Suomen asema mobiilikäyttäjämaana on erittäin vahva. Laajakaistaa hyödyntää lähes koko kansa, ja olemme kärkimaiden joukossa mobiilidatan käyttäjinä. Kotimainen verkko ulottuu suurkaupungeista syrjäseuduille.
Mitä muita merkkejä on ilmassa siitä, että mobiiliteknologia todella on tänä päivänä mitä parhaassa iskussa?
- Ennusteet käyttäjämääristä näyttävät koilliseen. Miljoonia mobiilikäyttäjiä lisätään päivittäin verkkoon seuraavien vuosien aikana maailmanlaajuisesti.
- Sen lisäksi, että mobiilidatan käyttö on kasvanut, käyttötottumukset ovat muutoksessa erilaisten päätelaitteiden ansiosta. Esimerkiksi kännykällä käytettävän mobiilivarmenteen käyttäjämäärä on kasvanut.
- Laitteita kytketään internetiin vuosi vuodelta enemmän ja esimerkiksi 4G-verkkoon liittyvä NB-Iot-standardointi saatiin valmiiksi vuosi sitten.
- Operaattorit suuntaavat katsetta myös 5G:n mahdollisuuksiin ja päivittävät verkkojaan uuteen teknologiaan. Nopeudet kasvavat entisestään ja sovellusten vasteajat putoavat.
- Jopa liikenne- ja viestintäministeriö on tunnistanut tulevaisuuden mahdollisuudet ja tarttunut toimeen käynnistäessään laajakaistastrategian valmistelun tuleville vuosille. Kiinteisiin kuituyhteyksiin ja langattomiin laajakaistoihin perustuvat huippunopeat ja toimivat yhteydet nähdään digitaalisen liiketoiminnan, julkisten palveluiden ja viihteen edellytystekijöinä.
Kaistaa siis riittää, aikaan ja paikkaan liittyviä rajoitteita taas ei juurikaan ole jäljellä.
Kysymys kuuluukin: oletko sinä mobiiliverkkojen ja langattomien mahdollisuuksien aktiivinen hyödyntäjä omalla toimialallasi vai odotatko vielä jotakin?
Mikään toimiala ei voi välttyä digitaalisen liiketoiminnan läpimurrolta. Suomesta ja maailmalta ponnistaa jo lukuisia esimerkkejä uusista digiajan käyttösovelluksista ja liiketoimintamalleista. Samaan aikaan ymmärrettävästi nousee monia kysymyksiä ansaintalogiikoista, liiketoimintariskeistä, osaamisesta ja ylipäänsä muutoksen ymmärtämisestä ja sen hallinnasta.
Mikään ei kuitenkaan estä tutkimasta, innostumasta ja investoimasta. Kaikki omistamasi digitaalinen data on käytettävissäsi, ohjelmoitavissa ja jaettavissa. Sinulla on jo toimialaosaaminen, tunnet markkinan, omistat aineellista ja aineetonta pääomaa ja tunnet asiakkaasi. Ja kaiken muun hyvän lisäksi: sinulla on huippuunsa viritetty mobiiliverkko.