Vastuullinen toiminta on R-kioskille tapa palvella asiakkaita ja kauppiaita. Miltä näyttävät jokapäiväiset kestävän kehityksen askeleet Suomen kioskeissa?
R-kioski tunnetaan monipuolisista palveluistaan, jotka moni löytää matkan varrelta. Kioskeista saa napattua nopeasti lippuja niin junaan kuin bussiin ja siellä hoituvat myös paketit. Pienemmillä paikkakunnilla Ärrä on kaupunkilaisille tärkeä tapaamispaikka, jossa voi tarvittaessa hoitaa jopa laskujen maksun, mikäli oma verkkoyhteys tai älypuhelin puuttuu.
Liikeidea käy ilmi jo tunnuslauseessa ”Nopeaa ja mukavaa on asiointi”. Ärrän missiona kautta vuosikymmenien onkin ollut piristää asiakkaiden päivää ja helpottaa heidän arkeaan.
R-kioskin 110 vuoden tarina alkoi Rautatiekirjakaupan lehtipojista.
”Pyrimme jatkuvasti ylittämään asiakkaiden odotukset alkaen jokapäiväisestä asioinnista kioskilla, jossa ihminen kohdataan ihmisenä hymyn ja ystävällisen palvelun kera. Asiakkaamme ovat valistuneita ja odottavat meiltä tänä päivänä myös vastuullisuutta. Mahdollisuus tehdä vastuullisia valintoja on meille yksi tapa olla heille relevantti, kioskeilta saadun hyvän mielen lisäksi”, kertoo R-kioskin viestintä-, vastuullisuus- & talent management -johtaja Ann-Charlotte Schalin.
R-kioskin 110 vuoden tarina alkoi aikanaan Rautatiekirjakaupan lehtipojista, jotka myivät lehtiä ihmisten tiedonlähteiksi. Silloin tahtotilana oli sivistää kansaa. Ajan kanssa Ärrän historia on heijastanut kansakunnan kehitystä ja toisaalta myös vaikuttanut siihen itse.
”Haluamme olla mukana yhteiskunnan muutoksissa ja viedä aktiivisesti eteenpäin hyviä muutoksia olipa kyse ympäristöstä, ihmisistä tai yhteiskunnan toimivuudesta. Erilaiset ilmiöt muodista lainsäädäntöön näkyvät Ärrällä aina tavalla tai toisella.”
Vastuullisuus liiketoiminnan ajurina
Entistä vastuullisempi toiminta nähdään Ärrällä tärkeänä yhteiskunnallisena kehityssuuntana tulevia vuosia ajatellen. Kulmakivinä ovat vastuu ihmisistä ja ympäristöstä sekä vastuulliset tuotteet.
”R-kioski pyrkii minimoimaan toimintansa vaikutukset ympäristöön sekä tarjoamaan vastuullisia tuotteita ja palveluita. Lisäksi se kantaa vastuuta myös kauppiaille. Haluamme luoda ja ylläpitää työpaikkoja sekä mahdollisuuksia itsenäiseen yrittäjyyteen”, Schalin kertoo.
Tavoitteemme on olla täysin kauppiasvetoinen ketju, jossa kauppiaat ottavat omistajuutta jokaisella kioskilla ja jokaisessa asiakaskohtaamisessa.
Kauppiaiden menestyksen tukeminen on Ärrän tärkein tehtävä.
”Ärrän vastuulla on pysyä kilpailukykyisenä ja tuottaa tulosta kauppiaille, olla taloudellisesti kannattava ja kehittää jatkuvasti liiketoimintaa. Kauppiaiden menestyksen tukeminen onkin tukiorganisaation tärkein tehtävä ja kauppiaiden tyytyväisyys sekä taloudellinen menestys meille hyvin tärkeitä mittareita.”
R-kioski on sitoutunut edistämään toiminnassaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita emoyhtiönsä Reitan Conveniencen kautta. Viime vuonna Reitan Convenience voitti jo toisen kerran peräkkäin CFI.CO:n myöntämän palkinnon ”Best ESG Convenience Retailer Nordics and Baltics 2020”.
Kauppiaiden ja asiakkaiden ohella osa Ärrän kokonaisuutta ovat lisäksi yhteistyökumppanit, joiden kanssa tehdään yhteistyötä joka saralla – tuotteissa ja palveluissa, logistiikassa ja kiinteistöissä. Kumppaneita varten on Schalinin mukaan omat vastuullisuusohjelmat.
”Asetamme kumppaneillemme tavoitteita ja kehitämme toimintaa yhdessä kohti vastuullisempaa tulevaisuutta. Olipa kyse kuormaliikenteen päästöistä, muovin kulutuksesta tai kierrätyksestä, tulokset ovat olleet hyviä, joskin tehtävää piisaa edelleen”, sanoo Schalin.
Ärrä tekee hyvää
R-kioski järjestää säännöllisiä hyväntekeväisyyskampanjoita, joissa lahjoitetaan varoja eri tahoille. Esimerkiksi Hope ry:lle toteutettiin kampanja, jonka aikana jokaisesta myydystä pullasta lahjoitettiin 2 senttiä yhdistyksen toimintaan. Tuorein lähtö oli osallistuminen Alkon kanssa FASD-päivään 9.9.2021 jo kolmatta vuotta peräkkäin.
Käynnissä on myös muovin vähentäminen sekä LED-valoihin vaihtaminen kioskeissa. Tavoitteena on säästää energiaa, mikä tarkoittaisi samalla kulujen säästöä kauppiaille. Tämän hetken toiminnasta Ann-Charlotte Schalin nostaa lisäksi esille pari erityisen kiinnostavaa vastuullisuusohjelmaa.
Ärrä tekee hyvää paikallisesti ja urheilussa.
”Lahjoitamme jokaisesta myydystä hodarista 2 senttiä paikallisille hyväntekeväisyyskohteille ”Ärrä tekee hyvää paikallisesti” -ohjelman kautta. Tuki kohdistetaan asiakkaiden ja paikallisten R-kauppiaiden valitsemiin lähiyhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin. Monet paikalliset seurat ja yhdistykset ovat saaneet sitä kautta apua toimintaansa.”
Toinen tärkeä ohjelma on ”Ärrä tekee hyvää urheilussa”.
”Kaikki suomalaiset eivät pysty harrastamaan haluamaansa lajia täysipainoisesti johtuen kalliista kustannuksista. Myös suurin osa kilpa- ja jopa ammattiurheilijoista elää usein todella kurinalaisesti, tasapainoillen samalla rahan riittävyyden sekä sitoutuneen harjoittelun ja oheistoimintojen välillä. Me R-kioskilla haluamme kantaa kortemme kekoon ja tuemme vuoden 2021 aikana 10 urheilijaa omassa lajissaan yhteensä 30 000 eurolla.”
R-kioski uudisti hiljattain koko ketjunsa yhteydet: “Ai että on kivaa, kun on nopeeta”.