Ihmiset istuvat ja keskustelevat modernissa toimiston oleskelutilassa, jossa DNA:n tuotemerkki näkyy vaaleanpunaisilla näytöillä.

”Kovan kilpailun keskellä uudistumisen nälkä on menestyksen edellytys”, toteaa DNA:n yritysliiketoiminnan palvelu- ja kyvykkyyskehityksen johtaja Ville Laakso. 

Uskalla haastaa – ja tee organisaatiostasi edelläkävijä 

Olemme DNA:n yritysliiketoiminnassa etuoikeutetussa asemassa: pääsemme jatkuvasti tekemään läheistä yhteistyötä erilaisten yritysten ja organisaatioiden kanssa lukuisilla eri toimialoilla. Tästä syntyy sekä kattavaa asiakasymmärrystä että laajaa ymmärrystä eri toimialoista – jollaisesta useimmat toimijat voivat tässä mittakaavassa vain haaveilla. Mitä voimme oppia parhaista käytännöistä ja mitä voimme tehdä toisin luodaksemme erottavaa kilpailuetua?  

Meillä kaikilla on luontainen taipumus nojata jo opittuun – tuttuun ja turvalliseen, hyväksi havaittuun. Tämä näkyy myös työarjessamme ja asiakaskeskusteluissamme. Huomio ohjautuu helposti vakiintuneiden ja tuttujen ratkaisujen hyödyntämiseen tai hienosäädön kautta parantamiseen. Tehdään siis jotain, mitä on jo tehty, ja tavalla, joka on todettu toimivaksi. Tämä on helppoa ja yksinkertaista sekä muutoksia ja riskejä minimoivaa, mutta ei välttämättä arvoa, kasvua, tai erottautumista maksimoivaa.  

Uskallan väittää, että ICT-palvelualueellamme tunnemme kokemuksemme kautta parhaat käytännöt, keskeisimmät ratkaistavat kipupisteet ja tavat luoda tehokkaasti arvoa asiakkaillemme. Näistä lähtökohdista on helppo omaksua asiakaskeskeisyys kaikessa tekemisessämme.  

Jatkuvaa huomiota vaatii kuitenkin se, ettemme ala toistaa aina vain samoja käytäntöjä ilman kriittistä tarkastelua. Tämä pätee niin meihin, kumppaneihimme kuin myös asiakkaisiimme. Tämä korostuu juuri nyt, kun teknologinen edistysaskeleet, kuten tekoäly, avaavat nopeaan tahtiin täysin uusia mahdollisuuksia, ja toisaalta muuttuva geopoliittinen tilanne muovaa toimintaympäristöämme.  

Jatkuva uudistuminen on edellytys, mutta etene harkiten  

Kovan kilpailun keskellä uudistumisen nälkä on menestyksen edellytys. Ymmärrys parhaista käytännöistä on tärkeää, mutta samalla on myös varottava, ettemme jämähdä seuraajan asemaan. Vaikka uudistuminen on nykyään nopeaa, ja parhaat käytännöt leviävät nopeasti, edelläkävijöillä on edelleen mahdollisuus luoda merkittävää etumatkaa kilpailijoihin.   

Onkin tärkeää jatkuvasti haastaa itseään, kollegoita, kumppaneita ja asiakkaita, sekä etsiä uudistumisen ja erottautumisen tekijöitä. Käytämme asiantuntemustamme, kokemustamme ja kriittistä ajattelua viisauden ja uusien näkemysten luomiseen. Samalla on kuitenkin tärkeää huolehtia, että viemme ajattelun loppuun asti, jalostamalla näkemykset lopulta konkreettisiksi ratkaisuiksi.  

”Ymmärrys parhaista käytännöistä on tärkeää, mutta samalla on myös varottava, ettemme jämähdä seuraajan asemaan.”  

Huomionarvoista on, että edelläkävijyys harvoin syntyy yksilön käsissä, vaan ennemminkin joukon viisautena. Mitä laajemmin onnistut hyödyntämään poikkitieteellistä osaamista näkemyksen, ja lopulta ratkaisujen luomisessa, sitä varmemmin luot jotain erottuvaa.   

Tässä kohtaa on kuitenkin alleviivattava, että kaikessa ei tarvitse, eikä pidäkään olla edelläkävijä. Standardiratkaisuilla on aina paikkansa tehokkaiden operaatioiden perustana. Lisäksi kaikkea ei voi eikä kannata myöskään uudistaa kerralla, jotta vältetään kaaos. Asia kerrallaan, ja isoimmat potentiaaliset voitot työpöydälle ensin, riskit ja uudistumisen vaihtoehtoiskustannus huomioiden. Tämä ajattelu- ja toimintamalli on modernin kehitystoiminnan filosofian ydintä.    

Arvoa ei synny yksin, vaan yhteistyössä  

Haemme empirian kautta ymmärrystä kehittyvistä tarpeista ja mahdollisuuksista, teemme valistuneita valintoja ja jalkautamme niiden kautta käytänteitä koko asiakaskuntamme ulottuville, tietenkin helposti ja mutkattomasti.   

DNA tekee tuote-, palvelu- ja kyvykkyyskehityksessä kattavasti yhteistyötä asiakaskuntansa kanssa nojaten sekä laajasta asiakaskunnasta kumpuavaan näkemykseen, mutta myös läheisiin asiakas- ja kehityskumppanuuksiin pohjautuen.  

Asiakas- ja kehityskumppanuuksissa ratkomme yhteistyössä tuote- ja palvelukehityksen keinoin konkreettisia ja akuutteja asiakashaasteita, ja luomme kovennettua ja erottuvaa kilpailuetua. DNA panostaakin tekniseen ratkaisualustaan ja -malliin, joka mahdollistaa pitkälle vietyä asiakaskohtaista räätälöintiä, standardeihin ja tehokkaisiin ratkaisukomponentteihin nojaten.   

Onnistuneen arvontuoton ydin on kyky haastaa itseään, valintojaan sekä tietysti myös kumppaneitaan. Voisin jopa sanoa, että aitoon kumppanuuteen kuuluu velvollisuus haastaa. Tätä edellytämme niin itseltämme kuin yhteistyökumppaneiltamme.    

 

Nopeus, rohkeus ja mutkattomuus ovat meidän DNA:ssamme. Emme pelkää haasteita – ota yhteyttä, ja luodaan arvoa sekä parhaita käytäntöjä yhdessä!  

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Työkulttuuri Innovaatio

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Henkilö katselee futuristista kaupunkimaisemaa, jossa on lentäviä autoja, kehittyneitä rakennuksia ja lähellä lampaita.
12/2025 DNA Yrityksille

DNA Teknologiatrendit 2026: Katsaus uuden älyn aikakauteen

Artikkeli
Aapo Ceberberg seisoo ja katsoo kameraan, tumma tausta
12/2025 DNA Yrityksille

”Se, joka hallitsee tekoälyä, hallitsee maailmaa” – miten geopoliittinen tilanne ja muut uhkakuvat heijastuvat kyberturvaan?

Artikkeli
AI Finlandin johtaja Karoliina Partanen katsoo suoraan kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Suomesta seuraava tekoälyn edelläkävijä? AI Finlandin johtajan eväät globaaliin kasvuun

Artikkeli
VTT:n Mika Rantakokko hymyilee harmaan seinän edessä ja katsoo kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Verkkokehityksen seuraava sukupolvi tekee tuloaan – joko saa innostua 6G:stä?

Artikkeli
DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula katsoo hymyillen kameraan.
12/2025 DNA Yrityksille

Johtaja, älä seiso tekoälyn tiellä – henkilöstösi osaa ja tietää, kun sallit heidän uskaltaa

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.