Yritysmyyjä vai ihminen?

Yritysmyyjän tärkeimpiä ominaisuuksia on asiantuntevuus. Omat tuotteet pitää tuntea läpikotaisin. Pelkästään siihen ei kuitenkaan nykypäivänä voi takertua, vaan asiakkaan luottamuksen saavuttaminen edellyttää aitoa sympaattisuutta ja huolehtivaisuutta.

B2B-myynti on usein monimutkaisempaa kuin kuluttajakauppa. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei molempia hoidettaisi ihmisten kesken.

Myös B2B-ostajalla on tunteet pelissä, ja jos henkilökemiat eivät toimi, kauppaa ei tule. Miksi tulisikaan, kun saman tavaran voi saada myös miellyttävältä henkilöltä?

Itse koen olevani yritysmyyjänä etuoikeutetussa asemassa, kun pääsen tapaamaan erilaisia ihmisiä, sillä juuri erilaisuudesta saan inspiraation myyntityöhön. Joka kerta tavatessani uuden ihmisen, saan miettiä, miten vakuutan olevan juuri se henkilö, jonka kanssa kannattaa ja uskaltaa alkaa yhteistyöhön.

Sosiaalinen media on yritysmyyjille ja heidän asiakkailleen arvokas työkalu, koska siellä yhteydenpito hoituu mutkattomasti ja henkilökohtaisesti. B2B-somessa menestyäkseen kannattaa kuitenkin pitää mielessä muutama paras käytäntö:

  • Yrityksen pitää tarjota seuraajilleen hyvä syy, miksi kannattaa seurata. Pelkästään omien tuotteiden mainostaminen ja itsensä kehuminen eivät tuo lisäarvoa sosiaalisen median kanavissa. Kannattaa keskustella aidosti kehuskelematta – ihmiseltä ihmiselle.
  • Positiivisesta palautteesta pitää aina muistaa kiittää. Tilaisuus kannattaa myös hyödyntää ja twiitata hyvä palaute eteenpäin. Sen lisäksi, että se on kohteliasta, sillä saa helposti ihan ilmaista positiivista julkisuutta.
  • Myös negatiiviseen palautteeseen pitää reagoida – mielellään heti. Vastaamalla heti asiakkaan viestiin, yritys pystyy heti puuttumaan tilanteeseen ja katkaisemaan “pahojen kellojen kalkatuksen”. Negatiivisestakin palautteesta on syytä kiittää, luvata korjata tilanne ja oppia, ettei vastaavia tilanteita syntyisi uudestaan.

Ennen kaikkea: ole läsnä omana itsenäsi, kuuntele mitä asiakkaat haluavat, ja mieti, miten minä ja yrityksemme voimme ratkaista heidän ongelmiaan.

Avainsanat:

Asiakaskokemus

Lue lisää uudesta työstä

8/2022 DNA Business

Askarruttaako IoT? DNA on yhdistänyt voimansa Telenorin kanssa ja nyt osaamista riittää 

DNA on vastikään yhdistänyt voimansa kansainvälisen Telenorin kanssa.
8/2022 DNA Business

Toimiva palaveri ei ole osallistujan paikasta kiinni – vinkit hybridityöskentelyyn

Koronapandemian aikana totuimme etätyöhön, ja vaikka se alussa oli monella tavalla hankalaa, toimivat käytänteet ja yhteiset säännöt löytyivät nopeasti.
8/2022 Lasse Salonen

Mitä yhteistä on kajakkipyörähdyksellä ja tietoturvalla? Toisto, toisto ja toisto

Etukäteen pahimman pelkääminen ei auta – oli kyse sitten kyberturvallisuudesta tai kaatumisesta kylmässä ja myrskyisessä vedessä.
7/2022 DNA Business

Datan käyttö räjähdysmäisessä kasvussa – näin se tulee muuttamaan arkeamme

Kestävä kehitys on yhä suuremmassa roolissa, kun ICT-yhtiöt rakentavat ekosysteemejään ja kehittävät huomisen teknologiaa.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.