Lapsi ja älypuhelin – unohda kauhistelu! Puhelin on tärkeä työkalu nykylapsen kehityksessä ja oppimisessa

Puhelimella pelaaminen kehittää silmä-käsikoordinaatiota, valokuvaaminen ruokkii luovuutta, ja videoiden tekeminen on yksi tärkeä tulevaisuuden työelämätaito. Älypuhelimet ovat tärkeä osa nykylapsen kehitystä ja oppimista. Vanhempi, näin voit tukea lasta älypuhelimen hyödyllisessä käytössä. 
 

Älypuhelimia, tabletteja ja sovelluksia käytetään jo kouluissa oppimisen apuvälineinä. Tutkimuksissa on huomattu, että sovelluksilla on innostava ja motivoiva vaikutus lapsiin ja nuoriin. 


Puhelin voi ja saa olla mukana myös lasten leikeissä. Sille on oma termikin: medialeikki.

 
”Moni aikuinen ei ole elänyt ajassa, jossa media on niin läsnä. Vanhempien on kuitenkin hyvä ymmärtää, että medialeikki on yhtä aitoa ja arvokasta leikkiä kuin se, että ennen tutkittiin ojanpientareita tai roikuttiin pää edellä puusta. Medialeikki voi olla yhtä opettavaista kuin offline-elämä”, sanoo Mannerheimin Lastensuojeluliiton mediakasvatuksen suunnittelija Paula Aalto.

Mitä hyvää älypuhelimissa on lapsen ja nuoren kehitykselle? 

Valokuvaaminen ja videokuvaaminen kehittävät luovuutta, visuaalisuutta ja kuvanlukutaitoa. Samalla voi oppia myös tärkeitä tulevaisuuden työelämätaitoja.

”Esimerkiksi YouTube-harrastuksen myötä voi oppia käsikirjoittamista, esiintymistä ja videoiden editointia”, Aalto sanoo.

Puhelimella pelaaminen kehittää muun muassa silmä-käsikoordinaatiota ja yhteistyötaitoja, digitaalinen viestiminen taas tunne- ja vuorovaikutustaitoja. 

Puhelin on lapsille ja nuorille työkalu, jonka avulla voi tutkia ympäristöä ja omaa identiteettiä. 

”Jo se, että pieni lapsi ottaa itsestään selfien ja katselee sitä, on oman minäkuvan rakentamista”, Aalto sanoo. 

Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä voimallisemmaksi välineeksi puhelin tulee itseilmaisussa. Yläasteella nuori alkaa myös käyttää sosiaalista mediaa omien tavoitteiden ja unelmien luomiseen. 

Sosiaalinen media tarjoaa myös lapsille ja nuorille alustan, jossa osallistua ja vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin. 

Vanhempi, kannusta lasta puhelimen hyödylliseen käyttöön – kokeilkaa yhdessä näitä luovia kuvaamisideoita:  

  • Kuva-arvoitus. Jokainen ottaa vuorollaan kuvan jostakin miljöön yksityiskohdasta ja lähettää sen yhteiseen WhatsApp-ryhmään. Muiden täytyy arvata ja etsiä, mistä yksityiskohta on otettu. 
  • Esitys- ja temppuvideot. Lapset voivat taltioida puhelimella sketsejä, tanssiesityksiä, skeittitemppuja ja kärrynpyöriä. Pitäkää koko perheen ensi-ilta ja katsokaa videot television kautta. On tärkeää, että lapsi ja nuori saa jakaa tuotoksiaan ja saa niistä palautetta.
  • Tubettaminen. YouTube on vahva osa nykynuorten kulttuuria. Sen lisäksi, että nuoret katsovat YouTubea, voivat monet myös itse kokeilla tubettamista. Anna lapsen kuvata YouTubessa suosittu My Day -video, jossa esitellään yhden päivän kulku. YouTubessa voi laittaa oman kanavan privaatiksi ja kutsua seuraamaan vain lähimmät sukulaiset ja ystävät. Näin kommentit pysyvät mukavina ja harrastusta voi testata turvallisesti.
  • Loma- ja juhlakuvaaminen. Se, mikä aikuiselle tuntuu arjelta, tuntuu lapsesta leikiltä. Älypuhelimet mahdollistavat sen, että lapsetkin voivat osallistua perheiden kuvien ottamiseen eikä tarvitse pelätä, että kalliille kameranfilmille tulee heilahtaneita räpsyjä. Lasten näkökulmasta tulee usein parhaat tilannekuvat.
  • Kuvakisa! Perheen jäsenille annetaan sama tehtävä: kuvaa kesäinen hetki, herkku tai hauska tilanne. Lopuksi katsellaan yhdessä, minkälaisia otoksia saatiin samalla tehtävänannolla.
     

Miten vanhempien pitäisi olla perillä lapsen puhelimen käytöstä? 

Vanhempi on tärkeä opastaja. Esimerkiksi valokuvaamisen ja yhteisen keskustelun kautta voi auttaa lasta ymmärtämään maailmaa. 

Kun lapsi tulee teini-iän kynnykselle, tulevat usein ulkonäköpaineet ajankohtaisiksi ja sosiaalinen media voi myös lisätä niitä. 

”Instagramissa tai YouTubessa monien elämä voi näyttäytyä ’täydellisenä’, jolloin nuoresta oma elämä tuntuu surkealta. Vanhempi voi toimia vertaistukena ja auttaa hahmottamaan todellisuutta”, Aalto avaa.

Lisäksi vanhempi voi kannustaa lasta ja nuorta pohtimaan kriittisesti mediaa: mitkä sisällöt tuntuvat mukavilta ja kiinnostavilta, ja mitkä eivät.

Jokainen perhe luo yhdessä omat pelisäännöt puhelimella surffailuun. Myös lapsella on oikeus tehdä sopimuksia aikuisten puhelimen käytöstä.  Aalto muistuttaa, että esimerkiksi ruutuaikoja miettiessä on hyvä ottaa huomioon, mitä puhelimella tehdään.

”Kuusi tuntia videon suunnittelua ja kuvaamista on eri asia kuin kuusi tuntia pelaamista.” 

Ja puhelimella puuhailun vastapainossa lapsen arjessa pitää olla myös riittävästi liikuntaa ja riittävästi unta.

Lopulta vanhemman on tärkeintä olla kiinnostunut, läsnä ja ymmärtää edes vähän, mitä lapsen puhelimessa tapahtuu. Mediakasvatusta voi limittää arkeen.

”Kotona voi kysyä ’miten meni koulussa’ -kysymyksen lisäksi ’mitä tänään tapahtui somessa’”, Aalto kannustaa.

Lue lisää: