Iik, pieni firmani kasvaa, miten toimin?

Onnea! Olet tehnyt hyvää työtä yrittäjänä, kun yrityksesi liiketoiminta ja henkilömäärä kasvavat. Yrityksen kasvu on merkittävä virstanpylväs, johon liittyy paljon innokkaita odotuksia sekä lukuisia hoidettavia käytännön asioita.

Etenkin ensimmäisen työntekijän palkkaaminen teettää rutkasti paperityötä ja järjestelyjä, eikä se ihan ilmaistakaan ole.

Mitä pitää siis tehdä, kun palkkaat ensimmäisen työntekijän?

  • Etsi yritykseesi sopiva työntekijä ja tee hänen kanssaan työsopimus
  • Hoida palkanmaksu, sivukulut ja vakuutukset kuntoon
  • Kilpailuta työterveyshuolto
  • Ilmoita verottajalle uudesta työntekijästä
  • Hanki työntekijälle työvälineet

Työvälineiden hankintatarpeet riippuvat pitkälti siitä, millaista työtä uusi työntekijä tulee tekemään. Pieni myymälä, kauneushoitola tai rakennusfirma voi selvitä ilman kummempia hankintoja, jos nettiyhteys on riittävä ja toimipisteestä löytyy jo asiakaspalveluun ja ajanvarauksiin tarkoitettu puhelin.

Tietotyötä tai esimerkiksi ohjelmistokehitystä tekevän yrityksen on taas panostettava uudelle työntekijälle tarjottaviin yhteyksiin ja työvälineisiin. Jos yrityksellä ei ole vielä kiinteää toimipistettä tai työ tapahtuu muuten vaihtelevissa paikoissa, on läppäriin tai tablettiin hankittava riittävä nettiyhteys.

Käyttääkö uusi työntekijä puhelinta vain asiakkaiden kanssa puhumiseen vai käyttääkö hän sitä jo lähes tietokoneen tavoin? Onko tarvetta ottaa laadukkaita kuvia asiakastöistä tai esimerkiksi kiinteistönvälittäjän kohteista? Tekeekö hän töitä ainoastaan Suomessa vai liikkuuko hän työnsä puolesta myös EU-alueella tai jopa sen ulkopuolella? Ja ethän vain unohda tietoturvaa?

Puhelimen ja liittymän valintaan liittyy paljon huomioitavia asioita, joista voit lukea lisää maksuttomasta kasvavan yrityksen oppaasta!

Avainsanat:

Yrittäjille
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.