Kiinteistöliitto Päijät-Hämeen taloyhtiöiden digitaalisen infrastruktuurin, luotettavien verkkoyhteyksien ja asukkaiden teknisiin tarpeisiin vastaamisen taustalla on pysynyt yksi keskeinen kumppanuus vuodesta toiseen. Vuonna 2008 alkanut yhteistyö DNA:n kanssa on rakentunut paikallisuuden, ihmisläheisen palvelun ja ennen kaikkea keskinäisen luottamuksen varaan.
Hanna Koskela, toiminnanjohtaja,
Kiinteistöliitto Päijät-Häme 
“Yhteistyö on aina pohjimmiltaan ihmisistä kiinni”, toteaa Hanna Koskela, Kiinteistöliitto Päijät-Hämeen toiminnanjohtaja.
Kiinteistöliitto Päijät-Häme tukee alueensa taloyhtiöitä edunvalvonnassa, neuvonnassa, koulutuksessa ja viestinnässä. Jäsenistö koostuu noin 2000 kiinteistönomistajasta – joista suurin osa on taloyhtiöitä – joka kattaa noin 70 000 asukasta.
“Kyllä tässä työmaata riittää, mutta jäsenten tyytyväisenä pitäminen on aina palkitsevaa. Tekeminen painottuu monipuoliseen yhteistyöhön ja ihmisten kohtaamiseen, mikä tekee jokaisesta päivästä inspiroivan”, Koskela kertoo.
Yhteistyö sai alkunsa paikallisuudesta
DNA:n juuret ulottuvat syvälle Päijät-Hämeen alueen historiaan. Vuonna 2008 alkanut yhteistyö kiinteistöliiton kanssa on sittemmin kasvanut kattavaksi ja monipuoliseksi kumppanuudeksi, jonka kantavia voimia ovat keskinäinen luottamus, sujuva vuoropuhelu ja ennen kaikkea palvelukirjon laatu.
Kun kiinteistöliittoon kuuluva taloyhtiö solmii sopimuksen DNA:n kanssa, taloyhtiön asukkaille toimitetaan varmatoiminen nettiyhteys, jota asukas voi halutessaan kasvattaa nopeammaksi kohtuuhintaan. DNA:n ja KLPH:n kumppanuuteen kuuluu myös jäsenetuja, erilaisia tapahtumia, yhdessä laadittua viestintää sekä tietysti teknistä tukea taloyhtiöille.
Mika Vilkuna, myyntipäällikkö, DNA 
DNA:n taloyhtiöasiakkuuksista Päijät-Hämeessä vastaava DNA:n myyntipäällikkö Mika Vilkuna kertoo, että kumppanuus KLPH:n kanssa on ennen kaikkea käytännönläheistä ja kokemuksen kautta saumattomaksi muotoutunutta yhteistyötä, joka hyödyttää koko alueen taloyhtiöitä.
“Meille on tärkeää, että asiat hoidetaan mutkattomasti ja nopeasti sekä kiinteistöliiton että taloyhtiöiden suuntaan. Niillä eväillä luottamus ansaitaan”, Vilkuna toteaa.
DNA on asumisen avulias kumppani, joka hoitaa jäsenkiinteistöjen nettitarpeet kattavasti sisäverkoista valokuituun ja toimii KLPH:n tukena esimerkiksi uusista laitteista ja ominaisuuksista tiedotettaessa. Koskelan mukaan läheisen yhteistyön parhaita puolia ovat välittömyys ja varmuus siitä, että DNA:n asiantuntijat ovat aina valmiina auttamaan.
“On hienoa, että voin todeta vaikkapa teknisen pulman kanssa painivalle taloyhtiön edustajalle, että pirauta DNA:lle. Kun kaikki toimii ja hankalatkin tilanteet hoidetaan nopeasti, jäsenemme pysyvät tyytyväisinä”, Koskela iloitsee.
“Pitkät suhteet rakennetaan arjen teoilla – sillä, että ollaan aidosti tukena ja hoidetaan asiat hyvin,” Vilkuna jatkaa.
Tukea etäältä ja läheltä
Kun taloyhtiöissä pohditaan nettiliittymiä, kaapeli-tv:tä tai sisäverkon toimivuutta, moni asukas ja taloyhtiön edustaja haluaa edelleen kohdata oikean ihmisen. Vilkuna huomauttaakin, että Lahden alueen kolme paikallista DNA Kauppa -myymälää ja myyntiedustajien tavoitettavuus ovat tärkeitä ainesosia luottamuksen keitoksessa.
“Kaikki eivät halua jonottaa puhelimessa tai selata ohjeita netissä. Etenkin iäkkäämpi väestö saattaa kokea jo ongelmanratkaisun aloittamisen hankalaksi, jos se pitää tehdä netin tai puhelimen päässä. Myymälässä kohtaa ihmisen, joka istuu viereen, katsoo tilanteen läpi ja neuvoo asianmukaisesti. Olen nähnyt omin silmin, kuinka hienosti myyntiedustajamme ratkovat vaikeatkin tilanteet asiantuntevasti ja rauhallisesti. Se on valtava etu”, Vilkuna sanoo.
Läheisyydestä on etua myös asumisen digitalisoituessa. Sekä Koskela että Vilkuna toteavat digitalisaation mullistavan asumista edelleen myös tulevien vuosien aikana. Sisäverkkoja tullaan päivittämään samalla kun valokuitu yleistyy ja esimerkiksi veden ja sähkön mittaamiseen saatellaan uusia digitaalisia apureita.
Tulevaisuudessa tarvitaan entistä tiiviimpää yhteistyötä
Koskela uskoo, että tulevaisuudessa taloyhtiöissä tullaan näkemään entistä enemmän asuinmukavuuteen ja yleiseen toiminnallisuuteen vaikuttavia älyominaisuuksia etämittauslaitteista älykkäisiin turvalaitteisiin. Monipuolisuus tuo mukanaan monimutkaisuutta, joka tuo haasteita tiedonhallintaan ja viestintään. Siinä yhtälössä syvän teknisen osaamisen omaava kumppani on kultaakin kalliimpi:
“Kun teknologia monimutkaistuu, selkeästi välitetyn ja konkreettisen tiedon tarve kasvaa. Jäsenemme tarvitsevat ratkaisuja, jotka pitävät kiinteistöt kunnossa ja ajan hermolla myös tulevaisuudessa. Siitä olemme KLPH:ssa sitoutuneet pitämään huolta yhdessä DNA:n kanssa”, Koskela jatkaa.
Myymälässä kohtaa ihmisen, joka istuu viereen, katsoo tilanteen läpi ja neuvoo asianmukaisesti
Yhteistyö DNA:n ja Kiinteistöliitto Päijät-Hämeen välillä on esimerkki siitä, mitä pitkäjänteinen kumppanuus voi parhaimmillaan olla, kun se rakentuu ainutlaatuiselle yhteistyölle, jonka merkitys korostuu entisestään asumisen digitalisoituessa. Se tuo konkreettista hyötyä taloyhtiöille, helpottaa asukkaiden arkea ja auttaa navigoimaan tiuhalla tahdilla digitalisoituvan asumisen maailmassa.
“On vaikea kuvitella toimijaa, joka voisi tarjota yhtä laajan verkon, kattavat palvelut ja vahvan paikallisen läsnäolon jäsenkiinteistöille kuin DNA”, Vilkuna toteaa. Myös Koskela toteaa kumppanuudeksi lujittuneen yhteistyön avaintekijöiksi laadun ja luottamuksen. Keskustelu päättyy lempeän hymyn kruunaamaan toteamukseen:
“Mitäpä sitä vaihtamaan kumppania, kun DNA on vuodesta toiseen osoittanut olevansa paras vaihtoehto”, Koskela sanoo.
Lue lisää DNA:n netti- ja tv-palveluista taloyhtiöille ja ota yhteyttä!