Onko yrityksesi aika kilpailuttaa operaattori? Vältä nämä virheet!

Liiketoimintaa tukevat palvelut ja taloudellinen säästö ovat operaattoria kilpailuttavan yrityksen päiväunia. Jotta tavoitteet eivät jäisi vain haaveilun tasolle, tulisi jokaisen yrityksen hankkia hieman pohjatietoja kilpailutusta varten.

Kysyimme DNA:n myyntipäälliköltä Juha Rauhalalta, mitkä ovat yritysten tyypillisimpiä kilpailutustilanteessa tekemiä virheitä, ja miten ne voitaisiin välttää.

Tutustu asiantuntijan vinkkeihin ja kierrä yleisimmät kompastuskivet!

Vanha sopimus on vielä voimassa

Lukuisia kilpailutuksia nähnyt Rauhala kertoo, että yllättävän moni yritys ei ole tietoinen senhetkisestä sopimustilanteestaan.

“Usein päädytään tekemään sopimus, ja vasta sitten huomataan, että vanha sopimus onkin voimassa”, Rauhala sanoo.

Jokaisen kilpailutuksen ensimmäinen askel tulisikin olla vanhan sopimuksen tarkastelu – myös silloin, kun olet melko varma, että uuden sopimuksen voi jo solmia.

Kilpailutukseen ryhdytään kiireessä

Kiire on onnistuneen kilpailutuksen arkkivihollinen. Jos koko prosessiin sen sijaan varaa riittävästi aikaa, saa yrityksenne palkinnoksi huippuunsa hiotun tarjouksen.

Aikaa kilpailutukseen tulee varata etenkin silloin, jos tarjoukseen halutaan monia palveluja, kuten tietoturva-, data- ja mobiiliratkaisuja.

Kiireettömyys takaa paremman lopputuloksen myös siksi, että kilpailuttajalle itselleen jää riittävästi aikaa tutustua tarjoukseen ja muodostaa kokonaiskuva sen sisällöstä.

Se, kuinka paljon aikaa kilpailutukseen tulisi varata, riippuu kuitenkin aina yrityksen koosta ja sen tarvitsemien palvelujen määrästä.

“Jos pieni firma tarvitsee puhelinliittymiä, hoituu homma yhden keskustelun aikana. Jos taas 250 henkeä työllistävä yritys tarvitsee useampia palveluja, tulisi aikaa varata vähintäänkin viikkoja, mielellään kuukausia”, Rauhala sanoo.

Lähtötiedot ovat väärät

Rauhalan mukaan yleinen ongelma kilpailutuksissa on, että yrityksellä on joko väärät tai puutteelliset tiedot hankittavista palveluista. Tällöin firman jättämästä tarjouspyynnöstä jää pois oleellisia asioita, mikä estää parhaan mahdollisen tarjouksen saamisen.

Harmillisen tilanteen voi välttää, kun osallistaa oikeat henkilöt kilpailutukseen. Jos yrityksessänne on IT-osaajia, kartoita, mitä tarpeita tai toiveita heillä on. Yhtä tärkeää on kuulla myös niitä työntekijöitä, jotka käyttävät päivittäin kilpailutuksen kohteena olevia palveluja. Joskus myös konsultin palkkaaminen voi olla paikallaan.

Tarjouksen jälkeinen arki unohtuu

Vaikka yritys olisi hahmotellut ja listannut onnistuneesti kaikki tarvitsemansa palvelut, unohtuu usein yksi oleellinen kysymys: miten yhteinen arkemme tulee sujumaan?

“Tarjouspyyntövaiheessa pitäisi perehtyä myös siihen, miten asiakkaan hoito tapahtuu. Kannattaa muun muassa tarkistaa, saako yrityksenne nimetyn yhteyshenkilön. Lisäksi tulisi tunnustella sitä, kuinka palvelujen kehitys ja arjen yhteiselo onnistuvat sopimuskauden aikana”, vinkkaa Rauhala.

Entä mikä on myyntipäällikön näkemys DNA:n valttikorteista?

1. Tarjoamme kaikki tietoliikennepalvelut yhdeltä luukulta – helposti ja kustannustehokkaasti. Kattavasta valikoimastamme löydät luotettavat ja tietoturvalliset yhteydet kaiken kokoisille yrityksille.

2. Olemme ketterä kumppani, jonka tavoitteena on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat. Siksi kehitämme asiakaslähtöistä toimintamalliamme jatkuvasti. 

3. Toimintamme perustuu omiin laadukkaisiin verkkoihin. 4G-verkkomme piirissä on yli 99 % suomalaisista ja nopeasti laajeneva 5G on käytössä jo yli 100 paikkakunnalla. Verkkopalveluiden perustana toimii lähes 40 000 kilometrien mittainen valokuituverkko. 

4. DNA:n luotettavilla yhteyksillä ja monipuolisilla palveluilla liiketoimintasi pyörii sujuvasti ja turvallisesti. Kun yrityksesi kasvaa tai valitsee uuden suunnan, myös palvelut kasvavat ja muuttuvat yrityksesi mukana. 

5. DNA on osa norjalaista Telenor-konsernia, joten yhteydet toimivat luotettavasti ja edullisesti ympäri maailmaa. Saat paikallista palvelua Suomessa, mutta hyödyt suuren kansainvälisen yrityksen eduista, kuten paremmista roaming-sopimuksista.

 

Ota yhteyttä

 

Tutustu myös kaikkiin ratkaisuihimme täältä.

Avainsanat:

Mobiili 4G 5G Liittymät
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.