Nykypäivänä asiakkaat ovat tottuneet suureen valinnanvapauteen ostokokemuksen joka vaiheessa. Asiakkaat haluavat valita paitsi mitä, missä ja miten ostavat, myös miten he maksavat.
Maksaminen onkin kehittynyt viime aikoina hurjaa vauhtia. Erilaisia maksukortteja on nykyisin paljon, kännykkämaksaminen yleistyy ja jopa älykellolla tai -sormuksella maksaminen on mahdollista.
Sujuva asiointi on asiakkaiden perusoletus. Kuluttajan näkökulmasta on sujuvinta, jos kauppaan astellessa ei tarvitse arvuutella, mahtaako hieman harvinaisempi pankkikortti tai huippumoderni maksuväline olla liikkeessä käypää valuuttaa. Usein asiakkaat odottavatkin, että liikkeessä on käytössä laajat maksupalvelut.
”Kuluttajalle voi myös tarjota verkkokaupasta tuttuja maksutapoja myymälässä”, kertoo Netsin kaupallinen johtaja Sami Toivonen.
Yksi verkkokaupasta tuttu esimerkki on laskulla maksaminen, suoraan maksupäätteellä muiden maksuvaihtoehtojen joukossa.
Laajat maksupalvelut hyödyttävät tietenkin myös yrittäjää, kun kaupat hoituvat välineellä kuin välineellä. Lisäksi kattaviin maksupalveluihin voi sisällyttää yrittäjälle tärkeitä ominaisuuksia, kuten myyntiseurannan tai tietoa asiakaskunnasta.
Mobiilimaksaminen yleistyy hiljalleen
Mobiilimaksamisesta puhutaan paljon ja lähes kaikki pankit Suomessa tarjoavat nykyään mobiilimaksamista asiakkailleen.
”Kivijalkakaupoissa mobiilimaksut ovat vielä vähäisessä roolissa. Esimerkiksi Apple Payn osuus on tällä hetkellä alle kaksi prosenttia kaikista korttimaksuista. Apple Pay ja sitä vähemmän käytetty Google Pay ovat kuitenkin vaivattomia kuluttajalle, sillä ne eivät vaadi erillisten sovellusten käyttöä ja niiden osuus tulee vielä kasvamaan”, sanoo Toivonen.
”Maksutapana Apple Pay ja Google Pay ovat myös kaupan kannalta vaivattomia. Ne näkyvät maksupäätteelle normaalina maksukorttina, eivätkä vaadi kauppiaalta erityistä varautumista.”
Etenkin koronapandemian aikaan verkkokauppa on ollut vahvassa kasvussa. Pankkitunnistautuminen on helpottunut tunnuslukusovellusten myötä. Valtaosa verkkokauppojen ostoksista tehdään mobiililaitteelta.
”Mobiililompakkojen osuus verkkokauppaostoksista on jo kymmenen prosenttia, ja kasvussa. Pankkien suoramaksut ovat kuitenkin yhä ylivoimaisesti suosituin maksutapa.”
Tunnetko asiakkaasi, kauppias?
Verkossa asiakkaiden toiveita ja tottumuksia on helppoa seurata sekä parantaa kerätyn tiedon pohjalta palvelua. Verkkokaupan puolella kauppias voi tarjota aiempien ostojen ja selattujen tuotteiden perusteella personoitua palvelua asiakkailleen. Mutta tunteeko kivijalkakauppias asiakkaitaan ja heidän asiakaskokemustaan riittävän hyvin? Tai tietääkö kauppias, tai vaikka ravintoloitsija, miten asiakkaat käyttäytyvät ja milloin he asioivat liikkeessä? Kivijalassa kauppiaan tukena on korttitapahtumien pohjalta luotu analytiikka.
”Analytiikasta voi päätellä, kuinka usein sama kuluttaja palaa myymälään, mitkä turistikansallisuudet käyvät ja ostavat eniten, tai miten myymälän myynti on kehittynyt suhteessa toimialaansa.”
Kauppias voi hyödyntää tietoa, vaikka omaa kanta-asiakasjärjestelmää ei olisi. Vaihtoehtoisesti oman kanta-asiakasjärjestelmän tietoja voi täydentää korttidatasta tehdyn analyysin pohjalta. Asiakaspolkujen perusteella kauppias voi suunnitella omia toimenpiteitä. Käytännössä se voi tarkoittaa myös parempaa resursointia ruuhka-aikoihin, tietyn kieliryhmän palvelua asiakkaiden suosimaan aikaan, tai logististen haasteiden taklausta.
”Valmistelemme parhaillaan laajaa analytiikkakokonaisuutta, joka tuodaan kaikkien asiakkaidemme saataville alkusyksystä. Se sisältää myös monikanavaisia mittareita”, kertoo Sami Toivonen.
Tiedätkö jo, mitä yrittäjän tulisi huomioida maksupäätteen valinnassa? Lue vinkit täältä!