Tiedätkö milloin ja miksi sinun kannattaa kuunnella musiikkia?

Töissä keskittyminen harhailee etkä saa mitään aikaan? Presentaation pitäminen suurelle yleisölle jännittää? Juoksulenkki on ponnetonta löntystämistä? Muun muassa näissä tilanteissa ratkaisu löytyy musiikista ja musiikkilaitteista. Musiikkitutkija kertoo, miten saat musiikista parhaan hyödyn irti.

Musiikissa on kummallista voimaa. Oma lempibiisi saa hyvälle tuulelle, ja menevä kohta kappaleessa kannustaa vetämään lenkillä loppukirin. Toisaalta herkkä biisi saa silmät kostumaan, ja jokin kappale voi kuulostaa niin hyvältä, että se aiheuttaa kylmiä väreitä.

Psykologian dosentti ja musiikkikasvatuksen apulaisprofessori Suvi Saarikallio Jyväskylän yliopistosta selittää musiikin tehon perustuvan muun muassa hormoneihin. Kun kuulet musiikkia, josta pidät, aivosi vapauttavat kroppaan mielihyvähormonia, dopamiinia, ja stressihormonin eli kortisolin määrä kehossasi vähenee.

Olennaista on nimenomaan se, että itse pidät kyseisestä musiikista. Sama musiikki ei toimi kaikille.

”Esimerkiksi hevimetallin osalta on tehty tutkimuksia, että faneille se tuo onnellisuutta ja voimaannuttaa, mutta toisia se hermostuttaa, ärsyttää ja nostaa aggressiotasoa”, Saarikallio kertoo.

Lue asiantuntijan vinkit siihen, milloin ja miten voit tuoda arkeesi lisää hyvää oloa musiikin avulla.

Vinkki 1. 

  

Matkalla töihin: musiikilla virkeään työmoodiin

Onko sinulla vaikeuksia saada aivot käyntiin aamulla ja virittää itsesi rennosta koti-minästä tehokkaaseen työ-minään? Jos haluat piristyä ja päästä työmoodiin heti aamusta, kuuntele matkalla töihin musiikkia.

”Musiikki sopii hyvin siirtymiin, sillä sen vaikutus energiaan ja mielialaan on tehokas. Sillä saa itsensä nopeasti siirtymään olotilasta toiseen”, Saarikallio selittää.

Kun kuuntelet musiikkia työmatkan ajan, olet töihin päästyäsi paitsi hyvällä tuulella ja energinen lisäksi skarppina: musiikin kuuntelu on aivoille lempeä aamujumppa.

Vinkki 2. 

  

Töissä: Musiikki tehostaa keskittymistä ja häivyttää hälyn

Takkuaako töihin keskittyminen? Laita päähän kuulokkeet ja mielimusiikkiasi soimaan. 

Musiikin kuuntelu voi auttaa saamaan enemmän aikaan töissä, sillä se nostaa vireystilaa ja saa paremmalle tuulelle. Lisäksi se virittää aivot tiedonkäsittelytilaan. Tämä johtuu siitä, että musiikin kuuntelu on itseasiassa kovaa työtä aivoille.

”Kuulija itse kokee vain nautiskelevansa musiikista, mutta samalla aivot tekevät tosi kovaa jumppaa ymmärtääkseen, mistä tällaisessa äänivirrassa on oikeastaan kysymys”, Suvi Saarikallio kertoo.

Toisia musiikin kuuntelu auttaa keskittymään paremmin kuin toisia: esimerkiksi ekstrovertille musiikin kuuntelu töitä tehdessä voi sopia paremmin kuin introvertille, joka kaipaa muutenkin vähemmän ärsykkeitä ja pystyy keskittymään parhaiten hiljaisuudessa.

Kokeile töissä näitä musiikkikikkoja: 

  • Parhaiten työskentelyn taustalle sopii taustamusiikki, joka ei varasta huomiota työnteolta eikä kuormita aktiivista työmuistia. 
  • Jos esimerkiksi lyriikat häiritsevät keskittymistäsi, kokeile instrumentaalista musiikkia. 
  • Jos työskentelet esimerkiksi avokonttorissa tai muuten hälyisessä ympäristössä, kuulokkeista kuunneltu tasainen taustamusiikki auttaa häivyttämään ympäristön äänet. 
  • Tehokkaimmin suljet ylimääräiset äänet pois vastamelukuulokkeilla.

Vastamelukuulokkeet antavat keskittymisrauhan:

Vinkki 3. 

  

Kotitöissä: Energiset kappaleet saavat tarttumaan toimeen

Tiskivuori on kasvanut korkeaksi, illallinen odottaa tekijäänsä ja imuroidakin pitäisi, mutta kotitöiden tekeminen ei huvita? Viritä itsesi reippaaseen siivouspuhtiin energisellä musiikilla. Eikä hommia edes tule puurrettua hammasta kiristellen, sillä musiikki nostaa mielialaa.

Silläkin on väliä, millainen rytmi kuuntelemassasi musiikissa on. Tahdistat nimittäin automaattisesti puuhailuasi musiikin mukaan. Jos haluat saada nopeasti valmista, valitse nopeatempoisia kappaleita.

 

Deezer-musiikkipalvelu tuo 53 miljoonaa kappaletta puhelimeesi. Tutustu Deezeriin

Langattomat kuulokkeet tuovat rytmit sinne, missä tapahtuu:

Vinkki 4. 

  

Urheillessa: Musiikista vauhtia ja voimaa treeniin

Jos lenkillä askel tuntuu raskaalta tai rauta ei nouse, musiikin kuuntelu voi auttaa. Pane soimaan nopeatempoista ja rytmikästä musiikkia, niin saat itsestäsi parhaat tehot irti.

Kokeile urheillessa näitä musiikkikikkoja: 

  • Jos lenkillä taskussa hyppivä puhelin häiritsee, kokeile käsivarsikoteloa, jossa puhelin kulkee mukana helposti. Voit vaihtaa kappaleita kotelon suojamuovin läpi, eikä puhelinta tarvitse aina kaivaa esille.
  • Muista langattomat kuulokkeet. Ne ovat erityisen kätevät salilla treenatessa, kun kuulokkeiden johdot eivät sotkeudu tankoihin ja käsipainoihin.
  • Puhelimen sijasta treenatessa voi soittaa musiikkia myös älykellosta. Älykello yhdistetään Bluetoothin avulla langattomiin kuulokkeisiin.

Käsivarsikotelossa tai juoksuvyöllä puhelin kulkee vaivattomasti mukana treenatessa:

Langattomat kuulokkeet ovat liikkujan valinta:

Vinkki 5. 

  

Nukkumaan mentäessä: Rauhallinen musiikki rentouttaa

Kamomillateet on juotu, kirjaa luettu ja lampaat laskettu – mutta edelleen päivän tapahtumat pyörivät mielessä etkä pysty rentoutumaan? Kokeile, jos musiikki saisi mielen rauhoittumaan.

”Musiikkia kuunnellessa saattaa huomaamattaan saada työstettyä ajatukset ja päivän kokemukset. Musiikin soljuva virta kantaa pois päivän murheista ja rentouttaa.”

Kokeile illalla näitä musiikkikikkoja: 

  • Himmennä valot, kömmi mukavaan asentoon peiton alle ja valitse hidastempoista ja rauhoittavaa musiikkia – kuin lapsille laulettavat tuutulaulut. 
  • Voit etsiä netistä rentoutumiseen tarkoitettuja soittolistoja tai pidempiä miksauksia, jotta voit keskittyä rentoutumiseen kappaleiden vaihtamisen sijasta. 
  • Puhelimessa on hyvä olla illalla päällä sinisen valon suodatin, jota näytön valo ei saa sinua virkistymään.
Vinkki 6. 

  

Ennen esiintymistä: Voimabiisi antaa itsevarmuutta

Jännittävä tilanne, kuten puheen pitämien tai työhaastattelu, voi nostaa hikikarpalot otsalle, punan poskille ja saada sydämen hakkaamaan tuhatta ja sataa. Jos haluat mieluummin astella tilanteeseen itsevarmana, ota jännityksestä niskalenkki musiikin avulla. Listaa itsellesi kappaleita, joista saat erityisen paljoni voimaa ja varmuutta. Ennen esiintymistä tai muuta jännittävää tilannetta, laita voimabiisisi soimaan.

”Monestihan jännittäminen vaikka työhaastattelussa on paljolti kiinni siitä, miten saamme oman tunnereaktiomme hallintaan. Omalla voimabiisillä voi saada luotua tietyn turvan tunteen – että kyllä minä pärjään.”

Tiedät itse, mikä on juuri sinun voimabiisisi. Ehkä se on kappale, joka soi kuulokkeissasi maratonin loppusuoralla ja tuo sinulle edelleen voittajafiiliksen. Tai ehkä se on tietty laulu, jonka sanat valavat sinuun uskoa itseesi.

Vinkki 7. 

  

Juhlissa: Musiikki kohottaa tunnelmaa ja luo yhteenkuuluvuutta

Musiikki kuuluu juhliin itsestään selvästi, mutta paitsi että se yleisesti kohottaa tunnelmaa, sillä on syvempikin merkitys:

”Kun musiikki soi, tahdistumme samaan sykkeeseen, mikä luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Sillä on ollut evoluutionaarinen merkitys, että musiikki on vahvistanut kuuluvuutta toinen toisiimme ja omaan ryhmäämme.”

Kokeile juhlissa näitä musiikkikikkoja: 

  • Yksinkertaisimmillaan taustamusiikkia voi soittaa vaikkapa Bluetooth-kaiuttimen kautta puhelimesta. 
  • Omat soittolistat ovat takuuratkaisu hyvään musiikkiin. Tutki myös suoratoistopalveluiden valmiita musiikkikategorioita ja listoja, niistä voit löytää yllättäen uusi suosikkejasi.
  • Jos haluat satsata juhlien musiikkiin, hanki paikalle live-esiintyjä, joka luo tilaisuudesta ainutlaatuisen.
Vinkki 8. 

  


Surullisena: Musiikki auttaa käsittelemään tunteita

Elämän menetyksissä ja suruissa moni kokee saavansa lohdutusta musiikista. Musiikki auttaa käsittelemään tunteita sekä melodiallaan että sanoituksellaan.

”Musiikki voi ikään kuin soittaa surusi ulos ja soida niitä sävyjä, mitä tunnet. Sitä kautta tulee lohdutuksen tunne ja kokemus, että musiikki ymmärtää minua ja antaa oikeutuksen tunteilleni.”

Tutkimusten mukaan parisuhteen päätyttyä musiikin kuuntelu auttaa erosurun prosessoimisessa ja erosta ylipääsemisessä. Jossain vaiheessa, kun haikeita rakkauslauluja on kuunnellut tarpeeksi, soittolistaa kannattaa pikkuhiljaa vaihtaa iloisempaan ja voitokkaampaan sävyyn.

”Musiikilla voi myös repäistä itsensä irti surusta ja mennä eteenpäin elämässä.”