Vanhana töölöläisenä olen mielenkiinnolla seurannut Suomen kansallismuseon mittavaa peruskorjausta ja laajennusta, jonka on määrä valmistua vuoden 2027 alussa.
Ennen töiden alkua museorakennuksesta tehtiin perusteellinen rakennushistoriallinen kartoitus. Sen avulla tunnistettiin arvokkaimmat rakenteet ja materiaalit, joiden säilyttäminen oli ensisijaisen tärkeää. Kartoitus tarjosi faktoihin pohjautuvan perustan, jonka päälle koko hanke rakentui. Ilman sitä ei olisi voitu tehdä kestäviä, kulttuuriperintöä kunnioittavia päätöksiä.
Näin laajassa ja vaativassa hankkeessa projektinjohdon merkitys korostuu. Aikataulut, budjetti, viranomaisvaatimukset, suojeluprosessit ja lukuisat sidosryhmät muodostavat monimutkaisen kokonaisuuden, jota on johdettava ammattimaisesti. Hyvä projektinhallinta varmistaa, että suunnitelmat etenevät käytännöksi – oikein, ajallaan ja laadukkaasti.
Kansallismuseon remontilla on paljon yhtäläisyyksiä omaan leipälajiini tietoliikenneverkkojen ja kommunikaatiopalveluiden modernisointiin – tai lähes mihin tahansa muuhun ICT-projektiin.
Yrityksen tietoliikenneverkko on kuin sen kivijalka. Sen varaan rakentuvat tietoturva, viestintä ja kaikkien ICT-sovellusten käyttö sekä koko arjen sujuvuus. Aivan kuten museorakennuksen peruskorjaus alkaa kartoituksesta, myös verkkojen modernisointi käynnistyy ymmärtämällä, missä kunnossa nykyinen ympäristö on ja mitä siinä on kaikkein tärkeintä säilyttää.
Hyvä verkkoarkkitehtuurin ja infrastruktuurin kartoitus tunnistaa kriittisimmät osat: ne järjestelmät ja yhteydet, joiden on pakko toimia luotettavasti. Samalla kartoitetaan kehityskohteet, eli alueet, joissa tekniikka on vanhentunutta, tietoturvassa on aukkoja tai kapasiteetti ei enää riitä. Ilman tätä tietopohjaa ei voi tehdä päätöksiä, jotka tukevat liiketoiminnan jatkuvuutta ja kestävää kasvua.
Modernisoinnissa tavoite ei ole purkaa kaikkea vanhaa, vaan säilyttää toimiva ja arvokas – ja yhdistää siihen uutta. Ohjelmisto-ohjatut verkot, tekoälypohjaiset tietoturvaratkaisut, pilvipalvelut ja uudet langattomat ratkaisut sekä AI-teknologiat tuovat organisaatioille aivan uusia mahdollisuuksia.
Projektinhallinnan rooli on tässä yhtä keskeinen kuin suurissa rakennushankkeissa. Käyttöönotto ei saa häiritä liiketoimintaa, aikataulut on pidettävä hallussa, riskit tunnistettava ja sidosryhmät saatava mukaan. Ilman ammattimaista johtamista lopputulos voi olla sirpaleinen, mutta hyvällä projektinhallinnalla uusi verkko valmistuu ajallaan ja toimii juuri niin kuin on suunniteltu.
Kun kartoitus, suunnittelu ja projektinhallinta nivoutuvat yhteen, syntyy lopputulos, joka kunnioittaa yrityksen nykyisiä kriittisiä järjestelmiä, ja avaa samalla ovet tulevaisuuden mahdollisuuksille. Modernisoitu tietoliikenneverkko ei ole vain tekninen ratkaisu – se on strateginen investointi, joka luo vakaan pohjan liiketoiminnan kasvulle ja jatkuvuudelle.
DNA:lla on kattava portfolio erilaisia suunnittelu- ja konsultointipalveluita koko asiakkuuden ja palvelun elinkaaren ajalle, oli kyseessä sitten verkkoarkkitehtuurin tai infrastruktuuripalveluiden tai kommunikaatiopalveluiden modernisointi ja kehitys, palveluiden pilveistäminen, tietoturva-arkkitehtuurin ja jatkuvuudenhallinnan varmistaminen tai vaikkapa tekoälyratkaisuiden tehokkain hyödyntäminen esimerkiksi asiakaspalveluratkaisuissa. Lue lisää artikkelista!