Seuraavan sukupolven dataliittymät tehostavat näyttöjen hallintaa myös siellä, minne wlan tai lan ei yllä.
ZetaDisplay on toimittanut jo kymmeniä tuhansia mainos- ja infonäyttöjä muun muassa kauppakeskuksiin ja muihin myymälöihin osana digitaalisen toimipaikkaviestinnän konseptiaan.
Valtaosa yhtiön hallitsemista näytöistä on tähän asti ollut toimipaikoissa, joissa näyttöjen sisällöt on päivitetty olemassa olevan wlan- tai lan-verkon avulla.
”Asiakkaamme siirtävät näytöille esimerkiksi videotiedostoja. Tyypillinen siirtotarve voi olla viikkotasolla satoja megatavuja”, ZetaDisplayn helpdesk-päällikkö Erno Lindell sanoo.
Yhtiön asiakkaat tuottavat, julkaisevat ja hallitsevat sisältöjään ZetaDisplayn pilvipalvelussa, joka taas juttelee toimipaikoissa sijaitsevien näyttöjen kanssa. Uusimmissa näyttötyypeissä on sisäänrakennettu tietokone. Muissa näytöissä sekä enemmän suorituskykyä kaipaavissa toteutuksissa palvelee näytön yhteydessä toimiva erillinen tietokone.
Kaikki sisällöt siirretään pilvipalvelusta paikallisesti toimipaikoille, ennen kuin niitä ajetaan näytöille. Mitään ei siis esimerkiksi virtauteta verkon yli.
Liittymäkustannukset pysyvät kurissa Mobiiliyhteyksien soveltaminen sisältöpäivityksiin – eli siis pilvipalvelun ja näyttöjen väliseen tietoliikennöintiin – on ollut aivan viime aikoihin asti haasteellista.
”Vielä taannoin tarjolla oli vain teolliseen käyttöön tarkoitettuja liittymiä. Ne on suunniteltu pienten datamäärien siirtoon. Jos siirtomäärä ylitti datapaketin katon, lisää maksettavaa saattoi tulla jopa satoja euroja kuukaudessa”, ZetaDisplayn toimitusjohtaja Jens Helin kertoo.
Mutta nyt ZetaDisplay pystyy palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin paikoissa, joissa ei ole langatonta wlan- tai langallista lan-verkkoa. Yhtiö voi tarjota mobiilidatan välityksellä päivitettäviä näyttöjä kohtuullisin ja ennakoitavin tiedonsiirtokustannuksin, sillä DNA Connectivity IoT -hallintapalvelu säätää liittymien tyyppiä automaattisesti.
Kuukauden alussa IoT-dataliittymä aloittaa toimintansa edullisimman liittymävaihtoehdon mukaan. Jos dataraja tulee vastaan, liittymä päivittyy automaattisesti seuraavaan kapasiteettiluokkaan. Tämä toistuu tarvittaessa. Kuukauden lopuksi liittymä palautuu lähtötilaan, eli edullisimpaan hinnoitteluluokkaan. Tilapäinen suurempi tiedonsiirtotarve ei silloin kasvata liittymäkustannuksia jatkuvasti.
”DNA:n liittymähinnoittelu on mahdollistanut palvelujemme tarjoamisen kokonaan uudessa markkinassa”, Helin sanoo.
Parempi näkyvyys IoT-ongelmiin Erno Lindell arvostaa myös nyt tarjolla olevaa, aiempaa kattavampaa mahdollisuutta IoT-liittymien monitorointiin.
”Nyt pääsemme ongelmatilanteissa tarkastelemaan myös itse liittymän toiminnallisuutta. Aiemmin meillä oli näkyvyys vain verkon päätelaitteisiin ja reitittimiin”, Lindell sanoo. Niinpä esimerkiksi mahdollisten ongelmatapauksien selvittely etäyhteyden yli on nyt aiempaa helpompaa.
”Jos esimerkiksi yhteys toimipaikkaan ei toimi, voimme nyt tarkastella myös sitä, onko toimipaikan mokkula itsessään kunnossa vai ei. Tiedon avulla voimme viedä vianetsintää verkon yli astetta pidemmälle kuin aiemmin”, Lindell kuvailee.
Lue myös, mitä DNA:n Esa Kinnunen kertoo IoT-alustasta .
VIDEO