä teen kun minulla on ongelmia ulkomaankäytön kanssa?

Mikäli liittymäsi ei yhdisty verkkoon ulkomailla ollessasi, on hyvä ensimmäisenä tarkistaa laitteen asetuksista, että data roaming ei ole estetty. On myös hyvä tarkistaa, että mobiilidata on päällä. Mikäli verkkoa ei löydy, käynnistä puhelin uudelleen ja tee manuaalinen verkonhaku. Tukisivustoltamme löytyy laitekohtaiset ohjeet laitteiden asetuksiin mm. verkkoasetuksien osalta:

 

Liittymälle on myös saatettu asettaa esto. Estoluokat voi tarkistaa itsepalvelun kautta liittymäkohtaisesti "Palvelut" välilehdeltä. Mene "Palvelunhallinta" kohtaan ja valitse liittymä, jonka ominaisuuksia haluat tarkastella. 

Liittymän lisäpalvelut

Mistä löydän puhelinten ja muiden laitteiden käyttöoppaat?

Sivustolta löydät kattavat tukiohjeet sekä käyttöoppaat eri laitevalmistajien laitteille, modeemeille sekä muille päätelaitteille.

Apuna sivustolla myös DNA:n tukifoorumi. Tukifoorumilla voit esittää kysymyksiä, lukea vastauksia, kommentoida kysymyksiä ja vastauksia sekä jakaa vinkkejä.

Laitteiden huollot hoidetaan DNA Kaupan kautta, josta tehdään asianmukainen huoltolähete ja laite toimitetaan huoltoon oikeaan paikkaan.

Miten voin rajoittaa lisämaksullisten palveluiden käyttöä ja hallita estoja (esim. palvelu- ja soitonestot)?

Lisämaksullisten palveluiden käyttörajoituksia ja estoja pääsee muokkaamaan itsepalelun kautta "Palvelut" välilehdeltä. Mene "Palvelunhallinta" kohtaan ja valitse liittymä, jolle haluat muutoksen tehdä. Löydät maksuttomat estopalvelut alta.

Multimediaviestiesto

Voit valita liittymään eston multimediaviestien lähetykselle ja/tai vastaanottamiselle.

Soitonesto
Viestintävirasto on jakanut maksulliset asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihteen (esim. 0600- ja 0700-alkuiset) palvelunumerot eri luokkiin.

Soitonestoluokat lyhyesti:

U: Estää soittamisen kansainvälisiin puhelinverkkoihin ja kansainvälisen kytkennän välittäviin palvelunumeroihin.

P1: Estää soittamisen kansallisen ja kansainvälisen kytkennän välittäviin palvelunumeroihin sekä yleishyödyllisiin-, asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin.

P2: Estää soittamisen asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin.

P3: Estää soittamisen ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin.

P4: Estää soittamisen aikuisviihdepalveluihin.

DNA tarjoaa käyttäjälle myös seuraavia estoluokkien yhdistelmiä: U+P1, U+P2 ja U+P3.

Tekstiviestiesto
Viestintävirasto on jakanut maksulliset asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihteen (esim. 0600- ja 0700-alkuiset) palvelunumerot eri luokkiin.
Viestinestoluokat lyhyesti:

P1: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun yleishyödyllisiin palveluihin, asiointipalveluihin, ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin.

P2: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun asiointipalveluihin, ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin.

P3: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin.

P4: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun aikuisviihdepalveluihin.

Sovelluskauppojen mobiilimaksuostokset voi estää P1-, P2- tai P3-viestiestoilla, jotka estävät kaikki ostokset sovelluskaupoista sisältötyypistä riippumatta.

Muut estot ja rajoitukset

Kiinteä numeron näytön esto estää aina liittymän numeron näkymisen soittaessa kotimaassa kotimaisiin liittymiin. Numero ei peity lähetetyistä tekstiviesteistä.

Verkkovierailuesto (roamingesto) estää liittymän käytön ulkomailla, sekä puheen että datan osalta. Roaming on yleistermi kaikella ulkomaille tapahtuvalla puhe- ja dataliikenteelle.

Ulkomaanpuheluesto estää soittamisen ulkomaille ja palvelunumeroihin, jotka yhdistävät kansainvälisiä puheluita.

 

Miten voin hallinnoida soitonsiirtoja?

Soitonsiirto kytketään ja sitä hallinnoidaan suoraan matkapuhelimen asetuksien kautta. Soitonsiirron kytkeminen ja poistaminen on maksullista asiakaspalvelun kautta, muutoksista veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu 10,00€ (alv 0%).

Soitonsiirrot voi määritellä alla olevien koodien avulla tai matkapuhelimen valikosta.

Välitön soitonsiirto

Kaikki tulevat puhelut siirtyvät suoraan toiseen numeroon ilman, että puhelin soi.

Soitonsiirron asetus: **21* (kohdenumero) # Aktivoi siirto painamalla vihreää luuri -näppäintä.

Soitonsiirron poisto: ##21# luuri.

Soitonsiirto, kun puhelimeen ei vastata

Jos puhelimeen ei vastata, puhelu ohjautuu toiseen numeroon määrittelemäsi ajan kuluttua.

Soitonsiirron asetus: **61* (kohdenumero) **[aika sekunteina] # Aktivoi siirto painamalla vihreää luuri -näppäintä.

Soitonsiirron poisto: ##61# luuri.

Soitonsiirto, kun puhelin on varattu

Jos puhelin on varattu, puhelu ohjautuu suoraan toiseen numeroon.

Huomioithan että tämä siirto ei toimi, jos koputustoiminto on käytössä.

Soitonsiirron asetus: **67* (kohdenumero) # luuri. Aktivoi siirto painamalla vihreää luuri -näppäintä.

Soitonsiirron poisto: ##67# luuri.

Soitonsiirto, kun puhelimeen ei saada yhteyttä

Jos puhelin ei ole päällä tai verkon kuuluvuusalueella, puhelu ohjautuu toiseen numeroon.

Soitonsiirron asetus: **62* (kohdenumero) # Aktivoi siirto painamalla vihreää luuri -näppäintä.

Soitonsiirron poisto: ##62# luuri.

Kaikkien soitonsiirtojen kytkeminen pois päältä

Soitonsiirron asetus: ##002# Aktivoi poisto painamalla vihreää luuri -näppäintä.

Miten saan Mobiilivarmenteen käyttööni?

Tarkista yritysasiakaspalvelustamme tai lähimmästä DNA Kaupasta, että liittymälläsi on palvelua tukeva SIM-kortti.

Liittymälle tulee aktivoida DNA Mobiilivarmenne -lisäpalvelu. Tämä voidaan tehdä yritysasiakaspalvelussa tai DNA Kaupassa. DNA Mobiilivarmenne -lisäpalvelun kytkentää voi pyytää yrityksen nimetty yhteyshenkilö.

Liittymän käyttäjä suorittaa DNA Mobiilivarmenne -palvelun rekisteröimisen osoitteessa: www.dna.fi/mobiilivarmenne.

Rekisteröinnin jälkeen DNA Mobiilivarmenne on käytettävissäsi.

Miten saan DNA Selausturvan käyttööni?

Voit tilata lisäpalvelun liittymälle YritysDNA:sta tai Yritysasiakaspalvelusta. 

Palvelu toimii DNA:n verkossa, joten se ei vaadi erillistä sovelluksen asennusta eikä palvelu siten kuormita laitteen suorituskykyä.

Mistä voin hallita loma- ja poissaolotiedotteita?

Vaihdepalvelun poissaolo – ja lomavastaajaa hallitaan vaihdepalveluportaalista.

Mikäli yritykselläsi ei ole käytössä vaihdepalvelua, tiedustele mobiiliverkon Loma- ja poissaolovastaajan saatavuudesta liittymällesi yritysasiakaspalvelusta. Osaan yritysliittymistä saa käyttöön vastaajan loma- ja poissaolovastaajan.

DNA Loma- ja poissaolovastaaja on mobiililiittymän lisäpalvelu.

DNA loma- ja poissaolovastaaja mahdollista vakiopoissaolotervehdyksen seuraaviin vaihtoehdoin:

1. puhelu ohjataan kollegalle

2. puhelu ohjataan tavoittelemasi henkilön vastaajaan

3. puhelu ohjataan tavoittelemallesi henkilölle

DNA Loma – ja poissaolovastaaja on kytkettävissä itsepalvelun kautta:

"Palvelut" välilehdeltä. Mene "Palvelunhallinta" kohtaan ja valitse liittymä, jolle palvelu halutaan kytkeä. Valitse ”muokkaa” jonka kautta onnistut tekemään vastaajamuutokset sekä löydät vastaajanumerosi.

Ohjeita omistussuhteen muutokseen ja numeronsiirtoon

Alla olevat ohjeet koskevat DNA:n sisäisiä numeron omistussuhteen muutoksia. Mikäli kyseessä on operaattorin vaihto numeronsiirron yhteydessä, katso kohta ”Operaattorin vaihto numeron omistussuhteen muutoksen yhteydessä”.

Yritykseltä yksityishenkilölle

Tämä ohje koskee yrityksen DNA yritysliittymän numeron omistussuhteen siirtämistä yksityishenkilölle DNA kuluttajaliittymään. Mikäli yritykselläsi on käytössäsi oleva liittymä on ostettu DNA Kaupasta tai verkkokaupasta (pl. YritysDNA:sta tilatut liittymät) katso kohta Omistussuhteen muutos kuluttajaliittymille.

Numeron luovuttaja (yritys)

Voit tehdä numeron omistussuhteen muutoksen helpoiten YritysDNA-itsepalvelussa irtisanomalla liittymän Palvelunhallinnan kautta, mikäli yritykselläsi on siihen oikeus. 

  1. Kirjaudu YritysDNA-itsepalveluun ja mene Palvelut-osion Palvelunhallinta-välilehdelle
  2. Valitse liittymä, jonka numeron haluat luovuttaa
  3. Vasemmalla valikossa on Irtisano liittymä -painike. Klikkaa sitä ja valitse Ajasta irtisanominen ja luovuta numero

Liittymän voi ajastaa irtisanomaan aikaisintaan kolmen viikon päähän. Numeron luovuttaja eli nykyinen omistaja (yritys) vastaa liittymän laskutuksesta, kunnes liittymän irtisanominen ja numeronsiirto astuu voimaan.

Mikäli yritykselläsi ei ole tunnuksia itsepalveluun, voit tilata tunnukset täyttämällä valtuutuslomakkeen täällä.

Mikäli yritykselläsi ei ole irtisanomisoikeutta YritysDNA:ssa, voit myös täyttää ja lähettää sähköisen numeronluovutuslomakkeen. Lomakkeen täytön ja allekirjoittamisen jälkeen sinun tulee olla yhteydessä yritysasiakaspalveluumme.

Yritysasiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8–16 chatissa ja numerossa 044 044 199. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen yritysasiakaspalvelu@dna.fi 

Numeron vastaanottaja (yksityishenkilö)

Mikäli numeronluovutus on tehty sähköisesti, saat tekstiviestin, jonka lähettäjänä näkyy "Assently". Siirry tekstiviestin sisältämän linkin kautta tunnistautumiseen ja tunnistaudu vahvistaaksesi numeron omistussuhteen muutos. Sinulle jää valtakirjasta sähköinen kopio. 

Numeron vastaanottamisen vahvistamisen jälkeen yritysasiakaspalvelumme soittaa sinulle muutaman arkipäivän kuluessa ja hoitaa uuden liittymäsopimuksen kanssasi.

Mikäli numeronluovutuslomake on lähetetty sähköpostitse, tulee sinun olla yhteydessä yritysasiakaspalveluun, joka hoitaa kanssasi uuden liittymätilauksen.

Mikäli haluat asioida DNA Kaupassa ja tehdä siellä uusi liittymäsopimus, sinun tulee ottaa mukaan sähköisesti allekirjoitettu valtakirja. Uusi liittymäsopimus tulee tehdä viimeistään seitsemän päivää ennen numeron luovuttajan (yrityksen) asettamaa irtisanomispäivää.

Yritysasiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8–16 chatissa ja numerossa 044 044 199. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen yritysasiakaspalvelu@dna.fi.

Uuden liittymän ja SIM-kortin aktivoituminen numeronsiirron yhteydessä

Kun vastaanotetun numeron liittymän SIM-kortti lähetetään ilmoitettuun osoitteeseen, omistussuhteenmuutos käynnistyy automaattisesti. Muutoksen ajankohdasta ilmoitetaan tekstiviestitse vastaanotettavaan numeroon. Muutos tapahtuu kahden viikon kuluessa SIM-kortin saapumisesta. Kuluttajaliittymän SIM-kortin voi aktivoida Oma DNA -sovelluksen tai saadun linkin kautta.

Yksityishenkilöltä yritykselle

Tämä ohje koskee yksityishenkilön DNA kuluttajaliittymän numeron omistussuhteen siirtämistä yritykselle DNA yritysliittymään. Mikäli yritykselläsi on käytössä DNA Kaupasta tai verkkokaupasta hankittu liittymä (pl. YritysDNA:sta tilatut liittymät), katso kohta Omistussuhteen muutos kuluttajaliittymille.

Numeron luovuttaja (yksityishenkilö)

Täytä sähköinen numeronluovutusvaltakirja täällä. Huolehdi, että ilmoitat yrityksen allekirjoittajaksi nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön tai yrityksen nimetyn yhteyshenkilön. Pyydä lisätietoja yritykseltä, jolle olet luovuttamassa numeroa, mikäli et ole varma kenet ilmoittaa allekirjoittajaksi.

Numeron luovuttaja eli nykyinen omistaja (yksityishenkilö) vastaa liittymän laskutuksesta, kunnes liittymän irtisanominen ja numeronsiirto astuu voimaan.

Numeron vastaanottaja (yritys)

Yrityksen nimetyn yhteyshenkilön tai nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön tulee olla yhteydessä yritysasiakaspalveluun numeronluovutusvaltakirjan allekirjoittamisen jälkeen. Uusilta yritysasiakkailta vaaditaan allekirjoitettu yrityssopimus.

Uuden liittymän ja SIM-kortin aktivoituminen numeronsiirron yhteydessä

Kun vastaanotetun numeron liittymän SIM-kortti lähetetään ilmoitettuun osoitteeseen, omistussuhteenmuutos käynnistyy automaattisesti. Muutoksen ajankohdasta ilmoitetaan tekstiviestitse vastaanotettavaan numeroon. Muutos tapahtuu kahden viikon kuluessa SIM-kortin saapumisesta. Yritysliittymien SIM-kortti aktivoituu uusissa liittymätilauksissa automaattisesti.

Yritysasiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8–16 chatissa ja numerossa 044 044 199. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen yritysasiakaspalvelu@dna.fi.

Yritykseltä toiselle yritykselle

Tämä ohje koskee yrityksen DNA yritysliittymän numeron omistussuhteen siirtämistä toisen yrityksen DNA yritysliittymään. Mikäli yritykselläsi on käytössä liittymä, joka on hankittu DNA Kaupasta tai verkkokaupasta (pl. YritysDNA:sta tilatut liittymät) katso kohta Omistussuhteen muutos kuluttajaliittymille.

Varmista ensin, onko yrityksesi numeron luovuttaminen toiselle yritykselle sallittua. Mikäli yritys on kieltänyt numeronluovutuksen toiselle yritykselle, tulee numero luovuttaa ensin yksityishenkilölle, joka sitten siirtää numeron toisen yrityksen omistukseen. Tässä tapauksessa katso kohdat Yritykseltä yksityishenkilölle ja Yksityishenkilöltä yritykselle.

Yritys, joka on luovuttamassa numeroa, aloittaa täyttämällä ja allekirjoittamalla numeronluovutusvaltakirjan. Molempien allekirjoittajien tulee olla yritysten nimenkirjoitusoikeudellisia henkilöitä. Lomakkeen täytön ja allekirjoittamisen jälkeen, numeron vastaanottavan yrityksen tulee olla yhteydessä yritysasiakaspalveluun. Yrityksellä, joka vastaanottaa numeron, tulee olla yritysasiakassopimus DNA:n kanssa.

Huomioithan, että mikäli luovutat yrityksesi numeroavaruuteen kuuluvan numeron, et voi saada numeroa takaisin, ellei numeron uusi omistaja irtisano liittymäänsä ilman numeronluovutusta. Numeron omistaja voi aina halutessaan siirtää numeron eteenpäin toiselle omistajalle.

Yritysasiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8–16 chatissa ja numerossa 044 044 199. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen yritysasiakaspalvelu@dna.fi.

Omistussuhteen muutos kuluttajaliittymille (DNA Kauppasta ja verkkokaupasta hankitut liittymät)

Mikäli yrityksesi käytössä oleva liittymä on hankittu DNA Kaupasta tai verkkokaupasta (pl. YritysDNA:sta tilatut liittymät), liittymän omistajana voit halutessasi luovuttaa numeron toiselle DNA:n asiakkaalle.

Voit tehdä luovutuksen joko Oma DNA -sovelluksessa vain yritykseltä yksityishenkilölle tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Löydät kuluttajaliiketoiminnan asiakaspalvelun yhteystiedot täältä.

Operaattorin vaihto numeronsiirron yhteydessä

Jos olet vastaanottamassa numeroa toisen operaattorin liittymään, operaattorien välillä tapahtuu numeronsiirto. Vaihtaessasi asiakkuutesi DNA:lle numeronsiirron yhteydessä sinun tulee tehdä yrityssopimus DNA:n kanssa ja katsoa ohjeet numeronsiirtoon liittymän irtisanomisen yhteydessä nykyiseltä palveluntarjoajaltasi.

Mikäli numeron vastaanottaja siirtää numeron DNA:lta toisen palveluntarjoajan liittymään, yrityksesi nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön tulee täyttää numeronluovutuslomake, lähettää se DNA:n yritysasiakaspalvelun sähköpostiin ja olla yhteydessä yritysasiakaspalveluumme.

Yritysasiakaspalvelu palvelee arkisin klo 8–16 chatissa ja numerossa 044 044 199. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen yritysasiakaspalvelu@dna.fi.

Ongelmatilanteet
  • Numeron vastaanottaja ei vahvista numeron vastaanottamista
    Numeronluovutusvaltakirja on voimassa kaksi viikkoa. Mikäli numeron vastaanottaja ei vahvista numeron vastaanottamista ennen kuin numeronluovutusvaltakirja vanhenee, liittymä irtisanoutuu ajastuksen mukaisesti ja numero joko palautuu yrityksen numeroavaruuteen tai menee yleiseen jakeluun ja palautuu alkuperäisen operaattorin omistukseen. 
  • Valtakirjassa on ilmoitettu vääriä tietoja
    Mikäli valtakirjassa on ilmoitettu vääriä tietoja, esimerkiksi väärä henkilötunnus, yritysasiakaspalvelumme ottaa teihin yhteyttä ja varmistaa oikeat tiedot.

    Vain yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö tai nimetty yhteyshenkilö voi allekirjoittaa numeronluovutusvaltakirjan. Kaikki yrityksen YritysDNA-käyttäjät ovat nimettyjä yhteyshenkilöitä. Voit tarkistaa yrityksen nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön tiedot uusimmasta kaupparekisteriotteesta tai tiedustella yritykseltä oikeat tiedot.

  • Yksityishenkilöllä on määräaikainen sopimus ja haluaa siirtää numeron yritykselle
    Voit olla yhteydessä yritysasiakaspalveluun ja selvittää mahdollisuutta siirtää liittymän määräaikaisuus yritykselle numeronsiirron yhteydessä. Yritysasiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8–16 chatissa ja numerossa 044 044 199. 

  • Yrityksellä on määräaikainen sopimus ja haluaa siirtää numeron
    Mikäli yrityksellä on määräaikainen liittymäsopimus, liittymästä veloitetaan määräajan loppuun sopimuksen mukaisesti. Numeron voi liittymän määräaikaisuudesta huolimatta siirtää, mutta liittymää ei voi irtisanoa kesken sopimuskauden.

Hallinnoi liittymiäsi helposti itsepalvelussa!
 

Lue lisää

Tietoa laskutuksesta

Laskutusvaihtoehdot, sähköisen laskun tilauslomake, laskunlukuohjeet ym.

Hinnat ja sopimusehdot

Yleiset sopimusehdot, palveluhinnasto, laskutus- ja perintämaksut ym.

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelumme palvelee puhelimitse arkisin klo 8-16. Voit myös asioida chatin kautta (klo 8-16) tai jättää yhteydenottopyynnön.

Katso yhteystiedot