Yritysostot, eli M&A, kuuluvat liiketoimintaan kuin reikä rinkeliin. On kuitenkin selvää, että yrityksen kasvu ei voi pelkästään perustua yritysostoihin. Eräs VC-sijoittaja totesi aikanaan minulle tylysti, että omistajan näkökulmasta yritysosto ei ole kasvua: ”Kaksi yritystä yhdessä ei ole suurempi kuin samat yritykset erillään. Omistajat maksavat ja ostavat kasvun”.
Todelliseen kasvuun yrityksen johdon on löydettävä myös orgaanista kasvuvoimaa.
Onnistuminen yrityksen luonnollisessa kasvattamisessa antaa hyvän vireen henkilöstölle, mutta keskeistä on, että se myös generoi usein enemmän arvoa osakkeenomistajille kuin M&A-hankkeet.
Haasteena on, että orgaanisen kasvun tekeminen on vaikeampaa ja hitaampaa verrattuna M&A:n avulla tehtävään kasvuun. Haastavuudesta riippumatta yritykset käyttävät runsaasti aikaa, vaivaa ja rahaa orgaanisen kasvun löytämiseksi ja synnyttämiseksi. Jos tuloksia ei edelleenkään tunnu syntyvän, kehotan kokeilemaan seuraavaa reseptiä:
- Jätä analysointi, suunnittelu ja optimointi vähemmälle. Älä valmistele kasvustrategiaa kuin kuuraketin lähetystä. Liian massiivinen ja tarkka etukäteissuunnittelu johtaa kaikkien mahdollisten skenaarioiden ja riskien analysointiin. Se puolestaan johtaa helposti mikrotason ohjaukseen suunnitelman toteuttamiseksi, joka edelleen johtaa mikrotuloksiin.
- Valitse markkina ongelmien, älä koon mukaan. Liian usein kasvun hakemisessa keskitytään tutkimaan jonkun markkinan kokoa. Kasvumarkkinaa haettaessa keskity mieluummin löytämään jonkun markkinan ongelmat. Älä siis mieti, kuinka suureen osaan tunnettua markkinaa voit myydä oman tuotteesi, vaan mieti, kuinka voit luoda uuden ratkaisun ongelmaan mahdollisimman suuressa markkinassa.
- Kun olet löytänyt merkittävän ongelman riittävän läheltä toimialaasi, etene kokeillen. Unohda valmiiksi hiottu tuote ja prosessi julkistuksineen, niiden aika tulee vasta paljon myöhemmin. Ajattele kuten yrittäjä, mutta etene kuten määrätietoinen insinööri. Ratko ongelmat yksitellen ja validoi koko ajan, onko ratkaisussa kaupallista potentiaalia. Keskity kuuntelemaan mitä markkina sanoo ratkaisustasi. Jos ideointi talon sisällä ei tuota tarpeeksi hyviä ratkaisuja, erinomainen keino on ulkoistaa se vaikkapa innovaatiokilpailuilla.
- Kun tulee aika investoida, toimi kuten riskisijoittaja. Keskity ajattelemaan koko yhtiön portfoliota. Oleta, että kaikki ideat eivät lennä ja hyväksy se. Epäonnistuneetkin kokeilut tuovat joka tapauksessa tarvittavaa osaamista ja ymmärrystä. Nekin palvelevat myöhemmin portfoliotasi.
Tällainen kulttuuri mahdollistaa paremman onnistumisen myös M&A-hankkeissa, koska niissä ajoitus on ratkaisevaa onnistumisen kannalta. Usein yritysosto epäonnistuu, koska ollaan joko liian aikaisin tai liian myöhään liikkeellä. Portfolioajattelu orgaanisen kasvun menetelmänä mahdollistaa markkinan testaamisen ja linkittämisen M&A-strategiaan juuri oikealla hetkellä.
Jos kasvu on ajankohtaista, kannattaa lukea myös laatimamme kasvuopas, jossa neuvonsa kasvupolun eri kohtiin antavat Teemu Polo, Reidar Wasenius ja Johanna Farin.