Nykyisessä liiketoimintaympäristössä yritykset kohtaavat yhtä aikaa geopoliittisia jännitteitä, kasvavia kyberuhkia sekä monimutkaistuvaa sääntelyä. Arjen on silti pysyttävä kustannustehokkaana ja toimintavarmana – ja samaan aikaan innovatiivisena ja eteenpäin katsovana.
Monet yritykset toimivat useassa eri maassa, mikä tarkoittaa suurta määrää erilaisia järjestelmiä ja palveluntarjoajia. Yhdellä ratkaisulla on vaikea selvitä. Paikallinen lainsäädäntö, sääntely ja markkinan erityispiirteet tekevät digipaletin yhteensovittamisesta raskasta ja kuormittavat IT-osastoa. Kompleksisen kokonaisuuden hallinta käy helposti raskaaksi, sillä tämän päivän rivakasti kehittyvässä toimintaympäristössä vain muutos on varmaa.
”Yritysten toimintakenttä muuttuu vauhdilla. Esimerkiksi tekoäly kasvattaa datan määrää ja liikennettä, geopoliittinen tilanne aiheuttaa huolta ja sääntelyn muutokset kasvattavat huomioitavien asioiden listaa. Samalla tietoturvasta on tullut entistä kriittisempi asia liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Järjestelmien ja palveluiden pirstaloituessa yritykset kaipaavat kumppania, joka auttaa heitä tekemään asioita järkevämmin”, Pohjoismaiden myynnin ja liiketoiminnan kehityksestä DNA:lla vastaava Marcus Winter kertoo.
”Moderni liiketoiminta on luonteeltaan vahvasti digitalisoitunutta, eikä IT-osasto enää tee digitaalisiin palveluihin liittyviä päätöksiä yksin. Gartnerin mukaan merkittävä osa IT-ratkaisuja koskevasta päätöksenteosta siirtyy yhä enemmän liiketoimintajohdon ja muiden osastojen vastuulle. Siksi on tärkeää, että IT on tiiviisti kytköksissä liiketoiminnan tarpeisiin ja kumppani pystyy tukemaan koko organisaatiota, ei vain IT:tä”, täsmentää DNA:n yritysmyynnin johtaja Ari Alakiuttu, vastuualueenaan suuret ja kansainväliset yritykset.
Yhden luukun kumppani – yrityksen tarpeita kuunnellen ja skaalautuen
Yritykset kertovat yhä useammin haluavansa vähentää järjestelmien ja palveluntarjoajien määrää, koska toimittajahallinta vie paljon resursseja – ja juuri tähän tarpeeseen DNA pystyy vastaamaan niin Suomessa kuin Pohjoismaissakin.
”Asiakkaillemme on tärkeää panostaa syvällisempiin toimittajasuhteisiin, koska toimittajahallinta on niin vaativaa. Siksi he pyrkivät vähentämään toimittajia ja löytämään kumppaneita, jotka skaalautuvat laajemmin Pohjoismaihin yhden raamisopimuksen kautta”, Alakiuttu täsmentää.
Monimutkaisessa ympäristössä kokonaisratkaisut korostuvat. Asiakas hyötyy, kun useat palvelut löytyvät samasta paikasta. DNA:n valmiit ratkaisut tuovat keskeiset viestintä-, data-, verkko- ja tietoturvapalvelut yritysasiakkaiden käyttöön sujuvana palveluna. Kuhunkin tilanteeseen sopivan ratkaisun löytämiseksi DNA haluaa aidosti ymmärtää asiakkaidensa liiketoimintaa. Asiakas voi keskittyä rauhassa omaan liiketoimintaansa kokonaisvaltaisen kumppanin huolehtiessa teknisistä yksityiskohdista, niin Suomessa kuin Pohjoismaissakin.
DNA on osa Telenor-konsernia, mikä tarkoittaa saumatonta ja tiivistä yhteistyötä kaikissa Pohjoismaissa. Yritysasiakkaille DNA:n vankka pohjoismainen asema tarjoaa runsaasti liiketoiminnallista lisäarvoa.
”Meille tärkeintä on asiakkaan liiketoiminnan tukeminen elinkaaren kaikissa vaiheissa. Tämä näkyy erityisesti silloin, kun yritys laajentaa tai muuttaa toimintaansa Pohjoismaissa. Me haluamme tehdä siirtymästä asiakkaalle mahdollisimman sujuvan. Pystymme tekemään yllättävänkin ketteriä ratkaisuja”, Winter kertoo.
DNA haastaa ja auttaa kehittämään liiketoimintaa
Yksi osa pohjoismaista toimintamallia ovat DNA:n asiakkailleen fasilitoimat innovaatiotyöpajat, jotka tuovat asiakkaan liiketoimintajohdon ja tietohallinnon saman pöydän ääreen miettimään yrityksen kehityspolkua sekä nykyisiä ja tulevia tarpeita. Työpajoissa voidaan lähteä liikkeelle täysin tyhjältä pöydältä tai keskittyä jonkin tietyn osa-alueen ratkaisuun.
”Autamme asiakkaita rakentamaan tulevaisuuden yrityksiä – sellaisia, jotka menestyvät ja kasvavat myös muuttuvassa maailmassa”, Winter kertoo.
Asiakkaiden ajoittainen haastaminen kuuluu olennaisena osana niin pohjoismaiseen kuin kotimaiseenkin palvelumalliin. Haastamisella tarkoitetaan sitä, että DNA:n asiantuntijat tuovat rohkeasti esiin havaintonsa siitä, miten asiakasyritys pystyisi kehittämään toimintaansa edelleen. DNA:n tinkimätön asenne esimerkiksi toimintavarmuuteen liittyen tuo asiakkaille turvaa tulevaisuuteen.
”Rakennamme ratkaisumme aina resilienssi mielessä. Kahdennettu verkkoinfrastruktuuri on tästä hyvä esimerkki, sillä se on monille yrityksille kriittinen osa jatkuvuutta ja mielenrauhaa”, Winter sanoo.
Suomalaisyritykset hyötyvät Pohjoismaisesta yhteistyöstä
DNA on kuulunut Telenor-konserniin jo kuuden vuoden ajan. Yhteistyö Norjaan, Ruotsiin ja Tanskaan on vuosien mittaan laajentunut ja syventynyt – ja yhteysreitit muualle Eurooppaan ovat paremmat kuin koskaan.
”Vahvat pohjoismaiset hartiat ei ole vain kielikuva, vaan se havainnollistaa sitä, mihin maarajat ylittävällä yhteistyö voidaan täällä Pohjolassa päästä. Tuomme vakautta, asiantuntijuutta ja uusia mahdollisuuksia Suomen rajat ylittävään liiketoimintaan”, Alakiuttu tiivistää.
DNA takaa yrityksille koko Pohjolan kattavat, sujuvat ja tulevaisuuden tarpeisiin muovautuvat mobiiliverkot sekä kiinteät verkkoyhteydet, joita täydentävät markkinoiden parhaat roaming-sopimukset – tietoturvapalveluita unohtamatta. Yrityksen ei tarvitse enää hallita useita eri sopimuksia tai toimittajia maakohtaisesti, vaan palvelut voidaan koota yhteen ja hallita keskitetysti.
”Telenorilla tehdään monipuolista tutkimusta ja tuotekehitystä, ja muissa Pohjoismaissa saavutetut tulokset hyödyttävät asiakkaita Suomessa. Myös Telenorin vahva hankintavoima kääntyy asiakkaiden eduksi”, Alakiuttu sanoo.
”Tavoite on selvä: tehdä Pohjoismaista yrityksille maailman sujuvin paikka kasvaa digitaalisesti”, hän kiteyttää.
Lue, miten DNA:n tietoverkkopalvelut varmistavat yhteydet Pohjoismaiden kautta maailmalle!
Artikkeli päivitetty 17.9.2025. Alunperin artikkeli on julkaistu 26.3.2024.