Miksi yritys piiloutuu asiakkaaltaan? Jokainen kaupan este kannattaa raivata nyt

Kysynnän puute vaivaa nyt yrityksiä, raportoi Elinkeinoelämän keskusliitto heinäkuun lopun barometrissaan. Makrotasolla yritysten tilanne on tietenkin haastava, mutta mikrotasolla ne voisivat usein parantaa kysyntään vastaamista pienillä teoilla.

Kevät osoitti, etteivät suomalaisten halut käyttää palveluita ja ostaa tuotteita tyystin laantuneet, vaikka kotiovesta ei saanutkaan mennä ulos. Netistä löytää ja puhelimella saa tilattua vaikka mitä. Yrityksillä ei ole mitään järkevää syytä olla vastaamatta asiakkaan huutoon, mutta tästä huolimatta asiakaskokemus jättää usein paljon toivomisen varaa.

Tässä kolme tuttua tilannetta, jotka turhauttavat, kun olemme asiakkaan roolissa:

  1. ”Yritin etsiä yhteystietoja, mutta ei löytynyt”

    Tänä kesänä suomalaiset ovat reissanneet ennätyspaljon kotimaassa. Seikkailunhaluisimmat haluaisivat kokea jänniä asioita ja tutustua eksoottisiin paikkoihin. Mutta jos saarijurttaan päästäkseen on googlattava puoli päivää, voi kohde jäädä käymättä ja yrittäjä nuolemaan näppejään. Joten vaikka oma väki ja tutut asiakkaat jo osaisivatkin ottaa yhteyttä, kannattaa huolehtia siitä, että yhteydenotto on vaivatonta uusillekin potentiaalisille asiakkaille.
     
  2.  ”Soitin monta kertaa, mutta kukaan ei vastannut puhelimeen” 

    Tähän yritysten edustajat yleensä sanovat, että on niin kiire hoitaa tilauksia, myyntiä, rekrytointia ja sataa muuta tointa, ettei koko ajan voi olla vastaamassa puheluihin. Vaikka verkkoasiointi kasvattaakin suosiotaan, kokee moni nopeammaksi hoitaa asian puhelimessa – jos joku vain vastaisi. Puheluiden siirtäminen kulloinkin vapaana olevalle työntekijälle on nykyään helppoa, jos yrityksellä on käytössään näppärä pilvipohjainen vaihdepalvelu.
     
  3. ”Eikö tätä todellakaan voi hoitaa netissä?”

    Kun asiaa oikein miettii, yllättäviäkin asioita on nyt voinut nyt hoitaa verkossa. Konsulttiyritykset ovat siirtäneet koulutuksiaan uusien työkalujen avulla verkkoon, ja jopa Michelin-ravintolan annoksen on voinut hankkia verkosta kotiin ja viimeistellä siellä. Verkko taipuu moneen, kunhan yrityksen yhteydet kestävät myös kysyntäpiikit ja esimerkiksi videoyhteyksien kuormituksen.

Niissä yrityksissä, joissa työnteko keväällä äkkiarvaamatta siirtyi kotisohville, ovat verkkoyhteydet ja puhelimet olleet kovilla. Yhteyksien riittävyys kannattaa syksyä varten hoitaa kuntoon, jos ne keväällä jäivät huutavampien asioiden jalkoihin.

 

Lue myös: Huomioi nämä asiat yritysliittymäostoksilla

Avainsanat:

Digitalisaatio Asiakaskokemus Pilvipalvelut

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
6/2025 DNA Yrityksille

Kasvun tekijät: sitoutunut henkilöstö ja harkitut liikkeet ovat pitäneet Obelix-ravintolakonsernin vakaan kasvun tiellä

Artikkeli
6/2025 DNA Yrityksille

Kasvun tekijät: Twistbe on kasvanut ihonhoitoalan startupista suunnannäyttäjäksi omilla ehdoillaan

Artikkeli
Ville Lehtinen
6/2025 DNA Yrityksille

Tekoälyavusteinen DNA SOC valvoo yritysten tietoturvaa herkeämättä ja kustannustehokkaasti – palvelu havaitsee uudet kyberuhat nopeasti

Artikkeli
6/2025 DNA Yrityksille

My day: päiväni konttorilla 90-luvun puolivälissä

Artikkeli
6/2025 DNA Yrityksille

Korvat hörölle: luvassa on teknologiaa, tietoturvaa ja trendejä

Teknologiatrendit 2025

Teknologian vuosi 2025 on lunastusten aikaa: tekoälylle asetetut odotukset alkavat konkretisoitua, siviili- ja puolustusteknologioiden käyttöulottuvuudet laajenevat ja yritysten kestävän kehityksen tavoitteita jalkautetaan käytäntöön.

Mitkä trendit tulevat vaikuttamaan merkittävästi tulevaisuuteemme niin arjessa kuin sen ulkopuolella?

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.