Älä unohda IoT-hanketta testilaboratorion uumeniin

Esineiden internetin mahdollisuudet ovat suomalaisissa firmoissa siirtymässä kovaa vauhtia sanoista tekoihin. Se on hienoa, tosin toimiva käytäntö vielä hakee muotoaan.

Usein IoT:n ympärille yrityksessä perustetaan muusta organisaatiosta erillinen center of excellence tai testilaboratorio. Erillisyys johtaa helposti siihen, että kehitystoiminta ei saa muun organisaation tukea ja toisaalta muu organisaatio ei saa kipinää ja tekemisen meininkiä startup-hengestä.

Kun kehitystoiminnan kannalta valmis konsepti aikanaan viedään liiketoimintajohdolle esiteltäväksi, nousevat ensimmäisen kerran esiin kaupalliset kysymykset, kuten: miten tämä hinnoitellaan?

Jos liiketoimintajohto ei osallistu, riskinä on, että keskitytään tekemään prototyyppiä, joka ei kohtaa yrityksen kyvykkyyksiä ja vahvuuksia.

Asioiden internetiin päteekin vanha sanonta ”something new something old”. Paljon on uutta, mutta hippunen on myös ihan vanhaa perusliiketoiminnan lainalaisuutta.

Jotta asioiden internetistä saadaan kasvua, olennaista on hypen ja hehkutuksen keskellä muistaa alusta lähtien muutama perusjuttu:

  1. Ota kehityshankkeisiin mukaan liiketoimintajohto, joka sitouttaa koko organisaation. Kehitystä ei voi tehdä erillään liiketoiminallisista tavoitteista. Lisäksi IoT:n avulla lähdetään usein ratkaisemaan jotain käytännön ongelmaa, jolloin idea voi periaatteessa tulla keneltä vain. Osallistavat ja innovatiiviset organisaatiot ovat tulevaisuuden menestyjiä, joten ideointiin on hyvä saada palautetta laajalti.
     
  2. Varmista konseptin skaalautuvuus. Liiketoiminnallisten tavoitteiden lisäksi on tärkeää, että kehitystoiminnassa huomioidaan muun organisaation suorituskyky ja osaaminen. Muuten riskinä on, että tuote prosesseineen ei istu organisaatioon aiheuttaen ”not invented here”-vastareaktion.
     
  3. Mieti arvolupaus asiakkaalle. Mitä tuotteistuksella haetaan? Mikä on se asiakaskokemus, joka kantaa? Perusasioiden miettiminen, kuten kenen on tarkoitus ostaa ja miksi, auttaa haarukoimaan hanketta realistisiin mittoihin.
     
  4. Laadi go-to-market-strategia hahmottamaan muun muassa sitä, mihin markkinoiden mahdollisuuteen konsepti vastaa ja mitkä ovat erottautumistekijät suhteessa jo olemassa olevaan tarjontaan. Jos tuotteistuksen annetaan karata kovin pitkälle ilman tätä pohdintaa, voi olla, että haluttu VAU-efekti lanseerauksessa jää kokematta.
     
  5. Hahmottele hinnoittelumalli. Yksityiskohtaiseen hinnoitteluun voi toki perehtyä myöhemmin, mutta jo alussa on hyvä ymmärtää, rakennetaanko tuotteistus esimerkiksi kuukausihinnan vai käyttömaksun mukaan. IoT-ympäristössä tämä on erityisen tärkeää, sillä asiakkaille on tarjottava ratkaisua, jonka osia haetaan kumppaniverkosta. On olennaista jo kumppaniverkostoa rakentaessa valita kumppanit, joiden kanssa kuluja voidaan hallita linjassa valitun hinnoittelumallin kanssa.

Esineiden internetiin pätee sanonta, että on isompi riski asettaa tavoite liian matalalle ja saavuttaa se kuin liian korkealle ja olla saavuttamatta. Kun listatut asiat pitää mielessä heti alusta, on paljon varmempi olo keskittyä miettimään teknisiä yksityiskohtia ja speksaamaan antureita.

Lue myös Miksi IoT ei ole vielä kunnolla lyönyt läpi– ja miksi NB-IoT muuttaa kaiken? >

Avainsanat:

IoT

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
Siniseen pukuun ja silmälaseihin pukeutunut kalju mies seisoo hymyillen sisätiloissa modernin rakennuksen lasikaiteen vieressä.
9/2025 DNA Yrityksille

DNA:n vahvat pohjoismaiset hartiat takaavat sujuvat digipalvelut läpi Pohjolan

Artikkeli
Lähikuva henkilöstä, joka valitsee numeroita mustalla matkapuhelimen näppäimistöllä.
9/2025 DNA Yrityksille

83377788833 – Vieläkö muistat, miten Nokian puhelimella näpyteltiin viestejä?

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Vähittäiskaupan kilpailu kovenee – näillä keinoin liiketoimintasi menestyy myös tulevaisuudessa

Artikkeli
Pitkät ruskeat hiukset omaava nainen, jolla on tummansininen pilkullinen paita, hymyilee kädet ristissä ikkunan ääressä.
9/2025 DNA Yrityksille

Supattelua kahvipöydässä vai hedelmällistä yhteistyötä – vinkit monisukupolvisen työyhteisön johtamiseen

Artikkeli
9/2025 DNA Yrityksille

Tekoäly innostaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjiä: ”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten?”

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.