Yrityksen arki muistuttaa päivä päivältä enemmän klassista Tetris-videopeliä. Uusien teknologioiden käyttöönotto, monipuolistuvat ja monimutkaistuvat tekoälytyökalut, prosesseja mutkistavat tietoturvakysymykset ja työvälineiden ajankohtaisuudesta huolehtiminen voivat luoda toiminnallisia pullonkauloja, jotka vaikuttavat koko organisaation toiminnan jouhevuuteen. Oman haasteensa tuo se, että apua ei välttämättä löydy riittävän nopeasti tai tarpeeksi läheltä. Löytyykö keskittämisestä vastaus yritysten sujuvampaan arkeen?
Kun yrityksen käyttämien laitteiden ja palveluiden kirjo on hajallaan monen eri toimittajan käsissä, on helppo tuntea jäävänsä puristuksiin toiminnallisten rattaiden väliin. Siksi keskittäminen kannattaa – ei niinkään vähentämällä ruudukon palasia, vaan sujuvoittamalla prosessia, jota niiden yhteensovittaminen vaatii.
”Yritysten toimintaympäristö muuttuu todella nopeasti – paljon nopeammin kuin aikaisemmin. Tekoäly ja tietoturvauhat kehittyvät ja yritystoiminnan palasten yhteensovittaminen on haastavaa. Ongelma korostuu monitoimittajaympäristössä, joka on perusluonteeltaan palasteltu kokonaisuus. Se voi aiheuttaa monimutkaisuutta päivittäiseen toimintaan”, kuvailee DNA:n yritysmyynnin pk-segmentin johtaja Johan Flykt.
Monitoimittajamalli syö aikaa ja kasvattaa riskejä
Monitoimittajamalli on ongelmallinen monille pienille ja keskisuurille yrityksille, sillä se hajauttaa toimintaa. Yhteistyön rajapinnat hämärtyvät, vastuunjako jää epäselväksi ja eri aikoihin sidotut sopimuskaudet risteilevät. Mutkikas yhtälö hankaloittaa sisäisten prosessien ylläpitoa ja yhtenäisten toimintamallien noudattamista. Se voi myös heikentää reagointikykyä esimerkiksi markkinatilanteen muuttuessa. Tämä nakertaa yrityksen joustavuutta ja ketteryyttä – ja pahimmillaan sitoo uskalluksen aloilleen.
”Toimiva kumppanuus vapauttaa yritykseltä resursseja päivittäiseen työhön ja innovoinnin ruokkimiseen. Toisin sanoen keskittäminen auttaa pitämään huolta siitä, että resurssit käytetään oikeisiin asioihin”, Flykt jatkaa.
Flyktin mukaan monitoimittajaympäristössä erityisesti tietoturva ja sen kehittämisen synkronointi jäävät helposti pirstaleiseksi. Keskittämisen ansiosta yrityksen tietoturvaa on helpompi vahvistaa yhtenäisesti. Silloin myös tietoturvapoikkeamiin voidaan reagoida nopeammin ja määrätietoisemmin.
Keskitetty malli tuo yrityksen arkeen enemmän hallittavuutta ja ennakoitavuutta sekä auttaa pitämään kulut kurissa. Se tehostaa yrityksen toimintaa ja auttaa työntekijöitä keskittymään asian ytimeen – sujuvampaan arkeen, mikä tuo merkittävämpiä tuloksia viivan alle. Keskittäminen on uskallusta yksinkertaistaa ja luottaa kumppanuuden tuomiin mahdollisuuksiin. Sen myötä yrityksen voimavaroja voi rohkeammin ohjata aitoon kasvuun.
Toimittajasuhteen sijaan tiivis kumppanuus
DNA:n arvolupaus yritysasiakkailleen on sitoutuminen pitkään ja vuorovaikutukselliseen kumppanuuteen. Toisin sanoen tavoitteena ei ole vain palveluiden myynti, vaan yrityksen kehittäminen yhdessä asiakkaan kanssa. DNA haluaa palvella asiakkaitaan kaikissa mahdollisissa kanavissa ja asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden. Henkilökohtaista palvelua on saatavilla myös lähes kaikissa DNA Kaupoissa ympäri maan.
”Päämäärämme on olla luottokumppani, jonka kanssa yritys voi kehittää prosessiensa tehokkuutta ja varmistaa vakaan, turvallisen kasvun”, Flykt painottaa.
DNA:n asiantuntijat ovat myös valmiita haastamaan asiakkaitaan miettimään pidemmälle ja suunnittelemaan teknologista kehitystä ennakoivasti. Näin rakennetaan kestävä ja skaalautuva perusta päivittäiselle toiminnalle, joka tukee yrityksen strategiaa pitkällä aikavälillä”, hän jatkaa.
Kun kaikki palvelut kootaan yhden yrityssopimuksen alle, sekä hankintojen hallinta että tulosten seuranta ja raportointi helpottuvat. Kun sopimusten kriteerit on linjattu ja voimassaoloajat ovat yhtenevät, on helpompi kirkastaa yrityksen tavoitteet ja strategia. Tällöin sekä liiketoiminnan päämäärät että niiden vaatimat työkalut on aseteltu oikein.
Hankintojen ja palvelujen keskittäminen DNA:lle tarkoittaa yksinkertaisempaa hallintaa, selkeämpää vastuunjakoa ja vahvempaa tietoturvaa. Eli entistä paremmat edellytykset keskittää voimavarat yrityksen ydintoimintaan.
Siitähän keskittämisessä on lopulta kyse – sujuvammasta arjesta.
”DNA:lle keskittämisen myötä yritys saa itselleen kumppanin, jonka kanssa toiminta tehostuu – turvallisesti, suunnitelmallisesti ja ennen kaikkea yhteistä päämäärää kohti edeten”, Flykt tiivistää.
Keskittämällä tuot arjen palaset yhteen. DNA:n kattavat palvelut pk-yrityksille takaavat liiketoiminnan jatkuvuuden ja luovat perustan aidolle kasvulle. Tutustu ratkaisuihimme!