5G, MEC, uRLLC, FWA, eMBB, mMTC.. Termejä ja uutta asiaa vilisee seminaareissa, verkostoissa, nettipalstoilla. Kuinka tässä viidakossa voi luovia ja vielä ottaa oikeista teknologioista hyödyt irti?

Rakasta teknologialyhenteitä, mutta älä mene sekaisin niistä

5G, MEC, uRLLC, FWA, eMBB, mMTC… Teknokraattien rakkaus lyhenteitä kohtaan on ihailtavaa. Edellä mainitut lyhenteet ovat vain osa viidennen sukupolven mobiiliteknologian ominaisuuksista. Verkkojen virtualisoinnin ja ohjelmoitavuuden puolella samaan aikaan puhutaan SDN, SD-WAN, VNF, NFV, private ja public cloud-termeistä.

En hetkeäkään epäile, etteikö asiakkaan tai asiantuntijan roolissa oleminen olisi tällaisessa teknologiamurroksessa haastavaa.

Termejä ja uutta asiaa vilisee seminaareissa, verkostoissa, nettipalstoilla ja lisätietoa tarjoavissa oppaissa ja whitepapereissa. Laitetoimittajat koputtavat ovelle ja kertovat ylivoimaisista uusista teknologioista, nykyinen palveluiden tarjoaja kertoo omaa tarinaansa, konferensseissa on kolmas tarina ja alan media kertoo vielä neljättä.

Kaikkien viesti on, että nyt täytyy muuttua tai liiketoimintasi kärsii. Sinällään tässä tilanteessa ei ole mitään uutta. Ihmisillä on jatkuva tarve kehittää uutta: parempaa ja helpompaa. Teknologiamuutos on jatkuvaa, ja sykli tuntuu vain nopeutuvan.

Tärkein kysymys lienee, milloin uusi teknologia on kehittynyt pisteeseen, jossa se kannattaa ottaa käyttöön.

Tähän ei ole olemassa yksinkertaista vastausta, vaan se riippuu yrityksen toimialasta, strategiasta ja digitalisoitumisen tarpeesta.

On myös hyvä myös muistaa, että teknologiastandardi ei välttämättä tarkoita, että siitä tulee kaupallinen menestys. Lähihistoriasta löytyy esimerkiksi Digi-TV ja sen vuorovaikutteisen palvelut määrittävä MHP-standardi. MHP:n lupaus oli tuoda muun muassa pankkipalvelut televisioon. Idea oli hyvä ja hype olemassa, mutta harva meistä tuli tätä koskaan käyttäneeksi.

Kuinka sitten luovia uusien palveluiden ja teknologioiden viidakossa?

Oleellista on tuntea oma liiketoimintansa ja sen nykytarpeet sekä visio. Mitä lähempänä liiketoimintaa ICT-yksikkö on sitä parempi. Miten muuten voisi tietää mitä liiketoiminta tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa?

Esimerkiksi liiketoiminnassa, jossa ryhdytään hyödyntämään pop-up myymälöitä, pitää miettiä muun muassa verkkotarpeet. Nopein ja tehokkain tapa tuottaa myymälän tietoliikennepalvelut on mobiili yritysverkko.

Kun asiantuntija sitten on löytänyt perfect-matchin jostakin uudesta teknologiasta tai vaikkapa verkkopalvelusta liiketoiminnan tarpeisiin, on vuorossa sen esittely liiketoiminnan väelle. Vinkkinä voin antaa, että mitä vähemmän sisäisessä myyntityössä käyttää lyhenteitä sen parempi!

Lue myös: Näillä argumenteilla pärjäät SD-WAN-keskustelussa

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ Teknologia

Lue lisää uudesta työstä

Blogi
Kaksi naista seisoo ikkunan ääressä hymyillen ja katselee kannettavaa tietokonetta, jonka ulkopuolella on valtatie ja sininen taivas.
11/2025 Kaapro Kanto

Johtaja, älä rakenna hulppeaa pilvenpiirtäjää rapistuvien perustusten päälle

Artikkeli
Mustaan huppariin ja lippikseen pukeutunut valkohattuhakkeri Benjamin Särkkä puhuu podcast-mikrofoniin studiossa, jossa on violetti valaistus.
11/2025 DNA Yrityksille

Kyberhyökkäys maksoi kasinojätille 100 miljoonaa dollaria – Benjamin Särkkä: ”Ihan vanhanaikaisella mentiin sisään”

Artikkeli
Kyberasiantuntija Antti Kurittu istuu podcast-studiossa musta huppari päällä ja hymyilee kameralle.
11/2025 DNA Yrityksille

Näin eteni 35 miljoonan deepfake-huijaus – Aina vain uskottavampaa, varoittaa asiantuntija

Artikkeli
Matkapuhelinmasto metsän yllä auringonlaskun aikaan, taustalla värikäs taivas.
11/2025 DNA Yrityksille

Mobiiliverkot käyvät tuulella – ja hetkittäin akuilla

Artikkeli
Peter Nyman nauhoittamassa Kyberrosvot-podcastia.
11/2025 DNA Yrityksille

Kyberrosvot etsivät aina helpointa reittiä sisään – eikä saaliina haeta vain dataa

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.