Drivecon auton kulutusta ja käyttöä mittaava palvelu on käytössä jo yli 20 maassa. DNA:n mobiililiittymä yhdistää autojen analysaattorit pilvipalveluun.
Hybridi- ja sähköautot houkuttelevat nyt kiinnostuneita autoliikkeisiin. Ennen uuden kulkupelin hankintaa moni haluaa kuitenkin tietää, kuinka pitkälle sähköllä oikeasti pääsee. Tähän antaa vastauksen Driveco Oy:n kehittämä palvelu, joka mittaa tarkasti auton kulutusta ja muita toimintoja.
”Epäluuloisenkin asiakkaan pää usein kääntyy koeajon jälkeen, kun hän saa käteensä Drivecon raportin”, yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Matti Liedes sanoo.
Ensimmäisenä suomalaisyhtiön palvelun ottivat käyttöön Toyotan jälleenmyyjät, ja nyt sitä ovat alkaneet hyödyntää muutkin automerkit.
”Palvelumme on käytössä jo 20 maassa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Valtaosa yrityksen liikevaihdosta tulee ulkomailta, ja kasvunäkymät ovat erinomaiset”, Liedes toteaa.
Kilpailuvalttina käytännöllinen sovellus
Drivecon palvelu koostuu auton OBD-väylään kytkettävästä analysaattorista, joka kerää tietoa ajoneuvon sisäisestä valvontajärjestelmästä. Laitteesta löytyvät myös kiihtyvyysanturi ja GPS-paikannin.
Kerätty tieto välittyy DNA:n M2M-yhteyden avulla Drivecon pilvipalveluun, josta asiakas voi hyödyntää tietoa helppokäyttöisen ja havainnollisen sovelluksen avulla.
”Autosta saadusta perusdatasta ei ole paljon hyötyä, ellei siitä pystytä tuottamaan asiakkaan liiketoimintaa edistävää tietoa. Tässä erotumme selvästi kilpailijoista”, Liedes sanoo.
Drivecon kehittämälle ratkaisulle on muitakin käyttökohteita. Yritysasiakkaat hyödyntävät sitä muun muassa ajoneuvokalustonsa hallintaan. Palvelu voi analysoida asiakkaan toiveiden mukaan vaikkapa autojen ajoreittejä, polttoaineen kulutusta tai kuljettajien ajotapoja.
Autokouluja varten Driveco on kehittänyt automaattisen ajopäiväkirjan, joka antaa oppilaalle arvokasta palautetta ja koulii taloudelliseen ja turvalliseen ajotapaan.
Palvelulle uusia käyttökohteita
Matti Liedeksen mukaan Drivecon ratkaisu yleistyy tulevina vuosina myös yhteiskäytössä olevien autojen hallinnassa. Pilvessä toimivan järjestelmän kautta voidaan hoitaa varaukset ja ajojen seuranta. Auton ovet ja moottorin käynnistys onnistuvat älypuhelimen mobiilisovelluksella.
”Palvelu siirtää avainkaapit yrityksissä historiaan”, Liedes sanoo.
Liedes uskoo, että vastaavanlaisia pilvipalveluihin perustuvia kokonaispaketteja tulee myös kuluttajien ulottuvilla. Perinteisen omistamisen sijaan asiakas ostaa huolenpitopaketin, jossa autoliike huolehtii huolloista, pesuista ja kaikista muistakin auton kuntoon liittyvistä asioista.
Lue myös, miten rakennat datan ympärille uutta liiketoimintaa. Lataa maksuton IoT-opas >