Suomalainen ”kahvin Spotify” laajenee – auttaa pienpaahtimoita kasvamaan

Suomalainen kahvin verkkokauppa Slurp tarjoaa ainutlaatuisen myyntikanavan pienpaahtimoille. Yhtiöllä on jo tuhansia tilaajia, jotka haluavat säännöllisin väliajoin postiluukustaan tuoretta pienpaahtimokahvia. Slurpin kahvipaketti on suunniteltu sujahtamaan kätevästi postiluukusta.

Suomalaisen kahviverkkokauppa Slurpin toimitusjohtaja Tero Rehula kaataa lasisesta Hario-pannusta kuppiin lappeenrantalaisen Lehmus Roasteryn Kanava-kahvia.

”Pavut tulevat Kolumbiasta Huilan alueelta La Esperanza -nimiseltä tilalta. Kahvi on vaaleapaahtoinen ja maultaan makea. Suutuntuma on erittäin pehmeä ja tasapainoinen”, Rehula kehuu.

Slurp haluaa olla kahvin Spotify: iso osa yhtiön asiakkaista on tilaajia, jotka saavat joka toinen viikko postiluukustaan paketin tuoretta kahvia joltain yhtiön pienpaahtimoista. Omaa varastoa ei ole.

”Me hoidamme myynnin. Toimitamme paahtimoille pakkaukset ja osoitteet, joihin he lähettävät kahvin”, Rehula sanoo.

Kaikki kahvipakkaukset mahtuvat postiluukusta. Slurpin pakkaukset ovat litteitä, noin A4:n kokoisia. Osa yhtiön tilaajista haluaa säännönmukaisesti vaalea- tai tummapaahtoista, merkittävä osa haluaa välillä tummaa ja välillä vaaleaa paahtoa.

Suomessa on kymmeniä pienpaahtimoita. Ne ovat kuitenkin sananmukaisesti pieniä ja paikallisia. Esimerkiksi savolaisen paahtimon on vaikea saada tuotteitaan valtakunnallisesti merkittävään myyntiin. Nautiskelijoille suunnattu tilauspalvelu auttaa pieniä paahtimoita kasvamaan.

”Pienpaahtimokahvin maussa on iso ero verrattuna markettikahveihin. Pienpaahtimo paahtaa kahvin tilauksesta, marketissa myytävä kahvi on todennäköisesti paahdettu kuukausia aiemmin. Koko markkina kasvaa kovaa vauhtia. Olemme pienpaahtimoiden kanssa yhteisellä asialla, että ne saavat laajennettua asiakaskantaansa paikallisesta valtakunnalliseksi”, Rehula sanoo.

 

Enemmän kuin verkkokauppa

Slurpin toiminta perustuu omaan toiminnanohjausjärjestelmään, joka välittää asiakkaan tilauksen automaattisesti oikeaan aikaan oikealle paahtimolle – ilman välikäsiä.

”Verkkokauppa oli meille luontaisin tapa. Kahvi ei ole minkään muotoinen, ja se sopii hyvin kirjekuljetuksiin. Muoto riippuu pakkauksesta, ja mielekäs toimitusmäärä mahtuu postiluukusta”, sanoo Rehula.

Rehulaa verkkokaupan kilpailu ei huoleta. Slurp on erikoistunut pienpaahtimokahveihin, ja sen käyttöliittymä toimii hyvin. Itse kahvin lisäksi tavoitteena on myös tarjota paljon taustatietoa kahveista.

”Vertaamme koko ajan toimintaamme erilaisiin arvostelusovelluksiin, kuten viini- ja olutsovelluksiin. Haluamme tarjota syvällistä tietoa kahvista, ja koko käyttöliittymä pyörii kahvin ympärillä. Vaikka joku isompi yritys alkaisi myydä samoja kahveja, ne eivät voisi tarjota samaa kokemusta ja yhteisöä kahvin ympärillä”, sanoo Rehula.

Kun Slurpin ideaa hiottiin, perustajien ideana oli myydä jotain, mitä muualta ei saa.

”Tuotteiden myyminen halvemmalla kuin muut voi toimia nyt, mutta mikä tilanne on esimerkiksi viiden vuoden päästä? Oma kilpailuetu kannattaa miettiä tarkkaan”, Rehula sanoo.

 

Tähtäimessä Japani ja Saksa

Slurp on nyt toiminut Suomessa kolme vuotta. Sen asiakkaina on tuhansia kotitalouksia ja satoja yrityksiä. Yhtiön liikevaihto on kaksin-kolminkertaistunut vuosittain.

Lähivuodet yhtiö aikoo investoida kasvuun. Suunnitelmissa on muun muassa laajentua Japaniin ja Saksaan.

”Japani on Aasiassa iso ja kehittynyt markkina, jossa kahvitrendi on tällä hetkellä vahva. Saksa puolestaan on Euroopan isoin markkina. Lähdemme hakemaan paahtimokumppaneita näistä maista. Sen lisäksi aiomme ylläpitää aidosti kansainvälistä verkostoa, jossa esimerkiksi saksalaisia kahveja saa tilattua Suomeen ja toisin päin”, Rehula sanoo.

Lue myös muistilista aloittelevalle verkkokauppiaalle!

Avainsanat:

Työkulttuuri Myynti Mikroyrittäjille

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.