Sosiaaliseen mediaan liittyy paljon erilaisia, usein vierasperäisiä termejä.

Älä anna somemarkkinoinnin sanaston säikäyttää

Sosiaaliseen mediaan liittyy paljon erilaisia, usein vierasperäisiä termejä. Jos sanasto on vierasta, tuntuu itse asiakin vaikeammalta kuin se onkaan. Käydään seuraavaksi läpi yleisimpiä termejä, joihin saatat sosiaalisen median markkinointiin ja analytiikkaan perehtyessäsi törmätä.

Algoritmi

Algoritmit ovat käytännössä toimintaohjeita tai käskyjä jonkun asian toteuttamiseksi. Esimerkiksi Facebookissa algoritmit ovat vastuussa siitä, että sisältövirtaasi poimitaan vain sinulle kiinnostavia sisältöjä. Algoritmien avulla voidaan myös esimerkiksi suodattaa sähköpostin roskaposteja näkymättömiin.

Hashtag

Hashtageja eli aihetunnisteita käytetään etenkin Twitterissä ja Instagramissa. Niiden avulla on helppo seurata keskusteluja ja löytää juuri tiettyyn aiheeseen liittyvää sisältöä. Kannattaa harkita yrityksellesi tai tuotteellesi omaa brändättyä hashtagia.

Business Manager

Business Manager on Facebookin yrityssivujen hallintatyökalu. Sen yksi osa on Ad Manager, jolla hallinnoit Facebookin sekä Instagramin mainoksia. Ad Managerin avulla näet syvällisempää analytiikkatietoa ja kohdennat mainoksia tarkemmin kuin Facebookin perusnäkymässä. Linkedinillä ja Twitterillä on myös omat mainostyökalut.

SEO

SEO eli search engine optimization tarkoittaa suomeksi hakukoneoptimointia. Asiakkaat etsivät palveluistasi tietoa tietyillä hakusanoilla, jolloin kannattaa pitää huoli, että ne löytyvät myös verkkosivujesi tekstin lomasta. Hakukoneet nostavat tällöin sivustoasi hakutuloksien kärkeen.

SEM

SEM eli search engine marketing tarkoittaa hakukonemarkkinointia. Käytännössä se on näkyvyyden ostamista tietyille avainsanoille, jolloin hakukone nostaa sivustosi hakutulosten kärkeen maksettuna mainoksena.

CPC

CPC:llä tarkoitetaan cost per clickiä eli yhden linkkiklikkauksen hintaa. Tämä kannattaa valita kampanjan keskeiseksi mittariksi silloin, kun haluat ohjata liikennettä verkkosivuillesi. Sinua laskutetaan linkkiklikkausten perusteella ja mainoksia optimoidaan algoritmien toimesta, jotta niistä saataisiin mahdollisimman paljon irti.

CPM

CPM:llä tarkoitetaan cost per milleä eli tuhannen näyttökerran hintaa. Tätä mittaria voit käyttää silloin, kun haluat, että mahdollisimman moni näkee mainoksesi.

Konversio

Konversion avulla mitataan, onko mainostaja saavuttanut tavoitteensa verkossa. Se voi tarkoittaa eri asioita riippuen siitä, millaisia tavoitteita on asetettu. Konversio voi tarkoittaa esimerkiksi verkkokaupassa suoritettua ostosta, täytettyä lomaketta, napin tai linkin klikkausta tai vierailun kestoa. Konversiota mitataan määrällisesti ja konversioprosenttina, ja sitä pyritään parantamaan konversio-optimoinnilla.

Henkilöbrändi

Henkilöbrändi on mielikuva, jonka annat – ja luot – netissä itsestäsi. Maineesi ja imagosi ovat osa tätä. Muista siis jakaa osaamistasi, osallistua keskusteluihin ja auttaa muita – hyvä henkilöbrändi kiinnostaa potentiaalisia asiakkaita ja kumppaneita.
 

Haluatko oppia lisää somesta ja sen keskeisistä hyödyistä yrittäjälle?

Tutustu Yrittäjän digiakatemiaan ja osallistu maksuttomalle verkkokurssille!

Rekisteröidy kurssille

 

Avainsanat:

Yrittäjille

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Henkilö katselee futuristista kaupunkimaisemaa, jossa on lentäviä autoja, kehittyneitä rakennuksia ja lähellä lampaita.
12/2025 DNA Yrityksille

DNA Teknologiatrendit 2026: Katsaus uuden älyn aikakauteen

Artikkeli
Aapo Ceberberg seisoo ja katsoo kameraan, tumma tausta
12/2025 DNA Yrityksille

”Se, joka hallitsee tekoälyä, hallitsee maailmaa” – miten geopoliittinen tilanne ja muut uhkakuvat heijastuvat kyberturvaan?

Artikkeli
AI Finlandin johtaja Karoliina Partanen katsoo suoraan kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Suomesta seuraava tekoälyn edelläkävijä? AI Finlandin johtajan eväät globaaliin kasvuun

Artikkeli
VTT:n Mika Rantakokko hymyilee harmaan seinän edessä ja katsoo kameraan
12/2025 DNA Yrityksille

Verkkokehityksen seuraava sukupolvi tekee tuloaan – joko saa innostua 6G:stä?

Artikkeli
DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula katsoo hymyillen kameraan.
12/2025 DNA Yrityksille

Johtaja, älä seiso tekoälyn tiellä – henkilöstösi osaa ja tietää, kun sallit heidän uskaltaa

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.