Blogit

Kasvun resepti: Ajattele kuin yrittäjä, etene kuin insinööri

Yritysostot, eli M&A, kuuluvat liiketoimintaan kuin reikä rinkeliin. On kuitenkin selvää, että yrityksen kasvu ei voi pelkästään perustua yritysostoihin. Eräs VC-sijoittaja totesi aikanaan minulle tylysti, että omistajan näkökulmasta yritysosto ei ole kasvua: ”Kaksi yritystä yhdessä ei ole suurempi kuin samat yritykset erillään. Omistajat maksavat ja ostavat kasvun”.

Todelliseen kasvuun yrityksen johdon on löydettävä myös orgaanista kasvuvoimaa.

Onnistuminen yrityksen luonnollisessa kasvattamisessa antaa hyvän vireen henkilöstölle, mutta keskeistä on, että se myös generoi usein enemmän arvoa osakkeenomistajille kuin M&A-hankkeet.

Haasteena on, että orgaanisen kasvun tekeminen on vaikeampaa ja hitaampaa verrattuna M&A:n avulla tehtävään kasvuun. Haastavuudesta riippumatta yritykset käyttävät runsaasti aikaa, vaivaa ja rahaa orgaanisen kasvun löytämiseksi ja synnyttämiseksi. Jos tuloksia ei edelleenkään tunnu syntyvän, kehotan kokeilemaan seuraavaa reseptiä:

 
  1. Jätä analysointi, suunnittelu ja optimointi vähemmälle. Älä valmistele kasvustrategiaa kuin kuuraketin lähetystä. Liian massiivinen ja tarkka etukäteissuunnittelu johtaa kaikkien mahdollisten skenaarioiden ja riskien analysointiin. Se puolestaan johtaa helposti mikrotason ohjaukseen suunnitelman toteuttamiseksi, joka edelleen johtaa mikrotuloksiin.

  2. Valitse markkina ongelmien, älä koon mukaan. Liian usein kasvun hakemisessa keskitytään tutkimaan jonkun markkinan kokoa. Kasvumarkkinaa haettaessa keskity mieluummin löytämään jonkun markkinan ongelmat. Älä siis mieti, kuinka suureen osaan tunnettua markkinaa voit myydä oman tuotteesi, vaan mieti, kuinka voit luoda uuden ratkaisun ongelmaan mahdollisimman suuressa markkinassa.

  3. Kun olet löytänyt merkittävän ongelman riittävän läheltä toimialaasi, etene kokeillen. Unohda valmiiksi hiottu tuote ja prosessi julkistuksineen, niiden aika tulee vasta paljon myöhemmin. Ajattele kuten yrittäjä, mutta etene kuten määrätietoinen insinööri. Ratko ongelmat yksitellen ja validoi koko ajan, onko ratkaisussa kaupallista potentiaalia. Keskity kuuntelemaan mitä markkina sanoo ratkaisustasi. Jos ideointi talon sisällä ei tuota tarpeeksi hyviä ratkaisuja, erinomainen keino on ulkoistaa se vaikkapa innovaatiokilpailuilla.

  4. Kun tulee aika investoida, toimi kuten riskisijoittaja. Keskity ajattelemaan koko yhtiön portfoliota. Oleta, että kaikki ideat eivät lennä ja hyväksy se. Epäonnistuneetkin kokeilut tuovat joka tapauksessa tarvittavaa osaamista ja ymmärrystä. Nekin palvelevat myöhemmin portfoliotasi.

Tällainen kulttuuri mahdollistaa paremman onnistumisen myös M&A-hankkeissa, koska niissä ajoitus on ratkaisevaa onnistumisen kannalta. Usein yritysosto epäonnistuu, koska ollaan joko liian aikaisin tai liian myöhään liikkeellä. Portfolioajattelu orgaanisen kasvun menetelmänä mahdollistaa markkinan testaamisen ja linkittämisen M&A-strategiaan juuri oikealla hetkellä.

Jos kasvu on ajankohtaista, kannattaa lukea myös laatimamme kasvuopas, jossa neuvonsa kasvupolun eri kohtiin antavat Teemu Polo, Reidar Wasenius ja Johanna Farin.

Avainsanat:

Työkulttuuri Johtaminen Muuttuva työ

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Vain oppiva organisaatio voi selvitä tekoälyn aikakaudesta voittajana

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

”Maalaisjärki on iso osa tietoturvaa” – kyberturvallisuuden lehtori Pia Satopää tietää, missä voisimme kehittyä

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Kokeilemalla kohti tekoälyvallankumousta – nyt on yritysjohdon aika toimia

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Tekoäly innostaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjiä: ”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten?”

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.