Blogit

Viisi vinkkiä verkkokauppiaalle - näin päihität jätit

Kivijalkapuotiin verrattuna verkkokaupan hintakilpailu on armotonta: jos kilpailija myy samaa tuotetta euron halvemmalla, hän todennäköisesti saa asiakkaan.

Miten aloitteleva verkkokauppias oikein pärjää suurten, kansainvälisten yritysten puristuksessa? Kokosimme viisi vinkkiä aloittelevalle verkkokauppiaalle.

 

1. Erottaudu bulkista

Ennen kuin alat valita verkkokauppa-alustaa, mieti tarkkaan mitä myyt. Pienen yrittäjän ei kannata myydä bulkkia, jonka iso yrittäjä voi myydä halvemmalla. Voisiko yrityksesi myydä esimerkiksi erittäin korkealaatuisia oliiviöljyjä, pientuottajien artesaanisaippuoita tai ekologisesta nahasta tehtyjä salkkuja? Tavallisten, useista verkkokaupoista saatavien tavaroiden myynnin ongelma on, että suuret toimijat voivat todennäköisesti tarjota aina edullisemman hinnan kuin sinä.

 

2. Valjasta äly

Usein verkkokauppaa pyörittää vain yrittäjä itse, joka hoitaa myös kivijalkaliikkeen myyntiä. Fiksut järjestelmät voivat vähentää yrittäjän työkuormaa ja manuaalista puljausta. Esimerkiksi OP Kassa -kassajärjestelmän saa integroitua Shopify-verkkokauppa-alustaan, jolloin varastokirjanpito pysyy ajan tasalla – kummassakin. Kartoita markkinan vaihtoehdot tarkkaan ja varmista, että valintasi keventää eikä lisää työtaakkaasi.

 

3. Tue ostopäätöstä

Miksi juuri tämä tuote on hyvä? Miten tuote on parempi kuin supermarketissa myytävä, 30 prosenttia halvempi vastaava tuote? Panosta tuotteiden esittelyihin ja luo verkkokauppaan muutakin materiaalia tuotteistasi, niiden valmistustavoista ja taustatarinoista. Panosta laadukkaisiin, zoomattaviin kuviin, sillä asiakas ei pääse hypistelemään itse tavaraa. Sopisiko tuotteesi esittelyyn esimerkiksi video?

 

4. Someta fiksusti

Verkkokaupan markkinoinnille kannattaa perustaa oma kalenteri, johon suunnittelet tulevat some-päivitykset ja muut markkinointitoimenpiteet. Samaan kalenteriin voit merkitä esimerkiksi alennusmyynnit. Ihmiset luottavat toisten kuluttajien arvosteluihin, ja niiden tuominen esiin sosiaalisessa mediassa on aina hyvä idea.

 

5. Ulkoista tarvittaessa

Verkkokauppiaana voit halutessasi ulkoistaa esimerkiksi tuotteiden pakkauksen tai vaikka koko varastonhallinnan. Mieti, mitä haluat tehdä itse ja missä työaikasi on kaikkein tuottavinta. Järkevästi ulkoistamalla voit pyörittää kätevästi skaalautuvaa verkkokauppaa, jonka kiinteät kulut pysyvät maltillisina.

 

Millaisia vaatimuksia kasvu asettaa yrityksen mobiili- ja datayhteyksille? Miten kasvu on kestävää? Mihin pitää kiinnittää huomiota rekrytoinneissa? Lataa kasvuopas ja lue, kuinka varmistat kasvavan yrityksen digivalmiudet

Lataa opas

Avainsanat:

Vinkit

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.