Kuinka nopea tämä netti on?

Tietoliikennetekniikan asiantuntija, professori Pekka Loula vaati YLE:n viime viikkoisessa jutussa operaattoreita antamaan asiakkailleen oikean kuvan nettinopeuksista. Loula toivoo, että operaattoreita velvoitettaisiin julkaisemaan todellisia mittaustuloksia ja kertomaan asiakkaalle minkälaisia nopeuksia missäkin asunnossa on mitattu. Palaute on tervetullutta ja me osaltamme haluamme toimia mahdollisimman läpinäkyvästi asian suhteen.

Laajakaistayhteydet voidaan jakaa karkeasti kiinteään ja liikkuvaan laajakaistaan. Kiinteään laajakaistaan luetaan muun muassa kaapeli-, valokuitu-, ethernet- ja DSL-tekniikalla toteutetut yhteydet ja liikkuvaan puolestaan 3G- ja 4G-tekniikat. Kaikkia näitä tekniikoita käytetään kodin internet-yhteytenä. Jokaiseen liittyy omat haasteensa ilmoitetun nopeuden ja asiakkaan kokeman nopeuden suhteen.

Mikä nopeuteen vaikuttaa?

Mobiiliyhteyden nopeus riippuu muun muassa siitä, onko asiakkaalla käytössään 3G- vai 4G-yhteys, millainen päätelaite käyttäjällä on sekä kuinka pitkä matka tukiasemaan on. Sisätiloissa myös esimerkiksi seinien ja ikkunoiden materiaalit vaikuttavat saavutettavaan datanopeuteen. Verkon kuormituksen (eli samanaikaisten käyttäjien määrän) vaikutus palvelun laatuun vaihtelee ajasta ja paikasta riippuen, mutta aiheuttaa kiistämättä paikallisesti heikennystä datanopeuksiin.

DNA ilmoittaa aina liittymiensä yhteydessä sekä maksiminopeuden (esim. 50 Mbit/s) että nopeuden tyypillisen vaihteluvälin (4G:n yhteydessä esimerkiksi 5…40 Mbit/s). Julkaisemme säännöllisesti myös vertailuja operaattoreiden verkossa saavutetuista keskimääräisisistä nopeuksista eri kaupungeissa. Viimeisin tutkimuksemme ilmestyi viime viikolla, jossa kaupunkikohtaiset nopeudet on ilmoitettu. Tässä vertailussa DNA:n verkko oli nopein yhdeksässä Suomen suurimmassa kaupungissa.

Erityisesti mobiiliyhteyden kuuluvuutta ja nopeutta tietyssä paikassa on vaikea selvittää etukäteen, koska mittaus pitäisi suorittaa käytännössä esimerkiksi jokaisessa asunnossa erikseen. Verkkoa myös rakennetaan ja parannetaan jatkuvasti, joten tilanne muuttuu koko ajan. Ostotilanteessa kuuluvuus ja saatavilla oleva tekniikka (3G/4G) pyritään varmistamaan peittokartan avulla, mutta peittokartta on toki vain tukiasemien sijaintiin perustuva arvio alueellisesta kuuluvuudesta.

Asiakkaan kokema datanopeus riippuu merkittävästi myös asiakkaan omien laitteiden, kuten tietokoneen tai WLAN-reitittimen suorituskyvystä. Jos ilmoitetun vaihteluvälin mukainen yhteysnopeus ei toteudu, asiakaspalvelu pyrkii toki ratkaisemaan ongelman esimerkiksi päivittämällä asiakkaan käyttämä päätelaite uudempaan tai tarjoamalla vaihtoehtoista laajakaistatekniikkaa. Jos yrityksestä huolimatta asiakas ei saavuta luvattua nopeutta, on asiakkaalla luonnollisesti oikeus ehtojen mukaisesti irtisanoa laajakaistaliittymänsä.

Aivan yksinkertaista nopeuden ilmoittaminen ei siis ole. Haluamme ilman muuta, että netti olisi kaikille asiakkaillemme niin nopea kuin mahdollista. Meillä onkin kunnianhimoinen tavoite tarjota asiakkaillemme vain ensiluokkaista palvelukokemusta ja tulemme tekemään verkonrakennuksen kanssa töitä jatkossakin täysillä.

Avainsanat:

teknologia Blogi