Blogit

Mitä enemmän älyä, sitä sujuvampi liikenne

Kun hyppäät linja-autoon ja hurautat maauimalaan viilentämään itsesi tai starttaat kotipihasta autoilemaan kesälomareissulle, toivot, että matkasi olisi sujuva ja mukava. Älykäs liikenne tekee toiveestasi totta, sillä se oppii liikkeistämme. Näin se toimii.

Kesä tarkoittaa vapautta ja mahdollisuutta mennä minne huvittaa ja miten huvittaa. Tosin sitä ennen on selvitettävä, miten määränpäähän pääsee, katsottava aikataulut ja mentävä pysäkille tai sitten tankattava auto ja vähintäänkin tarkistettava, millaiset ruuhkat tai tietyöt matkalla odottavat.

Ainakin toistaiseksi. Tulevaisuudessa automatisoidut autot vievät meidät määränpäähän ilman, että teemme ohjaamossa mitään, toistensa kanssa kommunikoivat ajoneuvot osaavat välttää ruuhkat ja törmäykset ja linja-auton voi kutsua virtuaaliselle pysäkille. Kuulostaako propellipäiden mielikuvitukselta? Ehkä, mutta tulevaisuuden liikenne on jo täällä - myös Tampereella.

– Automatisoidut ajoneuvot koskevat vielä pientä joukkoa ihmisiä, mutta iso muutos on älykkään liikenteen tulo kaupunkeihin, sanoo projektipäällikkö Mika Kulmala Tampereen kaupungilta.

Kun liikkumisen sovelluksilla matkaasi eri liikennemuodoilla tai tarkistat bussipysäkiltä, milloin bussi on tulossa, käytät älykästä liikennettä.

– Emme tule edes ajatelleeksi, kuinka paljon dataa eri toiminnoissa käytetään jo nyt ja miten erilaiset järjestelmät toimivat yhdessä huolehtien siitä, että liikenne sujuu, Kulmala sanoo.

Se älykkäämpi valotolppa

Älykäs liikkuminen tarvitsee dataa paitsi liikkujista myös ympäristöstä ja infrastruktuurista. Siksi liikennevalot, bussipysäkit ja valotolpat varustetaan tekniikalla, jonka avulla ne voivat havainnoida ympäristöä ja kommunikoida muiden laitteiden kanssa ja välittää tietoa eteenpäin. Puhutaan esineiden internetistä eli IoT:stä.

Espoossa on pystytetty Nokian vetämässä hankkeessa muutama älytolppa, joihin on rakennettu noin 250 laitetta aina verkkolaitteista drone-latausasemiin ja ilmanlaatusensoreihin.

Tampereella bussipysäkeistä moni on jo älykäs eli ne osaavat viestiä lähettää ja vastaanottaa tietoa. Parhaillaan ollaan hankkimassa järjestelmää, joka kytkee kaikki uusittavat valotolpat mukaan tietoverkkoon. Ne pystyvät tuottamaan dataa ympäristöstään esimerkiksi säästä ja liikenteestä. Kestää tosin aikaa ennen kuin kaikki kaupungin noin 40 000 tolppaa ovat saaneet ripauksen älyä.

– Kun valotolpassa on pääsy verkkoon, pitää järjestelmät on rakentaa sellaisiksi, etteivät ne ole alttiita hakkeroinnille ja hyökkäyksille. Datan keräämistä ohjaavat lait tiedon keräämisestä, selvittää projektipäällikkö Maarit Vehviläinen. Hän vetää STARDUST nimistä EU–projektia, joka kuuluu Smart Tampere-kehitysohjelmaan. Ohjelma kokoaa ja koordinoi esimerkiksi erilaisia liikenteen kehityshankkeita, joita vetävät sekä kaupunki että yritykset ja tutkimuslaitokset.

Kuka haluaa dataa?

Kun pitkään odotettu Tampereen Ratikka alkaa liikennöidä vuonna 2021, kiitää kaupungin liikenne tulevaisuuteen. Älykäs raitiovaunu pystyy esimerkiksi kertomaan, miten paljon sen raitiovaunuissa on kyydissä matkustajia, tai onko esimerkiksi lastenvaunuille tai pyörätuolille tilaa.

Mutta jo nyt liikkumisen dataa kerätään paljon, ja suurin osa siitä avointa kaikille toimijoille.

– Datan olemassaolo ei vielä tee laitteesta tai palvelusta älykästä. Tieto pitää yhdistää muualta saatuun tietoon ja analysoida. Siksi on tärkeää, että kaikki pääsevät tuottamaamme dataan käsiksi, Vehviläinen avaa.

Joukkoliikenne on käyttäjiään varten ja siitä halutaan tehdä mahdollisimman sujuvaa sekä helppoa ja mukavaa käyttää, ja avoimen datan toivotaan auttavan suunnittelemaan parempia järjestelmiä ja palveluja.

Se, onko palvelulle tai tiedolle tarvetta, ratkaisevat lopulta käyttäjät.

– Tamperelaiset kertovat kyllä, jos jokin juttu ei toimi. Käyttäjämäärät paljastavat, onko palvelu käytettävä ja helpottaako se liikkujan arkea. Jos palvelu on hyvä, sitä käytetään, Kulmala sanoo.

Toinen tärkeä tavoite on ympäristöystävällisyys.

– Kun liikennevalo osaa kommunikoida ajoneuvon kanssa ja kertoo, että valot vaihtuvat kohta, pystyy auto sopeuttamaan vauhtinsa annettuun tietoon. Näin esimerkiksi kiihdyttäminen ja jarruttaminen vähenevät, ja liikkumisesta tulee ympäristöystävällisempää, Vehviläinen kuvailee.

Tällaista keskustelua käydään liikennevaloissa jo nyt. Kun seuraavan kerran pysähdyt valoihin, tarkkaile pientä vilkkuvaa valkoista valoa. Se viestii, että liikennevalo on saanut tiedon muuttaa toimintaansa. Lähestyvä bussi on lähettänyt etuuspyynnön ja se on vastaanotettu. Etuus annetaan aikataulustaan myöhässä oleville busseille, hälytysajoneuvoille ja tulevaisuudessa raitiovaunuille ja pyöräilijöille pyöräilyn pääreiteillä.

Kiinni verkkoon ja polkimille

Tampereellakin on jo ollut koeajossa robottibussi. Autonomiset ajoneuvot tulevat ensin juuri joukkoliikenteeseen.

Kun DNA ja Iltalehti kysyivät keväällä, miten lukijat suhtautuvat arjen muuttumiseen digitalisaation myötä, kertoivat useimmat suhtautuvansa positiivisesti esimerkiksi älykotien ja verkon yli tapahtuvaan työntekoon tai opiskeluun. Vajaa puolet vastaajista suhtautui positiivisesti myös älykkääseen liikkumiseen ja kertoi voivansa harkita robottiauton hankkimista tulevaisuudessa. 40 prosenttia vastaajista puolestaan totesi, ettei hankkisi robottiautoa, vaikka kustannuksista ei tarvitsisi välittää.

Joukkoliikennettäkin ohjaavat vielä pitkään kuljettajat -tosin erilaisten järjestelmien avustamina.

– Tärkeintä on, kuinka sujuvasti ja turvallisesti asukas pystyy liikkumaan haluamaansa paikkaan ja tekemään helposti valintoja erilaisista vaihtoehdoista: haluaako hän liikkua mahdollisimman ympäristöystävällisesti, edullisesti vai nopeasti. Liikkuminen voidaan suunnitella niin, että se on miellyttävää ja helppoa eikä vaadi esimerkiksi monia eri maksutapahtumia tai odottelua pysäkillä, Kulmala kertoo.

Liikkuja pärjää sekä joukkoliikenteessä että auton kyydissä kännykän sovelluksilla ja tarpeeksi nopealla ja kattavalla nettiyhteydellä. DNA:n nopea 4G-mobiiliverkko kattaa jo 99 prosenttia suomalaisista, ja takaa hyvät nettiyhteydet lähes kaikkialla Suomessa. Kovaa vauhtia rakennettava huippunopea 5G-verkko on puolestaan jo käytössä monissa kaupungeissa ja verkko kehittyy koko ajan nopeasti.

Reittioppaat ja karttasovellukset ovat kesälomamatkaajankin luottokumppanit. Tampereella sujuvan liikkumisen apuna kaupunkilaisia palvelee Tampere.Finland-sovellus, joka tuo kaikki kaupungin palvelut yhteen paikkaan. Tänä kesänä palveluun on tuotu pyöräilyreitit ja rikastettu reittitietoa. Se palvelee myös kaupunkiin tulevia matkailijoita – joita tänä kesänä ennustetaan olevan poikkeuksellisen paljon.

Lue lisää ja katso, millä alueilla verkko toimii jo nyt ja minne 5G-verkko laajenee seuraavaksi!

Avainsanat:

Teknologiaa ja tekoälyä

Tuoreimmat artikkelit ja blogit

4/2024 Artikkelien toimitus

Kyllä, sinua voidaan salakatsella läppärisi kamerasta – tarkista nämä 5 yleistä tietoturvaväitettä!

3/2024

Älä menetä rahojasi pankkitunnushuijauksessa – tunnistaudu mobiilivarmenteella

Blogi
2/2024 Mikko Valtonen

Näin lomailet huoletta - 10 vinkkiä huolettomaan ulkomaanreissuun

Blogi
1/2024 Jussi Tolvanen

Älylaitteet opettavat, mutta myös tuovat haasteita oppimiseen