Yrittäjä, mikä on nimesi arvo?

Yrityksen nimi on radikaalisti enemmän kuin kutsumanimi ja erittelevä tekijä. Se ei myöskään ole vain paikka, jonne asiakkaat kertovat piipahtavansa hoitamaan asioita ja ostamaan tuotteita ja palveluja.

Huolimattomuus nimen valinnassa, käytössä ja hallinnassa voi aiheuttaa liiketoiminnalle harmia ja yllättäviä kustannuksia. Vastaavasti hyvät nimet voivat olla arvokasta kauppatavaraa. Nimellä on siis väliä ja sillä on arvo.

Olin viime viikolla Yritys 2018 -tapahtumassa kuuntelemassa PRH:n ja Viestintäviraston esitystä yritysten nimiin liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista. Ymmärsin hyvin nopeasti, että yrityksen nimen arvosta on pakko kirjoittaa.

Yrittäjille ja yrityksille nimeen liittyy ainakin kolme näkökulmaa, jotka on otettava huomioon. Ne liittyvät toisiinsa kiinteästi.

  1. Toiminimi - yrityksen juridinen nimi, jolla yritys on rekisteröity viranomaisten rekistereihin

  2. Tavaramerkki - yrittäjän tai yrityksen hallussa olevien tuotteiden ja palvelujen nimiin liittyvät yksinoikeudet

  3. Verkkotunnukset - verkko-osoitteet eli domain-nimet

Kokonaisuutta on pohdittava laajemmin, kuin mitä yritystä perustettaessa äkkiä mieleen tulee. Yhden näkökulman hoitaminen ei tarkoita, että kaikki olisi katettu. Päinvastoin.

Jokainen edellä mainituista näkökulmista pitää olla nimenomaisesti ja erikseen hoidettu kirjoihin ja kansiin asti. Nimiin liittyvä pyhä kolminaisuus luo pohjan tunnettuuden rakentamiselle ja brändin kehittämiselle – ehkä myös kaupattavaksi osaksi liiketoimintaa.

Näiden kolmen näkökulman lisäksi pohdintaan pitää ottaa myös sosiaalisen median kanavat, joissa myös on esiinnyttävä aina jollakin nimellä. Yhä useamman pitää ottaa sosiaalisen median kanavat haltuun, koska niissä liikkuvat myös asiakkaat ja kilpailijat jo ovat siellä.

Tavoiteltavaa on, että asiakkaat tunnistavat yrityksen helposti ja uskottavasti halutuilla nimillä kaikissa kanavissa, joissa yritys on läsnä.

Yrityksellä ei voi olla täydellistä nimikaimaa, vaan toiminimen on oltava yksilöivä.

Yrittäjän omaan nimeen tai paikkakuntaan ja toimialaan liitetty nimi on yleinen yrittäjien keskuudessa. Se lienee seurausta siitä, että omaan nimeen tai kotikuntaan liittymättömien ja vähän luovempien yritysnimien keksiminen voi tuntua vaikealta. Oma nimi tuntuu helpolta ja suoraviivaiselta ratkaisulta.

Takaraivossa on myös ehkä mielikuva liiketoiminnan pienimuotoisuudesta ja henkilökeskeisyydestä. Tuntuu, ettei yritykselle ole syytä antaa muuta nimeä: ”itsenihän minä vain ajattelin liiketoiminnallani elättää”.

Omaan henkilönimeen liittyvä yrityksen nimi on huomattavasti vaikeammin siirrettävissä mahdollisen yritysoston tai sukupolven vaihdoksen tms. muutoksen myötä kuin nimi, joka ei viittaa suoraan yrittäjään itseensä.

Kun yrittäjän tilanne muuttuu, oma nimi yrityksen nimessä voi olla rasite tai haaste.

Jos yrityksen nimenä viestinnässä ja markkinoinnissa käytetään muuta kuin rekisteröityä nimeä, voi riskinä olla, että joku muu rekisteröi yrityksen käyttämän kutsumanimen itselleen. Silloin kutsumanimen käyttö päättyy siihen.

Käytännössä tämä voi tarkoittaa pakollista markkinointinimen muutosta tai kallista ja pitkää riitaa oikeusasteissa ratkaistavaksi. Vain rekisteröimällä nimen voi säilyttää yksinoikeuden nimen käyttöön.

Rekisteröidyn toiminimen lisäksi yrityksellä voi olla myös aputoiminimiä, joilla harjoitetaan osaa liiketoiminnasta.

Jos yrityksen oleva tai tuleva asiakas etsii yrityksen puhelinnumeroa numeropalvelusta, varmemmin oikea numero löytyy, kun yrityksen puhelinliittymät on otettu yrityksen nimiin eli Y-tunnukselle. Silloin numero löytyy helposti etsittäessä sekä yrityksen että liittymän käyttäjän nimillä.

Tavaramerkit ovat rekisteröidyn toiminimen tavoin suojattuja.

Tavaramerkki on yrittäjän tai yrityksen kaupan olevaa omaisuutta, jos tavaramerkki on haettu tuotteelle tai palvelulle. Parin vuoden takaisen tiedon mukaan tiedon mukaan Suomessa rekisteröidään tavaramerkkejä vähemmän kuin Ruotsissa. Myös Virossa tavaramerkkisuojauksia haetaan Suomea enemmän.

Syitä tilanteelle on varmasti monta, mutta yksi varma seuraus tilanteesta on, että meillä jää osa brändiemme arvosta tiedostamatta ja kaupallisesti hyödyntämättä useammin kuin naapureilla.

Tavaramerkin hakeminen maksaa edullisimmillaan pari-kolmesataa euroa, joten hinnasta tavaramerkkien hakeminen ei pitäisi olla kiinni.

Tavaramerkeillä voi olla kaupallista arvoa esim. liiketoimintamallissa, joka perustuu lisensointiin. Tavaramerkillä suojattu tuotenimi voi siis olla myös arvokasta kauppatavaraa kertakauppana tai jatkuvamman tuloviran lähteenä.

Tavaramerkit, samoin kuin yrityksen toiminimet, rekisteröi Patentti- ja rekisterihallitus PRH.

Verkkotunnus on tärkeä tunniste ja se pitää rekisteröidä aina erikseen.

Yrityksen nimen rekisteröinti perustamisilmoituksella ei anna automaattisesti käyttöön nimen mukaista verkko-osoitetta. Kaikki verkkotunnukset on rekisteröitävä aina erikseen. Ideaalitilanteessa yrityksen rekisteröity toiminimi ja verkko-osoite (eli rekisteröity ja omassa hallinnassa oleva verkkotunnus) ovat identtiset ja nimistö muutenkin yhtenäinen.

Jos yrityksellä on tuotteita, joilla on tunnistettava nimi, voi olla kannattavaa rekisteröidä myös nämä nimet käyttöön. Nimestä on helpompi luopua, kuin yrittää saada jo käytössä olevaa ja rekisteröityä verkko-osoitetta haltuun ostamalla sen nykyisiltä haltijoilta.

Verkkotunnuksia voi yhdellä yrityksellä olla useampiakin esimerkiksi tuotteisiin ja palveluihin, tavaramerkkeihin, kampanjoihin ja sloganeihin liittyen. Verkkotunnuspäätteitä kuten .fi, .com, .eu jne. on valtava määrä, niihinkin pitää perehtyä erikseen. Yleisimmät suomalaisten yritysten verkkotunnukset ovat edelleen .fi ja .com.

Verkkotunnuksen rekisteröivä on vastuussa siitä, että verkkotunnus on lainmukainen. Vaikka fi-verkkotunnus olisi vapaana ja saatavilla ja vaikka sen saisikin rekisteröityä, se ei vielä tarkoita, että käyttö olisi sallittua. Rekisteröitäessä verkkotunnusta osoitteen hakijan on käytävä läpi rekistereitä. Fi-verkkotunnus ei saa loukata suojattua nimeä tai tavaramerkkiä.

Verkkotunnuksen valintaan ja rekisteröintiin on apua.

Uusia tuotteita ja yritysten nimiä kannattaa tutkia samaan aikaan vapaiden ja mahdollisten verkkotunnusten kanssa, jottei yllätys tule vastaan vasta siinä vaiheessa, kun nimi on jo päätetty. Ikävä tilanne tietysti olisi, jos markkinointi-investoinnit ohjautuisivat kilpailijan osoitteeseen.

Viestintäviraston sivuilla on kattava tietopaketti .fi-osoitteista. Google-haku auttaa luonnollisesti nimiin liittyvissä taustaselvityksissä myös. PRH ja Viestintävirasto ovat koonneet tiiviin yritysten nimiin liittyvän tietopaketin osoitteeseen yrityksennimipaiva.fi. Nimiin liittyvän pohdinnan voi aloittaa vaikka sieltä!

Avainsanat:

Vinkit Mikroyrittäjille

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.