Rakasta teknologialyhenteitä, mutta älä mene sekaisin niistä

5G, MEC, uRLLC, FWA, eMBB, mMTC… Teknokraattien rakkaus lyhenteitä kohtaan on ihailtavaa. Edellä mainitut lyhenteet ovat vain osa viidennen sukupolven mobiiliteknologian ominaisuuksista. Verkkojen virtualisoinnin ja ohjelmoitavuuden puolella samaan aikaan puhutaan SDN, SD-WAN, VNF, NFV, private ja public cloud-termeistä.

En hetkeäkään epäile, etteikö asiakkaan tai asiantuntijan roolissa oleminen olisi tällaisessa teknologiamurroksessa haastavaa.

Termejä ja uutta asiaa vilisee seminaareissa, verkostoissa, nettipalstoilla ja lisätietoa tarjoavissa oppaissa ja whitepapereissa. Laitetoimittajat koputtavat ovelle ja kertovat ylivoimaisista uusista teknologioista, nykyinen palveluiden tarjoaja kertoo omaa tarinaansa, konferensseissa on kolmas tarina ja alan media kertoo vielä neljättä.

Kaikkien viesti on, että nyt täytyy muuttua tai liiketoimintasi kärsii. Sinällään tässä tilanteessa ei ole mitään uutta. Ihmisillä on jatkuva tarve kehittää uutta: parempaa ja helpompaa. Teknologiamuutos on jatkuvaa, ja sykli tuntuu vain nopeutuvan.

Tärkein kysymys lienee, milloin uusi teknologia on kehittynyt pisteeseen, jossa se kannattaa ottaa käyttöön.

Tähän ei ole olemassa yksinkertaista vastausta, vaan se riippuu yrityksen toimialasta, strategiasta ja digitalisoitumisen tarpeesta.

On myös hyvä myös muistaa, että teknologiastandardi ei välttämättä tarkoita, että siitä tulee kaupallinen menestys. Lähihistoriasta löytyy esimerkiksi Digi-TV ja sen vuorovaikutteisen palvelut määrittävä MHP-standardi. MHP:n lupaus oli tuoda muun muassa pankkipalvelut televisioon. Idea oli hyvä ja hype olemassa, mutta harva meistä tuli tätä koskaan käyttäneeksi.

Kuinka sitten luovia uusien palveluiden ja teknologioiden viidakossa?

Oleellista on tuntea oma liiketoimintansa ja sen nykytarpeet sekä visio. Mitä lähempänä liiketoimintaa ICT-yksikkö on sitä parempi. Miten muuten voisi tietää mitä liiketoiminta tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa?

Esimerkiksi liiketoiminnassa, jossa ryhdytään hyödyntämään pop-up myymälöitä, pitää miettiä muun muassa verkkotarpeet. Nopein ja tehokkain tapa tuottaa myymälän tietoliikennepalvelut on mobiili yritysverkko.

Kun asiantuntija sitten on löytänyt perfect-matchin jostakin uudesta teknologiasta tai vaikkapa verkkopalvelusta liiketoiminnan tarpeisiin, on vuorossa sen esittely liiketoiminnan väelle. Vinkkinä voin antaa, että mitä vähemmän sisäisessä myyntityössä käyttää lyhenteitä sen parempi!

Lue myös: Näillä argumenteilla pärjäät SD-WAN-keskustelussa

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Teknologia

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.