Aniitta valitsi työpaikan perheystävällisyyden perusteella – DNA:n asiakaspalvelun joustot ja etätyö yllättivät

Asiakaspalvelussa työskentelevälle Aniitalle yksi elämän tärkeimmistä asioista on luonnollisesti tytär Amanda. Siksi perhe on vaikuttanut myös työpaikan valintaan ja siellä viihtymiseen. Kysyimme Aniitalta ja hänen tyttäreltään Amandalta, miten omannäköinen arki mahdollistuu DNA:lla.

Tämä artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Duunitorin sivuilla. Se on kirjoitettu haastattelun pohjalta osana DNA:lle tehtyä kampanjaa.

Tapaamme DNA:n asiakaspalvelussa työskentelevän Aniitta Hytösen sekä hänen tyttärensä Amandan aurinkoisena päivänä Helsingin Ruoholahdessa. 12-vuotias Amanda huristelee sähköpotkulaudallaan edeltä, kun kävelemme kohti kanavan rantaa.

Äidiksi tuleminen 12 vuotta sitten mullisti Aniitan elämän, ja sen jälkeen perhe on ollut hänelle aina ykkönen. Siksi hänelle on ollut positiivinen yllätys, miten paljon työnantaja on joustanut eri elämäntilanteissa.

"Lapseni on kasvanut tietyllä tapaa myös DNA:n kanssa. Työnantaja on tukenut tarvittaessa ja se on tosi kova juttu, eikä mikään itsestäänselvyys joka paikassa", Aniitta sanoo.

Aniitta ja Amanda viettävät mielellään aikaa yhdessä esimerkiksi kaupungilla. Haastattelupäivänä herkuteltiin!

Joustavuus ja etätyö mahdollistavat omannäköisen arjen

Moni ison talon tarjoamista lukuisista eduista on Aniitalta jäänyt vielä käyttämättä, mutta yksi on hänelle selkeästi ylitse muiden: nimittäin asiakaspalvelutyön etätyömahdollisuus ja sitä kautta oman arjen suunnittelu.

"Etätyömahdollisuus on aivan mieletön. Olin sen ensimmäisiä kokeilijoita asiakaspalvelussa ja nykyisin käytän hyödykseni täydet tunnit. Tietyllä tavalla kevyemmän etätyöpäivän – kun ei tarvitse käyttää aikaa esimerkiksi työmatkoihin – jälkeen on ihan eri fiilis taas palata toimistolle työyhteisön pariin."

Etätyö ja joustavuus työvuorosuunnittelussa auttavat myös perheen yhteisen ajan lisäämisessä. Aniitta saattaa kysyä tyttäreltään, haluaisiko hän äidin olevan kotona aamulla ennen kouluun menoa vaiko sen jälkeen.

Joskus Aniitta kaipaa enemmän vapaa-aikaa perheensä kanssa, jolloin pitkä viikonloppu järjestyy ongelmitta. Työssäolon aikana lähes kaikki hänen työvuorotoiveensa on pystytty toteuttamaan.

"Lasten kanssa tulee myös tilanteita, jolloin vanhempia tarvitaan. Esimerkiksi aikaisempi lähtö on aina tarvittaessa onnistunut. Sitten sovitaan vain, milloin teen tunnit takaisin", Aniitta kertoo.

Myös Amandalle on välittynyt äitinsä työstä sellainen kuva, että siellä viihdytään. Juuri nyt DNA tosin vaikuttaa Amandasta parhaalta työpaikalta etenkin siksi, että ostamme kaksikolle jäätelöt aurinkoisen päivän kunniaksi.

"Tykkään viettää äidin kanssa ihan vaan aikaa esimerkiksi kaupungilla tai leffan ja herkkujen parissa", Amanda kertoo jäätelön äärellä.


Työyhteisön ja esihenkilön tuki on auttanut Aniittaa työssään paljon.

Asiakaspalvelun monipuolisuus innostaa

"DNA:n asiakaspalvelu Aniitta, miten voin auttaa?"

Kun Aniitta aloitti työskentelyn DNA:n asiakaspalvelussa yli viisi vuotta sitten, aluksi vähän jännitti. Kiinteistöalalla asiakaspalveluassistenttina työskennelleellä Aniitalla oli asiakaspalvelukokemusta, mutta myynnillinen ja tekninen puoli olivat uutta.

"Piti vaan uskoa itseensä ja myös avata suu, jos ei ymmärtänyt. Lähijohtaja sanoi, että rutiini syntyy puolessa vuodessa. Niinhän se oli", Aniitta muistelee.

Tutustu DNA:n asiakaspalvelun avoimiin työpaikkoihin!

Viidessä vuodessa työnkuva on laajentunut, mutta asiakaspalvelun monipuolisuus on edelleen asia, joka saa Aniitan viihtymään työssään. 

Nyt Aniitta ratkaisee sujuvasti asiakkaan ongelmia niin laskutukseen kuin eri tuotteisiin liittyen sekä puhelimitse että sähköpostitse. Kysymyksiä ja tilanteita tulee vastaan monenlaisia, mutta kokenut asiakaspalvelija ei hätkähdä.

"Täällä koulutetaan perusteellisesti ja työssä on monia tukikanavia, joiden avulla tehdään päätöksiä. Edelleen itsellenikin tulee joskus tilanteita, jolloin miettii että mitäs nyt tehdään, mutta kaikkeen löytyy apu ja ratkaisu."

Asiakaspalvelijan oma asenne ja käytös ohjaavat aina tilannetta, ja iloisuudella voi pelastaa paljon. Parasta onkin, kun aluksi huonotuulisempi asiakas lopettaa puhelun vuolaisiin kiitoksiin.

Työvuorojen joustavuuden ansiosta aikaa jää myös perheelle.

"Tuntuu, että musta välitetään"

Positiivinen yllätys on ollut myös Aniitan oma lähijohtaja Anina ja hänen tutustumisensa työntekijöihin. Amandakin on Aninalle tuttu nimeltä, ja lukuisten juttutuokioiden perusteella hän tietää paljon kaksikon elämästä.

"En ole vain rivityöntekijä, vaan on sellainen olo, että musta välitetään ja panoksellani on merkitystä", Aniitta täsmentää.

Oma lähijohtaja on Aniitalle muiden työkavereiden ohella parhaimpia tukipilareita. Hänen kanssaan hoituvat arjen järjestelyt esimerkiksi työvuoroihin liittyen, ja toisaalta hän saa kannustuksellaan Aniitan myös yltämään parhaimpaansa.

"Anina uskoo muhun ja on tosi hyvä tuki, joka puskee eteenpäin ja myös haastaa työssäni. Tämä tuki ja työhön kuuluvat koulutukset vievät pitkälle", Aniitta pohtii.

Asiakaspalvelussa on myös mahdollisuuksia kehittyä ja edetä urallaan, mutta Aniitta on toistaiseksi viihtynyt nykyisessä työssään. Ihmisten auttaminen antaa hänelle paljon.

Kuten tämä kevätkin on näyttänyt, tilanteet muuttuvat, ja siksi vakaana yhtiönä DNA on tuntunut turvalliselta.

"Perheenäitinä mulle on tosi tärkeää tietää mitä huomenna tapahtuu, ja että työpaikka on olemassa myös vuoden päästä. On luottavainen olo DNA:han", Aniitta toteaa.

"Todellakin suosittelen. Meidän tiiviissä työyhteisössä on hauskaa joka päivä. Oma fiilis määrää myös työpäivän tahdin."

Tutustu DNA:n asiakaspalvelun avoimiin työpaikkoihin!

Avainsanat:

Töitä ja oppimista Lapsiperheen arkea

Kommentit

Ole ensimmäinen, joka kommentoi tätä juttua!

Tuoreimmat artikkelit ja blogit