Blogit

Yritysmyyjä vai ihminen?

Yritysmyyjän tärkeimpiä ominaisuuksia on asiantuntevuus. Omat tuotteet pitää tuntea läpikotaisin. Pelkästään siihen ei kuitenkaan nykypäivänä voi takertua, vaan asiakkaan luottamuksen saavuttaminen edellyttää aitoa sympaattisuutta ja huolehtivaisuutta.

B2B-myynti on usein monimutkaisempaa kuin kuluttajakauppa. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei molempia hoidettaisi ihmisten kesken.

Myös B2B-ostajalla on tunteet pelissä, ja jos henkilökemiat eivät toimi, kauppaa ei tule. Miksi tulisikaan, kun saman tavaran voi saada myös miellyttävältä henkilöltä?

Itse koen olevani yritysmyyjänä etuoikeutetussa asemassa, kun pääsen tapaamaan erilaisia ihmisiä, sillä juuri erilaisuudesta saan inspiraation myyntityöhön. Joka kerta tavatessani uuden ihmisen, saan miettiä, miten vakuutan olevan juuri se henkilö, jonka kanssa kannattaa ja uskaltaa alkaa yhteistyöhön.

Sosiaalinen media on yritysmyyjille ja heidän asiakkailleen arvokas työkalu, koska siellä yhteydenpito hoituu mutkattomasti ja henkilökohtaisesti. B2B-somessa menestyäkseen kannattaa kuitenkin pitää mielessä muutama paras käytäntö:

  • Yrityksen pitää tarjota seuraajilleen hyvä syy, miksi kannattaa seurata. Pelkästään omien tuotteiden mainostaminen ja itsensä kehuminen eivät tuo lisäarvoa sosiaalisen median kanavissa. Kannattaa keskustella aidosti kehuskelematta – ihmiseltä ihmiselle.
  • Positiivisesta palautteesta pitää aina muistaa kiittää. Tilaisuus kannattaa myös hyödyntää ja twiitata hyvä palaute eteenpäin. Sen lisäksi, että se on kohteliasta, sillä saa helposti ihan ilmaista positiivista julkisuutta.
  • Myös negatiiviseen palautteeseen pitää reagoida – mielellään heti. Vastaamalla heti asiakkaan viestiin, yritys pystyy heti puuttumaan tilanteeseen ja katkaisemaan “pahojen kellojen kalkatuksen”. Negatiivisestakin palautteesta on syytä kiittää, luvata korjata tilanne ja oppia, ettei vastaavia tilanteita syntyisi uudestaan.

Ennen kaikkea: ole läsnä omana itsenäsi, kuuntele mitä asiakkaat haluavat, ja mieti, miten minä ja yrityksemme voimme ratkaista heidän ongelmiaan.

Avainsanat:

Asiakaskokemus

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tekoäly on sitä mitä teemme siitä – ja samaan aikaan sekä uhka että mahdollisuus

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Deepfake-huijaukset ja monet muut verkkorikokset ammattimaistuvat – Jokainen yritys on potentiaalinen kohde kyberrosvolle

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.