Huijausviestejä liikkeellä myös DNA:n nimissä – lue vinkit huijausten välttämiseen

Jokaisen olisi hyvä osata tunnistaa, milloin hänen tietojaan pyritään kalastelemaan huijausviestillä, tai milloin houkuttelevan kuuloinen tarjous onkin tilausansa. Nykypäivän huijaukset eivät enää ole tasoa “Onneksi olkoon, olet sivustomme miljoonas kävijä”, vaan ihmisten henkilö- tai vaikkapa luottokorttitietoja kalastellaan toinen toistaan kierommin tavoin. Useat suomalaiset internet-käyttäjät ovat jo joutuneet huijausten uhreiksi.

Huijausviestien avulla pyritään keräämään luottamuksellisia tietoja kuten pankkitunnuksia, luottokorttitietoja, sähköposti- tai sosiaalisen median tunnuksia ja muita salasanoja. Tietoja käytetään rikolliseen toimintaan.

Tilausansalla tarkoitetaan tilannetta, jossa kuluttaja tilaa houkuttelevan mainoksen tai viestin perusteella jotain, mitä ei ymmärtänyt tilaavansa. Viimeaikoina yksi yleisimpiä on ollut huijaus, jossa kuluttajalle luvataan uusi älypuhelin tai jokin muu houkutteleva tuote ilmaiseksi tai halpaan hintaan esimerkiksi eurolla. Todellisuudessa kuluttaja luovuttaa rikollisille luottamuksellisia tietojaan ja saattaa huomaamattaan sitoutua johonkin sopimukseen kalliilla kuukausimaksulla.

Huijausviestiin tai tilausansaan voi törmätä verkossa monessa paikassa: sosiaalisessa mediassa, verkkosivuston mainoksessa, pelisovelluksessa tai sähköpostiviestillä.

Valitettavasti myös DNA:n nimissä liikkuu huijausviestejä ja tilausansoja. Yhdessä liikkeellä olleessa viestissä asiakkaalle ilmoitettiin hänen ansainneen ilmainen puhelimen DNA:n asiakkaana. Viestissä pyydettiin vastaamaan tekaistuun asiakastyytyväisyyskyselyyn, jossa kalasteltin myös henkilökohtaisia tietoja.

Huijausviestejä yhdistääkin usein yksi piirre – ne tarjoavat jotain, joka on liian hyvää ollakseen totta. Ilmaisia puhelimia pelkkään asiakaskyselyyn vastaamalla on harvemmin tarjolla. Me DNA:lla emme muutenkaan kysy asiakkaalta esimerkiksi pankki-,luottokortti-, tai muia henkilötietoja sähköpostin tai muiden kyselyiden välityksellä.

 

 

Jos tietoomme tulee huijauksia tuotemerkkimme nimissä, reagoimme niihin nopeasti ja teemme kaikkemme, jotta huijaukset ja niiden yritykset saataisiin lopetettua alkuunsa.

 

Kuinka välttää huijaukset?

Huijausviestien välttäminen ei missään nimessä ole mitään rakettitiedettä, ja terveellä maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle. Aikasemminkin jakamamme viisi vinkkiä huijausyritysten välttämiseen pätevät yhä. Löydät ne listattuna tästä alta.

1. Varo kiirehtimistä

Huijausviestejä yhdistää usein kiire; viestin lähettäjä pyytää sinua toimimaan nopeasti, tai menetät “ainutlaatuisen” tilaisuuden. Tuntemattomasta numerosta, sähköpostista tai yritykseltä tulevat viestit, jotka lupaavat jotain suurta ja ihmeellistä kuten ilmaisia puhelimia tai arpajaisvoittoa ovat malliesimerkkejä huijausviesteistä

2. Tarkista URL-osoite

Nettiselaimen URL-kenttä saattaa paljastaa linkin ja verkkosivun turvallisuuden. Riippuen mitä nettiselainta käytät, turvallisen verkkosivun tunnistaa esimerkiksi URL-kentässä olevasta lukon kuvasta, vihreästä SECURE-tekstistä sekä osoitteen alussa olevasta https:// tunnuksesta. Epäilyttäviä linkkejä ei kannata koskaan avata, sillä pelkkä sivun avaaminen saattaa ladata viruksia ja haittaohjelmia laitteellesi.

3. Älä luota sokeasti lähettäjätietoihin

Huijausviestejä ja -yhteydenottoja saattaa tulla tänä päivänä monista eri kanavista. Sähköposti on ollut pitkään huijareiden suosima kanava, mutta Suomessakin on viime aikoina yleistynyt tekstiviesteillä ja sosiaalisessa mediassa lähetetyt huijausviestit. Tekstiviestien lähettäjätietoja on mahdollista muokata ja uskotella viestin vastaanottajalle siten, että kyseessä on esimerkiksi pankki tai viranomainen. Sosiaalisessa mediassa leviää myös tekaistuilla tileillä jaettuja valeuutisia esimerkiksi ilmaisista puhelimista.

4. Varjele henkilötietojasi

Omia henkilötietoja ei kannata koskaan luovuttaa puhelimitse tai sähköisesti taholle, jonka luotettavuudesta et ole aivan varma. On hyvä muistaa, että esimerkiksi operaattorit ja pankit eivät noin vain soittele sinulle tiedustellen henkilötietojasi.

5. Ilmianna huijarit

Jos törmäät huijausviestiin, älä avaa sitä äläkä seuraa mitään linkkejä, joita viestissä on. Jos huijausviestin lähettäjä on tekeytynyt yritykseksi tai julkishallinnon toimijaksi, on todella suositeltavaa ilmoittaa asiasta kyseiselle taholle - mielellään kuvakaappauksen kera. Huijausviesteistä olisi myös syytä olla yhteydessä Viestintävirastoon.

Huijausviestit muuttuvat nopeaan tahtiin ja niiden uusia ilmenemismuotoja tulee esille lähes jatkuvasti. Kannattaa tarkastaa tasaisin väliajoin nämäkin Viestintäviraston sivut, joilta löytyy tietoa ajankohtaisista kyberturvallisuuden uutisista.

Avainsanat:

tietoturva Puheenaiheet