Blogit

Virtuaalitodellisuus on jo todellisuutta

Koko keho tärisee ja hiukset pöllyävät tuulessa. Vauhti kiihtyy ja tuntuu jo mahanpohjassa. Tiukka kurvi, hiekka pöllyää. Hyppyri! Lasit päästä, kuulokkeet pois. Ympäröivä häly palaa tajuntaan, mutta mieli jää extreme-vesihiihtoon, haastavaan motocrossiin Alpeilla ja wingsuit-hyppääjän liitoon. Tätä on virtuaalitodellisuus DNA:n uudessa Vauhtisimulaattorissa.

Uusi vanha tekniikka

Sami Aavikko, DNA:n kuluttajamyynnin johtaja, on kiinnostunut uudesta tekniikasta sekä ammatillisesti että harrasteena. Aavikko seuraa tarkasti tekniikan trendejä ja etsii jatkuvasti uutuuksia sekä myyntiin että omien sanojensa mukaan “käpisteltäväksi”. Tätä kautta Aavikko on tutustunut myös erilaisiin tapoihin luoda virtuaalitodellisuutta eli VR:ää.

“Virtuaalitodellisuus on ihmisille keino paeta nykytodellisuudesta esimerkiksi rentoutuakseen. Mitä aidommin se voidaan tehdä, sitä paremmin se palvelee tätä käyttötarkoitusta. VR:n kautta voidaan tarjota sellaisia kokemuksia, joita muuten ei missään tapauksessa voisi kokea”, Aavikko kuvaa. Mitään uuttahan tässä ei ole. Kirjat, elokuvat ja pelit ovat jo vuosikausia maalailleet maailmaa, jossa elämyksiä ja jännitystä haetaan pikseliulottuvuuksista. Kulloinenkin tekniikka on määritellyt, mihin todellisuuden rajat milloinkin on vedetty.

Halu kokea jotain ennen kokematonta ei ole muuttunut vuosien saatossa. Saavuttamattoman saavuttamiseen tarvittava tekniikka sen sijaan on. Yksinkertaisimmillaan VR-kokemuksen luomiseen riittää pahvinen kehys, jolloin oma älyluuri luo illuusion 360 asteen näkökentästä ja liikkeestä. Huomattavasti vaikuttavammaksi elämys muuttuu oikeiden VR-lasien kanssa.

Se pitää kokea itse 

Parhaaksi VR-kokemuksekseen Aavikko nimeää DNA:n oman Alppisimulaattorin. Vaikka terävä videokuva on kuvattu 360 asteen kameralla ja simulaattori on varustettu liikettä mallintavalla jalustalla, Aavikko ihastui ennenkaikkea elämyksen puhtauteen: “Vaikuttavuus perustuu nimenomaan äärimmäiseen yksinkertaisuuteen ja täysin odottamattomaan ja ennalta-arvaamattomaan kokemukseen.” Alppisimulaattorissa kokija heitetään alppihiihtäjän monoihin ja annetaan rinteen viedä. Voisikin sanoa, että kokemus on huippuluokkaa.

Nyt Alppisimulaattoriakin hurjempi DNA Vauhtisimulaattori tuo koettavaksi uudet lajit ja vauhdin. Tubettajat Soikku ja Jaakko kävivät testaamassa simulaattoria - käy katsomassa heidän fiiliksiään YouTubesta. Jokaisen virtuaalitodelisuutta kokeilleen reaktio tuntuu olevan loppupeleissä sama: se pitää kokea itse. 

Enemmän kuin viihdettä

Viihde ja elämyksellisyys ovat virtuaalitodellisuusteollisuuden ajavat voimat.  Tarjolla on pelejä sekä videoita konserteista ja eri urheilulajeista. Hyötykäyttö tekee kuitenkin vahvasti tuloaan: “Etäpalaverit saavat aivan uuden ulottuvuuden, kun lasien kautta osallistujat voivat istua vierekkäin palaverihuoneessa, vaikka ovat oikeasti missä päin maailmaa tahansa. Palaverissa voi katsoa juuri sitä asiaa, sitä ilmettä jota haluaa”, Aavikko kuvailee mahdollisuuksia. Tilojen hahmottaminenkin helpottuu, kun myytävänä olevaan asuntoon tai lomareissun hotelliin voi tutustua etukäteen. VR tarjoaa myös esimerkiksi liikuntarajoitteisille mahdollisuuden simuloidusti kokea asioita ja paikkoja, joiden kokeminen muuten olisi vaikeaa tai jopa mahdotonta.

Uusi tekniikka jakaa vielä mielipiteitä. Jotkut pelkäävät, ihmisten uppoutuvan keinotekoiseen maailmaan ja unohtavan sosiaaliset kontaktit. Tekniikan kehittyessä VR:ään tulee mukaan kuitenkin sosiaalinen puoli. Pilvilinnoihin pääsee vaeltamaan kaverin kanssa ja sukukokouksiin osallistumaan toiselta puolelta maapalloa. VR:ää ei kehitetä korvaamaan todellisuutta, vaan laajentamaan sitä.

Ei huomenna, vaan tänään

Kaikki tämä kuulostaa utopistiselta, mutta VR:n tulo olohuoneisiin on jo lähellä. Tähän uskoo myös Aavikko: “Näyttää siltä, että sisällön kuvaamiseen tarkoitettu 360 kamerateknologia on jonkinlaisen läpimurron kynnyksellä, ja vuoden päästä näitä kameroita olisi jo useampi myynnissä kuluttajille.” Jo nyt kuka tahansa voi ottaa 360-kuvan Facebookiin omalla älypuhelimellaan.

Viiden tai kymmenen vuoden päästä tekniikka on kehittynyt jo siihen pisteeseen, että VR on mukana niin arjessa kuin juhlassakin. Live-urheilulähetyksiin voi osallistua kotoa ja sosiaaliseen mediakin saa kirjaimellisesti uuden ulottuvuuden: “Voit aidosti tavata ihmisiä Facebook-maailmassa kotisohvalla istuen tai jutustella vanhojen tuttujen kanssa”, Aavikko maalailee. Ihan vielä ei olla tässä pisteessä, mutta odottavan aika ei ole pitkä. Virtuaalijunaan voi hypätä jo nyt, eikä lippukaan enää maksa maltaita.

HUOM! DNA Vauhtisimulaattori kiertää tapahtumissa elokuun loppuun saakka. Tule kokemaan huippuelämys esimerkiksi Tubeconissa  ja hae omat virtuaalilasit!

Avainsanat:

virtuaalitodellisuus Teknologiaa ja tekoälyä

Tuoreimmat artikkelit ja blogit

9/2024 Artikkelien toimitus

Käytettyjen puhelinten kysyntä on kasvussa, mutta vain murto-osa puhelimista kierrätetään

9/2024 Artikkelien toimitus

Älylaitteiden ja sovellusten voima perustuu yllätyksellisyyteen, mielihyvän tunteeseen ja kohdatuksi tulemisen tarpeeseen

9/2024 Artikkelien toimitus

DNA:n laitetilan uusi jäähdytysratkaisu tuottaa lämpöenergiaa jopa 500 kerrostaloasunnon tarpeisiin

9/2024 Artikkelien toimitus

Eeva Kolu vinkkaa, miten omaa älylaiteaikaa voi helposti karsia