B2B-myynti on usein monimutkaisempaa kuin kuluttajakauppa

Yritysmyyjä vai ihminen?

Yritysmyyjän tärkeimpiä ominaisuuksia on asiantuntevuus. Omat tuotteet pitää tuntea läpikotaisin. Pelkästään siihen ei kuitenkaan nykypäivänä voi takertua, vaan asiakkaan luottamuksen saavuttaminen edellyttää aitoa sympaattisuutta ja huolehtivaisuutta.

B2B-myynti on usein monimutkaisempaa kuin kuluttajakauppa. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei molempia hoidettaisi ihmisten kesken.

Myös B2B-ostajalla on tunteet pelissä, ja jos henkilökemiat eivät toimi, kauppaa ei tule. Miksi tulisikaan, kun saman tavaran voi saada myös miellyttävältä henkilöltä?

Itse koen olevani yritysmyyjänä etuoikeutetussa asemassa, kun pääsen tapaamaan erilaisia ihmisiä, sillä juuri erilaisuudesta saan inspiraation myyntityöhön. Joka kerta tavatessani uuden ihmisen, saan miettiä, miten vakuutan olevan juuri se henkilö, jonka kanssa kannattaa ja uskaltaa alkaa yhteistyöhön.

Sosiaalinen media on yritysmyyjille ja heidän asiakkailleen arvokas työkalu, koska siellä yhteydenpito hoituu mutkattomasti ja henkilökohtaisesti. B2B-somessa menestyäkseen kannattaa kuitenkin pitää mielessä muutama paras käytäntö:

  • Yrityksen pitää tarjota seuraajilleen hyvä syy, miksi kannattaa seurata. Pelkästään omien tuotteiden mainostaminen ja itsensä kehuminen eivät tuo lisäarvoa sosiaalisen median kanavissa. Kannattaa keskustella aidosti kehuskelematta – ihmiseltä ihmiselle.
  • Positiivisesta palautteesta pitää aina muistaa kiittää. Tilaisuus kannattaa myös hyödyntää ja twiitata hyvä palaute eteenpäin. Sen lisäksi, että se on kohteliasta, sillä saa helposti ihan ilmaista positiivista julkisuutta.
  • Myös negatiiviseen palautteeseen pitää reagoida – mielellään heti. Vastaamalla heti asiakkaan viestiin, yritys pystyy heti puuttumaan tilanteeseen ja katkaisemaan “pahojen kellojen kalkatuksen”. Negatiivisestakin palautteesta on syytä kiittää, luvata korjata tilanne ja oppia, ettei vastaavia tilanteita syntyisi uudestaan.

Ennen kaikkea: ole läsnä omana itsenäsi, kuuntele mitä asiakkaat haluavat, ja mieti, miten minä ja yrityksemme voimme ratkaista heidän ongelmiaan.

Avainsanat:

Asiakaskokemus

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
10/2025 DNA Yrityksille

Tekoäly muokkaa asiakaskokemusta – kiinnitä huomiota näihin neljään asiaan

Artikkeli
Johan Flykt toimii DNA:lla yritysmyynnin johtajana, vastuualueenaan pienet ja keskisuuret yritykset.
10/2025 DNA Yrityksille

“Johdon tehtävä on luoda kiireen tuntua” – Tekoälytoimissa on syytä pistää töpinäksi

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Johtaja, varmista, että nämä 4 tietoturvataitoa on tiimilläsi hallussa!

Artikkeli
Hymyilevä nainen, jolla on silmälasit ja ruskeat hiukset, päällään musta bleiseri, poseeraa vaaleaa taustaa vasten.
9/2025 DNA Yrityksille

Kyberuhkien uusi aika: mitä organisaatioiden tulisi tehdä nyt?

Artikkeli
Silmälasipäinen ja siniseen takkiin pukeutunut mies hymyilee seisoessaan vaaleaa betoniseinää vasten.
9/2025 DNA Yrityksille

Asiakaskokemuksen uusi aikakausi? Näin tekoäly muuttaa yritysten arkea

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.