Unen mittaaminen motivoi menemään sänkyyn ajoissa

Vaikka aamulla täytyy herätä aikaisin, monesti illalla nukkumaan meno venyy. Seuraavana päivänä univajetta ei välttämättä edes huomaa. 

Työterveyslaitoksen tuotepäällikkö Teppo Valtonen muistuttaa, että pitkällä aikavälillä kerääntynyt univaje kuitenkin haittaa muun muassa keskittymiskykyä, motivaatiota ja lyhytaikaista muistia.

Kun seuraat nukkumistasi digitaalisesti, huomaat, jos yöunet lipsuvat jatkuvasti liian lyhyiksi. Unidata auttaa myös tekemään unen kannalta parempia valintoja pitkin päivää. Voit datan perusteella huomata esimeriksi, että kun treenaat jo päivällä, uni tulee illalla paremmin.

Näin unta mittaavat älylaitteet ja sovellukset toimivat: 

  • Aktiivisuusrannekkeet, älykellot ja -sormukset seuraavat nukkumistasi liikkeen ja sykkeen perusteella. Kun makaat paikallasi, laite tulkitsee sinun nukkuvan ja kun liikut, se katsoo sinun olevan hereillä. Sykkeen perusteella laite mittaa univaiheitasi, syvää ja kevyttä unta.
  • Älypuhelinsovellukset hyödyntävät puhelimen mikrofonia. Liikkumisen ääni, kuten lakanoiden kahina, tarkoittaa, että olet hereillä, mutta esimerkiksi kuorsaaminen kertoo sinun nukkuvan.
  • Älylaitteet ja sovellukset kertovat sinulle muun muassa nukahtamis- ja heräämisaikasi, syvän ja kevyen unen määrän sekä kuinka usein heräsit yössä.
  • Älypuhelinsovelluksissa voi olla myös älykäs herätyskello, joka herättää sinut unisyklin kevyen unen aikana – silloin, kun heräät vapaapäivänä luonnollisestikin. Voit asettaa sovellukseen toivomasi heräämisvälin, esimerkiksi 8–8.30.

Näin pääset alkuun:

  • Millainen laite? Hanki aktiivisuusranneke tai älykello, jossa on unta mittaava ominaisuus. Valitse laite, joka toimii yhdessä puhelimesi käyttöjärjestelmän (iOS tai Android) kanssa. Lataa älypuhelimeesi rannekkeen kanssa käytettävä sovellus puhelimesi sovelluskaupasta. Näin näet tiedot nukkumisestasi kätevästi kännykästäsi.
  • Mikä sovellus? Kokeile esimerkiksi näitä erillisiä sovelluksia, jotka toimivat ilman älylaitetta: Sleep Cycle, Sleep Time+ ja SleepRate. 

Nämä älylaitteet mittaavat mm. unta ja sykettä puolestasi:

Huawei Watch GT 2 -älykello (46 mm)

199
Tuotetta hyvin saatavilla.

Suunto 7 -älykello

349
Norm. 479 €
Tuotetta hyvin saatavilla.

Garmin Vivoactive 4 GPS-älykello (45 mm)

299
Tuotetta hyvin saatavilla.

Samsung Galaxy Watch Active2 Aluminum

319
Tuotetta hyvin saatavilla.

Garmin Fenix 6 GPS-älykello

549
Tuotetta hyvin saatavilla.

Huawei Watch GT 2 (42 mm, metalliranneke)

279
Tuotetta hyvin saatavilla.

Honor Watch GS Pro -älykello

249
Tuotetta hyvin saatavilla.

Garmin Venu Sq Music Edition GPS-älykello

269
Tuotetta hyvin saatavilla.

Huawei Watch GT 2 Pro -älykello

299
Tuotetta hyvin saatavilla.

Samsung Galaxy Watch 3 4G -älykello (45mm)

459
Tuotetta hyvin saatavilla.

”Rakastan nukkumista! Unisovelluksella huolehdin siitä, että saan tarpeeksi unta”

Nukutko liian vähän? Tai vaikka nukkuisit paljon, onko olo silti väsynyt? Helsinkiläinen Janina halusi varmistaa hyvät unet ja latasi puhelimeensa unta mittaavan sovelluksen: se muistuttaa häntä menemään ajoissa nukkumaan ja kertoo, kuinka laadukasta uni on ollut.  
 

Janina, 32, kertoo aina olleensa hyvä nukkuja ja nukkuvansa paljon, ja silti – tai ehkä juuri siksi – hän seuraa nukkumistaan puhelimeen ladattavan Sleep Cycle -unisovelluksen avulla.

”Mielestä uni on yksi tärkeimpiä hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, joten jos voin jotenkin vaikuttaa sen laatuun, teen sen”, Janina tiivistää.

Helposti ajattelisi, että unisovelluksesta on hyötyä vain silloin, kun nukkumisen kanssa ollaan jo ongelmissa. Mutta ei. Janinalle, joka on ajatellut nukkuvansa hyvin, sovellus esimerkiksi on paljastanut, että hänen unensa ei aina ole niin hyvälaatuista kuin hän on ajatellut.

”Se selittää sen, miksi välillä iltapäivisin olen tosi väsynyt, vaikka tunneissa laskettuna olen nukkunut edellisenä yönä paljon.”

Joka aamu sovellus antaa prosenttilukeman edellisen yön unen laadusta, perustuen siihen, kuinka paljon sängyssä vietetystä ajasta Janina on ollut unessa ja kuinka suuri osuus siitä on ollut syvää unta. Viimeisen viikon aikana prosenttiluku on vaihdellut 69 ja 98 välillä. 

Mistä laadun heittely sitten johtuu ja mitä asialle voisi tehdä? Sitä Janina koittaa nyt selvittää. Ainakin sillä saattaa olla vaikutusta, kuinka myöhään illalla hän on harrastanut liikuntaa.

Sen lisäksi, että Sleep Cycle mittaa unen kestoa ja laatua, sen voi säätää herättämään omalle keholle otollisimpaan aikaan. Jokainen nimittäin on varmasti huomannut, että välillä herääminen on tahmeaa ja tuskaista, välillä taas sängystä nousee virkeänä ja valmiina hyppäämään lenkkareihin.

Unisovelluksen voi asettaa herättämään silloin, kun se käy helpoimmin eli kevyen unen vaiheessa.

”Ihan aukoton ääneen perustuva sovellus ei tietenkään ole. Se ei esimerkiksi tiedä kuorsauksesta äänen perusteella, kumpi meistä ääntä pitää: minä vai poikaystäväni. Olenkin miettinyt, että kun kerran uni kiinnostaa minua, tarkkaa unidataa antavasta älykellosta voisi olla hyötyä”, Janina pohtii.

Vaikka Janinalla ei alun perinkään ollut pulmia nukkumisen kanssa, sovelluksen käytöllä on ollut vaikutuksensa. Sen ansiosta hän kiinnittää aiempaa enemmän huomiota nukkumiseensa ja huomaa, miten uni vaikuttaa omaan oloon.

”Lisäksi konkreettisin muutos entiseen verrattuna on se, että nykyään menen kiltisti nukkumaan kymmeneltä, kun puhelin muistuttaa asiasta. Ennen olisin helposti jäänyt telkkarin ääreen istumaan.”