Blogit

Onko yrityksesi aika kilpailuttaa operaattori? Vältä nämä virheet!

Liiketoimintaa tukevat palvelut ja taloudellinen säästö ovat operaattoria kilpailuttavan yrityksen päiväunia. Jotta tavoitteet eivät jäisi vain haaveilun tasolle, tulisi jokaisen yrityksen hankkia hieman pohjatietoja kilpailutusta varten.

Kysyimme DNA:n myyntipäälliköltä Juha Rauhalalta, mitkä ovat yritysten tyypillisimpiä kilpailutustilanteessa tekemiä virheitä, ja miten ne voitaisiin välttää.

Tutustu asiantuntijan vinkkeihin ja kierrä yleisimmät kompastuskivet!

Vanha sopimus on vielä voimassa

Lukuisia kilpailutuksia nähnyt Rauhala kertoo, että yllättävän moni yritys ei ole tietoinen senhetkisestä sopimustilanteestaan.

“Usein päädytään tekemään sopimus, ja vasta sitten huomataan, että vanha sopimus onkin voimassa”, Rauhala sanoo.

Jokaisen kilpailutuksen ensimmäinen askel tulisikin olla vanhan sopimuksen tarkastelu – myös silloin, kun olet melko varma, että uuden sopimuksen voi jo solmia.

Kilpailutukseen ryhdytään kiireessä

Kiire on onnistuneen kilpailutuksen arkkivihollinen. Jos koko prosessiin sen sijaan varaa riittävästi aikaa, saa yrityksenne palkinnoksi huippuunsa hiotun tarjouksen.

Aikaa kilpailutukseen tulee varata etenkin silloin, jos tarjoukseen halutaan monia palveluja, kuten tietoturva-, data- ja mobiiliratkaisuja.

Kiireettömyys takaa paremman lopputuloksen myös siksi, että kilpailuttajalle itselleen jää riittävästi aikaa tutustua tarjoukseen ja muodostaa kokonaiskuva sen sisällöstä.

Se, kuinka paljon aikaa kilpailutukseen tulisi varata, riippuu kuitenkin aina yrityksen koosta ja sen tarvitsemien palvelujen määrästä.

“Jos pieni firma tarvitsee puhelinliittymiä, hoituu homma yhden keskustelun aikana. Jos taas 250 henkeä työllistävä yritys tarvitsee useampia palveluja, tulisi aikaa varata vähintäänkin viikkoja, mielellään kuukausia”, Rauhala sanoo.

Lähtötiedot ovat väärät

Rauhalan mukaan yleinen ongelma kilpailutuksissa on, että yrityksellä on joko väärät tai puutteelliset tiedot hankittavista palveluista. Tällöin firman jättämästä tarjouspyynnöstä jää pois oleellisia asioita, mikä estää parhaan mahdollisen tarjouksen saamisen.

Harmillisen tilanteen voi välttää, kun osallistaa oikeat henkilöt kilpailutukseen. Jos yrityksessänne on IT-osaajia, kartoita, mitä tarpeita tai toiveita heillä on. Yhtä tärkeää on kuulla myös niitä työntekijöitä, jotka käyttävät päivittäin kilpailutuksen kohteena olevia palveluja. Joskus myös konsultin palkkaaminen voi olla paikallaan.

Tarjouksen jälkeinen arki unohtuu

Vaikka yritys olisi hahmotellut ja listannut onnistuneesti kaikki tarvitsemansa palvelut, unohtuu usein yksi oleellinen kysymys: miten yhteinen arkemme tulee sujumaan?

“Tarjouspyyntövaiheessa pitäisi perehtyä myös siihen, miten asiakkaan hoito tapahtuu. Kannattaa muun muassa tarkistaa, saako yrityksenne nimetyn yhteyshenkilön. Lisäksi tulisi tunnustella sitä, kuinka palvelujen kehitys ja arjen yhteiselo onnistuvat sopimuskauden aikana”, vinkkaa Rauhala.

Entä mikä on myyntipäällikön näkemys DNA:n valttikorteista?

1. Tarjoamme kaikki tietoliikennepalvelut yhdeltä luukulta – helposti ja kustannustehokkaasti. Kattavasta valikoimastamme löydät luotettavat ja tietoturvalliset yhteydet kaiken kokoisille yrityksille.

2. Olemme ketterä kumppani, jonka tavoitteena on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat. Siksi kehitämme asiakaslähtöistä toimintamalliamme jatkuvasti. 

3. Toimintamme perustuu omiin laadukkaisiin verkkoihin. 4G-verkkomme piirissä on yli 99 % suomalaisista ja nopeasti laajeneva 5G on käytössä jo yli 100 paikkakunnalla. Verkkopalveluiden perustana toimii lähes 40 000 kilometrien mittainen valokuituverkko. 

4. DNA:n luotettavilla yhteyksillä ja monipuolisilla palveluilla liiketoimintasi pyörii sujuvasti ja turvallisesti. Kun yrityksesi kasvaa tai valitsee uuden suunnan, myös palvelut kasvavat ja muuttuvat yrityksesi mukana. 

5. DNA on osa norjalaista Telenor-konsernia, joten yhteydet toimivat luotettavasti ja edullisesti ympäri maailmaa. Saat paikallista palvelua Suomessa, mutta hyödyt suuren kansainvälisen yrityksen eduista, kuten paremmista roaming-sopimuksista.

 

Ota yhteyttä

 

Tutustu myös kaikkiin ratkaisuihimme täältä.

Avainsanat:

Mobiili 4G 5G Liittymät

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
6/2024 DNA Yrityksille

Homma rullaa, työkalut pelaavat ja tietoturva on kunnossa – Miten yrityksen IT-ostot kannattaa hoitaa?

Artikkeli
6/2024 DNA Yrityksille

Johtaja, älä kurista yrityksesi verkkoja – vanhanaikainen verkkoinfra hidastaa toimintaa ja lisää riskejä

Artikkeli
6/2024 DNA Yrityksille

Muhoslaisia energiavarastoja pian ympäri Eurooppaa? Cactos tähtää kansainvälisille markkinoille

Artikkeli
6/2024 DNA Yrityksille

Korvat hörölle: luvassa on teknologiaa, tietoturvaa ja trendejä

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.