3 havaintoa: nämä opit jäivät käteen #iotnextlevel-hankkeesta

Miten johdetaan muuttuvaa liiketoimintaa nykyajassa? Yhdessä vai erikseen? #iotnextlevel-hankkeesta jäi käteen monia oppeja moderniin bisnekseen.

DNA toteutti viime ja tänä vuonna kilpailun, jollaista ei ole Suomessa ennen nähty: #iotnextlevel haastoi suomalaisten yritysten innovaatiokykyä yli toimialarajojen.

#iotnextlevel alkoi innovaatiokilpailuna viime vuonna. Silloin DNA haki uudenlaisia esineiden internetiä hyödyntäviä digitaalisia ratkaisuja osallistujayrityksille Martelalle, Snellman Prolle ja Finnsementille.

IoT-ratkaisujen avulla osallistujat vähensivät ruokahävikkiä, paransivat toimintavarmuutta ja loivat parempia toimintaympäristöjä. Teknologia siis muuttaa maailmaa parempaan. DNA halusi tuoda hankkeessa hioutuneen näkemyksen suomalaisen äly-yhteiskunnan kehityksen tueksi julkaisemalla aiheesta maksuttoman oppaan.


Havainto 1: Uusien digitaalisten, liiketoimintaa edistävien innovaatioiden synnyttäminen edellyttää ekosysteemiajattelua.

Takavuosina digitalisaatio saattoi olla melko yksinäistä puuhaa, mutta nyt on toisin. Hankkeessa korostui uudenlaisen yhteistyön merkitys digitalisaation vauhdittajana.

Vaikka kaikkea ei tarvitse tehdä itse, haastaa digiloikka toimijat tarkastelemaan ja kehittämään omaa osaamistaan. Suurin muutos liittyy ratkaisukeskeisen osaamisen lisäämiseen.


Havainto 2: Avautuviin mahdollisuuksiin tarttuminen edellyttää rohkeaa kokeilukulttuuria.

Digiloikassa on tärkeää näyttää, kuinka pitkälle oikein tuli hypättyä. Se mahdollistaa kokeilujen ja ratkaisujen hyödyn osoittamisen arjen bisneksessä.

Esimerkiksi #iotnextlevel-hankkeissa vaikuttavuuden arvioinnissa käytettiin laajasti tunnettua vaikutusketjua. Hyödyt tunnistettiin näin sekä operatiivisella että strategisella tasolla. #iotnextlevel-hanke osoitti, että vaikuttavuuden arviointi voi parhaimmillaan fasilitoida ja vauhdittaa muutosta, kun työn hedelmät tulevat näkyviksi.


Havainto 3: Onnistuminen edellyttää teknologisen kyvykkyyden lisäksi vahvaa liiketoiminnan kehittämisen ja muutoksen johtamisen hallintaa.

Äly-yhteiskunnan digiloikka vaatii uudenlaista liiketoiminta-ajattelua, sillä myös bisnesmallit ovat nyt rajussa muutoksessa.

Kun maailma muuttuu ja arvo syntyy verkostoissa, täytyy uutta liiketoimintaa johtaa uudella tavalla. Organisaation osaamisen pitääkin nivoutua tiiviisti liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseen ja muutoksen johtamiseen.
 

Lue lisää: Digiajan supersankari ei toimi yksin 

Avainsanat:

Digitalisaatio IoT

Lue lisää uudesta työstä

11/2022 DNA Business

Miten metaversumiin pääsee, Marja Konttinen?

Metaversumiin pääsee helposti: siihen tarvitsee vain nettiyhteyden ja hyvän tietokoneen.
11/2022 DNA Business

Itse ja automaatiolla – yritykset haluavat vapautta valita miten ja milloin asiansa hoitavat

Yritysratkaisuilta odotetaan yhä enemmän yhtä sujuvaa käyttöä kuin kuluttajien verkkopalveluilta.
11/2022 DNA Business

ZTNA: Turvaa, tukea ja varmuutta – missä ja milloin vain

Työnantajan tavoitteena on tarjota toimivat digitaaliset työvälineet, mutta myös suojella yrityksen dataa.
11/2022 DNA Business

Vain paranoidit pärjäävät? Hybridityö vaatii tujumpaa tietoturvaa

Etätyöskentely on yleistynyt, mutta toimistollakin täytyy käydä.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.