Kilpapelaaminen haastaa ja palkitsee eri tavoin – Näin genret eroavat toisistaan

Videopelaaminen on laajaa hupia. Ala on ehtinyt kehittymään noin 60-vuotisen elinkaarensa aikana melkoisesti ja tarjoaakin tekemistä laidasta laitaan. Samalla hillitön runsaus voi myös aiheuttaa valinnan vaikeutta, etenkin mitä tulee pelaamiseen kilpamielessä. Aina ei ole selvää, mikä peligenre sopii kenellekin ja mitä eri genret tarjoavat. Tässä artikkelissa käymme lyhyesti lävitse joitain kilpapelaamisen suurimmista genreistä ja niiden erityispiirteistä.

FPS-pelit

Termi FPS tulee sanoista ”First-person shooter”, ensimmäisen persoonan räiskintäpeli. Kyseessä on ammuntapeli, jota pelataan hahmon silmien lävitse samasta näkökulmasta kuin oikeassa elämässäkin (esim. Counter-Strike: Global Offensive). Genren sisarus on ”third-person shooter”, kolmannen persoonan räiskintäpeli, jossa peliä seurataan hahmon takaa, yleensä yläviistosta katsottuna. Toisinaan samaa ammuntapeliä voi pelata kummastakin eri näkökulmasta.

Näkökulmaeroista huolimatta kumpikin genre painottaa nopeatahtista toimintaa ja äärimmäistä tarkkuutta. Niissä pelataan yleensä joukkueittain toisia pelaajia vastaan, joten myös joukkuepelin ja kommunikaation tärkeys korostuu. Tavoitteena on päihittää toinen joukkue joko kaatamalla näiden kaikki pelaajat tai suorittamalla jokin muu tehtävä, jonka toinen joukkue yrittää estää.

Otteluiden tahti on todella hektinen. Hiiren kanssa tähdätessä kehitetään käden nopeutta ja koordinaatiokykyä. Pelit tarjoavatkin paljon haastetta. Kun taitoa on kerryttänyt riittävästi, voi peleissä nousta voittoon, vaikka kokonaista joukkuetta vastaan.

FPS-pelit ovat tällä hetkellä koko pelialan ja sitä kautta myös e-urheilun suurin genre. Genre on idealtaan ja toteutukseltaan varsin suoraviivainen ja helposti ymmärrettävä, mihin voidaan luoda pienien muokkausten avulla myös vaihtelua. FPS-pelien erilaisiin alagenreihin kuuluvat esimerkiksi hahmoluokat ja näiden erikoiskykyjä painottavat hero-shooterit (esim. Overwatch) sekä kymmenien pelaajien selviytymiskamppailua tarjoavat battle royalet (FortnitePUBGApex Legends).

MOBAt

Multiplayer Online Battle Arena -pelit (MOBAt) ovat tämän hetken kenties suosituin peligenre. Näihin lukeutuvat muun muassa maailman suurin e-urheilupeli League of Legends, huippusuosittu Dota 2 sekä mobiilipeli Arena of Valor.

Pelaajat pelaavat erilaisilla hahmoilla, joilla kullakin on oma persoonansa, ulkonäkönsä ja erikoiskykynsä. Hahmojen oikeanlainen käyttö on yksi pelien kulmakivistä. Taktista kykyä vaativat myös hahmojen oikeanlainen kehittäminen ottelun aikana, oikeiden yhteenottojen valinta ja yleinen strategiointi joukkueen kanssa. Fyysisesti pelit vaativat nopeaa näppäilykykyä ja hiirikättä.

Genressä pelataan kahdessa, yleensä noin viiden pelaajan joukkueessa. Molemmilla joukkueilla on kentän vastakkaisissa päädyissä tukikohta, jonka toinen yrittää tuhota.

MOBA-peleihin tutustuminen on niiden suosion takia erittäin suositeltavaa, mikäli on halukas seuraamaan e-urheilualan suurimpia tapahtumia. Pelit ovat tässä vaiheessa valtavia kulttuurisia ilmiöitä, ja otteluiden katsominen voi olla niiden monimutkaisuuden takia haastavaa, mikäli aiempaa kokemusta genren pelaamisesta ei ole.

Korttipelit

Rauhallisempaa tahtia, mutta samalla suunnittelua ja strategista ajattelua tarjoavat erilaiset korttipelit, joita ovat esimerkiksi HearthStoneGwent ja Magic The Gathering: Arena. Näitä pelataan kahden pelaajan otteluissa ja periaatteet ovat tuttuja paperisista keräilykorttipeleistä: Pelaajat kokoavat oman pakkansa ja pyrkivät sen avulla päihittämään vastustajansa.

Useimmiten korttipelaaminen tapahtuu taistelua simuloimalla. Tavoitteena on pudottaa vastustajan elämäpisteet nollaan, mikä tapahtuu kutsumalla olentoja edustavia kortteja kentälle. Vastustaja pystyy puolustamaan itseään omilla korteillaan ja tuhoamaan hyökkääviä olentoja. Poikkeuksiakin löytyy; esimerkiksi Gwentissä erän voittaa se pelaaja, jolla on lopussa vahvimmat olennot pöydällään.

Strateginen ajattelu ja suunnitttelu korostuu korttipelaamisessa, sillä pelkästään optimaalisen pakan kokoaminen on äärimmäisen tärkeää ja sen voi tehdä monta erilaista taktiikkaa noudattaen. Pelatessa täytyy jatkuvasti ajatella, mitkä kortit on parasta pelata milläkin vuorolla ja miten toinen pelaaja vastaa siirtoihin.

Urheilupelit

Kenties kaikkein helpoiten lähestyttävän tarttumapinnan uusille peliharrastajille tarjoavat urheilupelit, jotka jäljittelevät tosimaailmasta tunnettuja urheilulajeja. Näihin kuuluvat muun muassa jalkapallo (FIFA), koripallo (NBA), jääkiekko (NHL) moottoriurheilu (Virtual Racing) sekä erilaiset hybridit (jalkapalloa ja moottoriurheilua yhdistelevä Rocket League). Näihin peleihin on helppo päästä mukaan ja niiden seuraaminen on verrattain vaivatonta.

Urheilupelien skaala on laaja, ja myös niiden vaatimukset vaihtelevat. Osaa pelataan yksilöpelinä, osaa taas joukkueen kanssa. Joissain urheilupeleissä painotetaan nopeatahtisuutta, kun taas toisissa ennakointikykyä. Yleisesti ottaen urheilupelien aloituskynnys on kuitenkin verrattain matala, joten ne toimivat hyvänä aloituspisteenä uudelle kilpapelaajalle.

Taistelupelit

Taistelupelit vaativat nopeita refleksejä ja paineensietokykyä sekä palkitsee vastustajan lukemista ja ennakointia. Jos vastustajan liikkeen kykenee päättelemään etukäteen, voi oikein ajoitetulla väistöllä tai torjunnalla luoda itselleen mahdollisuuden vastaiskuun.

Erilaisilla taistelupeleillä on pitkä perinne, ja genreen kuuluukin useita pelialan tunnetuimmista nimistä kuten Street FighterSuper Smash Bros. ja Mortal Kombat. Taistelupelit simuloivat kamppailulajeja ja niissä kaksi pelaajaa ottavat yhteen. Yleisimmin tavoitteena on potkujen, lyöntien ja muiden iskujen kautta pudottaa vastustajan elämämittari nollille. Suurinta poikkeusta tästä edustaa Nintendon Super Smash Bros.-sarja, jossa vastustaja peitotaan pakottamalla tämä kentän rajojen ulkopuolelle, hieman samalla lailla kuin perinteisessä painissa.

Genren kilpapelipuolessa mielenkiintoista on ammattipelaajien verrattain korkea keski-ikä. Esimerkiksi Street Fighter V:n tunnetuimpiin pelaajiin kuuluva Hajime “Tokido” Taniguchi saavutti merkittävimmät voittonsa vasta yli kolmekymppisenä. Syynä tähän voidaan pitää pelikokemusta ja sitä kautta kertyvää kykyä vastustajan ennakointiin, joka antaa pelaajalle merkittävän edun. Vaikka pelit korostavatkin reaktiokykyä, myös lihasmuistilla on suuri merkitys erilaisten yhdistelmähyökkäysten (combot) toteuttamisessa.

 

Artikkeli on tuotettu yhteistyössä Pelaajat.comin kanssa.

Avainsanat:

Viihdettä ja penkkiurheilua

Kommentit

Ole ensimmäinen, joka kommentoi tätä juttua!