Blogit

Kriisi paljastaa, kuka on kasvuyrityksessä kuningas

Kulunut vuosi on ollut täynnä ennakoimattomia tilanteita. Asiakasyrityksen liiketoiminta saattaa yhtäkkiä olla vaakalaudalla, tai aivan päinvastoin, he ovatkin hyötyneet kriisistä ja nousseet tukevaan kasvuun. Molemmissa tapauksissa on varmaa, että niiden tarvitsemat tuotteet, palvelut ja teknologiat ovat merkittävästi erilaisia kuin ennen.

Miten asiakaskunnasta eteen tupsahteleviin yllätyksiin voi sopeutua tai varautua, vai voiko? Lyhyt vastaus on oikeastaan kysymys:

Mihin sinä kiinnität arjessa huomiosi?

Asiakasyritysten tarpeiden ennakointi edellyttää keskittymistä heidän liiketoimintansa perusasioiden ymmärtämiseen. Millaisia ovat heidän nykyiset ja tulevat tarpeensa, millä keinoin he pyrkivät parantamaan omien asiakkaidensa palvelua, ja miten voit olla avuksi?

Olen liputtanut asiakaskeskeisyyden puolesta niin kauan kuin muistan. En huvikseni, vaan siksi, että se on poikkeuksetta lopulta kannattanut. Asiakas on saattanut esimerkiksi aivan avoimesti kertoa, miten voisimme auttaa heitä paremmin kuin kilpailijamme – kun ensin olen selkeästi ja pitkäjänteisesti osoittanut, että olen heistä vilpittömän kiinnostunut.

Korona-aikana kasvun ja liiketoiminnan haasteet ovat yllättävän samanlaisia riippumatta yrityskoosta. Yritys menestyy silloin, kun yrityksessä tiedetään laajasti, millaista yrityksen asiakkaiden arki on.

Kun arki muuttuu, tarpeet muuttuvat. Nopeat mukautujat voittavat.

Esimerkiksi meillä DNA:n yritysasiakkaiden keskuudessa viime keväänä havaitut muutokset jakautuivat karkeasti kolmeen ryhmään. Kaikilla ryhmillä oli yhtäkkiä nopeita ja kriittisiä tarpeita, joita ei ennen muutosta ollut lainkaan, tai niiden prioriteetti oli pieni.

  1. Työntekijät siirtyivät nopealla tahdilla etätöihin, joita tehtiin ennen vain vähän. Miten heille saataisiin toimivat tietotyövälineet, joiden tietoturva on heti kunnossa?
     
  2. Myynti on joko romahtanut katastrofaalisesti tai kasvanut rajusti ennusteita enemmän. Miten skaalata liiketoimintaa ja sen taustalla olevia teknologiapalveluita uuteen tilanteeseen mahdollisimman fiksusti?
     
  3. Työn tekemisen ja kommunikoinnin tavat muuttuivat niin äkisti, että yksittäisten laastarien sijaan tarvitaan kattavampia ratkaisuja. Millä keinoin liiketoimintaa ylipäätään voi operoida täysin virtuaalisesti?

Kaikki nämä tilanteet liittyvät siihen, miten tietoliikennepalvelut ja muu tekninen infrastruktuuri saadaan niin joustaviksi, että nyt käynnissä olevaan kriisiin ja myös tuleviin äkkinäisiin muutoksiin pystytään reagoimaan nopeasti. Tätä on organisaatioiden arki nyt ja suurella todennäköisyydellä myös tästä eteenpäin: muutoksia muutosten perään.

Yksi DNA:n keskeisistä tavoitteista on auttaa kasvuhakuisia yrityksiä kehittämään liiketoimintaansa ja vahvistamaan kasvuaan. Muutoskykyisen liiketoiminnan rakentaminen tässä tilanteessa ja kovassa kilpailussa edellyttää digitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä jo varhaisesta vaiheesta alkaen. Näistä kerromme maksuttomassa Yrittäjän Digiakatemiassa.

Tämän vuoden alusta olemme olleet myös yksi KasvuOpenin pääyhteistyökumppaneista. Yhteistyön myötä sparraamme kasvuyrittäjiä digitalisaatioon liittyvissä kysymyksissä ja edesautamme digiloikkaa niille yrityksille, joille teknologia on vieraampaa.

Sparrauksissa palaamme aina yrityksen omaan ja sen asiakkaiden arkeen: Asiakas voi olla puheissa kuningas, mutta todellinen merkitys näkyy siinä, miten hyvin osaamme vastata asiakkaan arjen tarpeisiin.

Jos teknologia tekee arjesta sujuvampaa ja mutkattomampaa, investointi tulee maksamaan itsensä reilusti takaisin.

Koemme olevamme kasvuyrittäjien kanssa vahvasti samassa veneessä. DNA:n oman kasvutarinan kautta tiedämme, mitä kasvu edellyttää, ja millaisia haasteita matkalla tulee eteen. Pystymme ammentamaan omasta taipaleestamme oppeja, kuten tämä:

Menestyksen todennäköisyys kasvaa, kun keskityt asiakkaidesi arkeen, ja rakennat liiketoimintasi digitaalisen perustan kyvykkääksi muuttumaan arjen mukana.
 

Kaipaatko sinä tai yrityksesi muut avainhenkilöt lisää tietoa tai varmuutta digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntämiseksi? Tutustu DNA:n ja Suomen Yrittäjäopiston maksuttomaan Yrittäjän Digiakatemiaan – nyt tarjolla uusia oppitunteja!

Avainsanat:

Muuttuva työ

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.