DNA ja Vanhustyön keskusliitto (VTKL) ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä varmistaakseen ikäihmisten osallisuuden digitalisoituvassa yhteiskunnassamme. Osana yhteistyötämme olemme tutkineet ikäihmisten kokemuksia operaattoreiden kanssa asioinnista ja tähän tietoon pohjautuen loimme yhdessä ikäystävällisen myymisen ohjeiston. Haluamme ohjeistolla kannustaa kaikkia organisaatioita kohtaamaan ikäihmiset myynti- ja ostotilanteissa aidosti arvostaen, kuunnellen ja yksilölliset tarpeet huomioiden. Ohjeisto tarjoaa konkreettisia periaatteita ja toimintatapoja, joita voi soveltaa monenlaisissa myyntiorganisaatioissa ja se on löydettävissä VTKL:n nettisivuilta.
- DNA:lle on aina ollut tärkeää tarjota hyvää asiakaskokemusta. Samat perusasiat ovat relevantteja kaiken ikäisille asiakkaille, kuten pyrkimys ymmärtää asiakasta ja halu suositella juuri hänen tarpeisiinsa sopivia tuotteita ja palveluita. Ohjeisto on osa koulutusrakennettamme ja se varmistaa, että ikäihmisten näkökulmaa tarkastellaan erikseen osana myyjien koulutusta, toteaa DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.
Rohkaisua myös ikäihmisille
Lisäksi ikääntyneille itselleen on koottu oma vinkkilista digituotteiden ostotilanteisiin. Listalla halutaan rohkaista kysymään ja keskustelemaan asioista matalalla kynnyksellä myyjän kanssa, jotta heillä on varmempi tunne päätöstä tehdessä.
- Hyvä myyntitilanne on vuorovaikutusta – myös asiakkaalla on oikeus, mutta myös velvollisuus kysyä ja pyytää selvennystä. Kysyminen ei ole tyhmyyttä vaan viisautta. Oman tarpeen ja tilanteen avaaminen auttaa myyjää tarjoamaan sopivaa tuotetta, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton ohjelmapäällikkö Tiina Etelämäki.
Ikäihmisten vinkkeihin voi tutustua täällä.