R-kioski uudisti koko ketjun yhteydet: “Ai että on kivaa, kun on nopeeta”

R-kioski uudisti DNA:n avulla hiljattain koko ketjunsa tietoliikenneyhteydet vastaamaan tämän päivän vaatimuksia. Uudistuksen myötä saatiin taattua koko ketjulle parempi toimintavarmuus.

R-kioskien tarina alkoi aikanaan lehtien myynnistä rautatieasemilla. Nyt kioskeja on kaikkialla, missä ihmiset kulkevat, yhteensä 475 ympäri Suomea. Uusia kioskeja on suunniteltu myös vuodelle 2021.

“Sähköiset palvelut, kuten liput ja paketit, kulkevat Ärrällä kaikki nettiyhteyksien kautta. Ilman verkkoyhteyttä kioskiyrittäjä ei pysty näitä myymään, korttimaksutkin vaikeutuvat ja yrittäjä menettää paljon myyntejä. Uusilla kahdennetuilla yhteyksillä halusimme varmistaa, että katkoja tulisi mahdollisimman vähän. DNA:n kahdennetun yhteyden ja Fortinetin teknologian avulla varmistamme kioskien verkon vielä paremman käytettävyyden”, kertoo R-kioskin IT & HR Director Maria Sjöroos.

Tavoitteena nopeus ja luotettavuus

"Kasasimme projektin alkuvaiheessa vaatimukset ja haarukoimme, kenen kanssa jatkamme. Kun piti valita, mitä teknologiaa lähdemme hyödyntämään, valikoitui Fortinet ja toimittajaksi DNA, joka oli ymmärtänyt tarpeemme parhaiten ja jonka tarjouksestakin näkyi heti, että kotitehtävät oli tehty”, kertoo R-kioskin teknologiapäällikkö Lauri Paatelainen.

Käytännössä R-kioskille toimitettiin kokonaisvaltainen tietoliikenneratkaisu, jolla saatiin toimisto, konesali ja kaikki R-kioskit saman verkon piiriin. DNA:n toimittama ohjelmistopohjainen SD-WAN-verkkoratkaisu on vielä varmistettu niin, että mikäli pääyhteys menee syystä tai toisesta poikki, käyttöön otetaan toinen yhteys. DNA:n tuottama palvelu pitää huolen, että mahdolliset katkokset ovat mahdollisimman lyhyitä.

Projekti käynnistyi toukokuussa 2020, ja uusi ratkaisu oli lopulta käytössä jo saman vuoden joulukuussa.

“Projekti alkoi suunnittelusta, jonka jälkeen siirryimme testaukseen ja pilotointiin. Pilotointiin ja toimivuuden varmistamiseen suosittelen kaikkia varaamaan riittävästi aikaa. Rollout-vaiheessa DNA:lta käytiin asentamassa Fortinetin verkkolaitteet kaikkiin kioskeihin. Roll-out meni hyvin ja pysyimme myös aikataulussa ja budjetissa”, kertoo R-kioskin myymälälaite- ja testauspäällikkö Marko Mankki.

Teknisesti R-kioski sai ratkaisun myötä paremman näkyvyyden siihen, mitä verkon puolella tapahtuu.

“Laitteita seuraamalla nähdään heti, jos jossain ilmenee ongelmia. Kioskeille tuli käyttöön lisäksi paljon tietoturvapalveluja. Huomasimme myös heti, että yhteydet ovat selvästi nopeammat”, kertoo Paatelainen.

Mutkatonta yhteistyötä

Myös yhteistyö DNA:n kanssa on sujunut hyvin.

"Olen ollut todella tyytyväinen. Projektipäällikkö hoiti tehtävänsä mallikkaasti, kuten myös tekniset asiantuntijat. Nyt olemme olleet tekemisissä tuotannon kanssa ja pelkästään hyvää sanottavaa on tähän mennessä siitäkin”, toteaa Paatelainen.

Yhteyksien kokonaisvaltainen ratkaisu sopii varsinkin niille, jotka ovat kaukana siitä paikasta, missä liiketoiminta tapahtuu.

“Erityisesti ajattelen tämän sopivan kivijalkamyymälöille. Ei tarvita kuin ukkosmyrsky, joka kaataa kaikki yhteydet, eikä silloin toimi mikään. Jos yrittäjä ei voi myydä, silloin ei ole myöskään tuloja. Kahdennetut yhteydet kuitenkin varmistavat, että jos toinen kaatuu, toinen ottaa kopin ja jatkaa eli liikenne ei pysähdy. Kustannukset eivät lopulta ole perinteistä ratkaisua isommat”, kertoo Sjöroos.

Uudistukseen liittyvä palaute kioskiyrittäjiltä on ollut Sjöroosin mukaan pelkästään positiivista.

”Vaikka alussa menikin vähän aikaa laitteiden säätöjen kanssa, suurin viesti kentältä on sen jälkeen ollut: Ai että on kivaa, kun on nopeeta”, iloitsee Sjöroos.

Avainsanat:

Referenssi Verkko Yhteydet Digitalisaatio Teknologia
 

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.