Digiajan supersankari ei toimi yksin

Batmanilla on Robin ja Alfred, Teräsmiehellä Lois Lane, Pelle Pelottomalla Pikku-Apulainen ja Tikulla ja Takulla toisensa. Supersankareilla on aina mukana kumppani tai tiimi, jonka kanssa ylletään yhdessä urotekoihin.

Myös tämän vuosituhannen asiantuntija ja digiajan supertähti tarvitsee tuekseen ja avukseen muita toimijoita. Yksi toimittaa verkkopalvelut, toinen kehittää palvelun koodia ja kolmas analysoi markkinoita. Tällaista toimintaa kutsutaan ekosysteemiksi tai verkostopohjaiseksi liiketoiminnaksi.

Ekosysteemin merkityksellisyys syntyy eri alojen toimijoiden ja asiantuntijoiden vuorovaikutuksesta.

Yhteistyön toimivuutta kannattaa lähteä kokeilemaan rohkeasti. Me toteutimme ketterää kokeilua viime keväänä #iotnextlevel-hankkeessa. Yhdistimme voimamme eri alojen asiantuntijoiden kanssa ja etsimme IoT:stä ratkaisuja kohdeyritysten liiketoimintahaasteisiin.

Ratkaisuja löytyi, ja niin kumppani- kuin asiakasyritykset olivat tyytyväisiä hankkeen tuloksiin. Liiketoimintahyötyjen lisäksi kaikki osalliset kokivat hyötyneensä yrityksensä brändimielikuvan positiivisesta kehittymisestä.

Jotta ekosysteemi voi valjastaa supervoimansa, on kaikkien kehitettävä tämän vuosituhannen avainosaamisalueita: kriittistä ajattelua, luovuutta, kommunikaatiota ja yhteistyötaitoja. Ei kuitenkaan riitä, että yksittäiset henkilöt tai organisaatiot kasvattavat osaamistaan, vaan kaikkien on otettava osaa kehitykseen.

Yksi #iotnextlevel-hankkeen tärkeimmistä havainnoista oli se, että monet yritysten arjessa havaitut tarpeet ja puutokset eivät välity ylemmän johdon tietoon.

Jos johto ei ole tietoinen suorittavan tason haasteista, ei niitä varmasti kukaan voi ratkaista.


Tavoitteenamme on olla eturintamassa rakentamassa äly-yhteiskuntaa ja vauhdittamassa digiloikkaa. Jos tämä tavoite innostaa sinuakin, lataa maksuton opas ja lue lisää äly-yhteiskunnan rakennusaineista!

 
 

Avainsanat:

Digitalisaatio IoT
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.