Blogit

Aaro Isosaari kannustaa yrityksiä miettimään työnantajabrändiä jo alkuvaiheessa. (Kuva: Flowrite)

Lyhyestä viesti kaunis – tekoälyteknologiaa hyödyntävä Flowrite auttaa vastaamaan viestiin vauhdilla

Kasvuyrityksen matka ideasta useamman työntekijän yritykseksi voi olla vauhdikas. Kun yrityksen tuote suunnataan alusta alkaen kansainvälisille markkinoille, vauhti tuntuu kiihtyvän ennestään. Flowriten menestystä ovat siivittäneet paitsi panostaminen tuotekehitykseen myös uskallus ja harkittu rekrytointipolitiikka.

Aaro Isosaari perusti ystävänsä Karolus Sariolan kanssa Flowriten vuonna 2020. Ajatuksena oli luoda työkalu, joka nopeuttaisi päivittäistä työskentelyä ja säästäisi aikaa viestinnässä.

”Meillä jokaisella menee päivittäin paljon aikaa erilaiseen kirjoittamiseen ja viestittelyyn,” kertoo yrityksen toimitusjohtajana toimiva Isosaari.

Isosaari oli aiemmin käyttänyt useita tuottavuus- ja kirjoitustyökaluja, mutta ei koskaan sellaista, joka auttaisi itse tekstin kirjoitusprosessissa. Kun perustajakaksikko tunnisti oikean ongelman, oli helppoa lähteä etsimään siihen sopivaa ratkaisua.

Flowrite on tekoälyavusteinen kirjoitustyökalu, joka auttaa kirjoittamaan viestejä tehokkaammin ja nopeammin. Sen voi linkittää omaan sähköpostiin, sosiaalisen median kanaviin tai muihin viestipalveluihin. Ohjelmalle annetaan lyhyt versio viestistä, jonka haluat kirjoittaa ja tekoäly automatisoi sen pohjalta täyspitkän viestin muutamassa sekunnissa. Toistaiseksi ohjelma toimii vain englanniksi.

Yritys on ollut hiljattain myös uutisissa merkittävillä rahoituskierroksillaan. Flowrite on saanut yli 4,5 miljoonan rahoituksen kahdella rahoituskierroksella useilta sijoittajilta. Sijoittajiin lukeutuvat muun muassa Lifeline Ventures ja Supercellin perustaja Ilkka Paananen.

Tuotekehitys on kuninkuuslaji

Flowriten tuote herättää suurta kiinnostusta Suomessa ja ulkomailla. Jo nettisivujen julkaisemisen yhteydessä tuotteelle perustettiin jonotuslista, sillä halukkaita oli paljon. Tällä hetkellä jo yli 40 000 yksityishenkilöä odottaa mahdollisuutta päästä käyttämään Flowriten työkalua.

Isosaaren mukaan tuotekehityksessä on iso ero siinä, onko tuote riittävän hyvä julkaistavaksi vai sellainen, jonka pariin ihmiset haluavat palata jatkuvasti.

”Haluamme, että tuote on mahdollisimman hyvä, kun se lanseerataan suurelle yleisölle. Olemme tähdänneet alusta asti kansainvälisille markkinoille, ja se näkyy kaikessa mitä teemme. Tällä hetkellä noin prosentti käyttäjistämme on Suomesta,” kertoo Isosaari.

Isosaaren mukaan Flowrite sai suurta etua siitä, että perustajat olivat itse ammattilaisia ohjelmoinnissa ja tuotesuunnittelussa. Tällöin ensimmäinen versio tuotteesta rakentui perustajien osaamisen pohjalta.

”Co-founderini Karolus on teknologiaosaaja ja olin itse opetellut ohjelmointia ja tuotesuunnittelua jo useamman vuoden ajan. Rakensimme alussa tuotetta kaksin ja omasta osaamisestamme oli silloin suurta hyötyä. Pääsimme luomaan todella hyvännäköisen tuotteen jo heti yrityksen ensimmäisillä viikoilla,” jatkaa Isosaari.

Nykyään Flowriten takana on kansainvälinen tiimi, joka on erikoistunut tuotekehitykseen. Yritys pyörittää kehitystä täysin etänä. Työtä tehdään Espanjasta, Puolasta, Intiasta, Pakistanista ja Suomesta käsin. Osa työntekijöistä on diginomadeja, eli tekevät töitä ympäri maailmaa reissaten.

Ykkösprioriteetti jokaiselle tiimiläiselle on luoda tuote, jota käyttäjät haluavat käyttää.

Älä pelkää yrityksen perustamista ja etsi sparraaja

Isosaaren mukaan monet yrittäjät takertuvat usein yrityksen tekniseen perustamisprosessiin liikaa. Flowriten perustamisprosessi oli selkeä, mutta päivittäinen päätöksenteon nopeus pääsi kuitenkin yllättämään Isosaaren.

”Paperiasiat ja muut kyllä hoituvat – sitä ei kannata stressata. Kun lähdimme perustamaan Flowritea, en osannut täysin valmistautua siihen, miten nopeasti ja miten vähäiseen dataan perustuen päätöksiä pitää tehdä. Riskinottokykyä kannattaa siis opetella ennen oman yrityksen perustamista.”

Isosaari kertoo oppineensa paljon yrityksen käytännön perustamisesta Kiuas-kiihdyttämöstä, jota hän veti aiemmin. Aalto Yliopiston startup-ekosysteemiin kuuluva Kiuas-kiihdyttämö tukee alkuvaiheen yrityksiä ja yrittäjiä aina ideasta ensimmäiseen asiakkaaseen asti.

”Meille on ollut myös suurta apua siitä, että olemme päässeet sparraamaan toisen kasvuyrityksen kanssa, joka on ollut aina muutaman askeleen meitä pidemmällä. Olemme saaneet heiltä erinomaisia neuvoja siitä, mitä meidän kannattaisi seuraavaksi tehdä.”

Panosta työnantajabrändiin jo alkuvaiheessa ja rekrytoi kansainvälisesti

Flowriten tiimissä työskentelee nykyisin 14 henkilöä. Isosaaren mukaan yrittäjän kannattaa pohtia jo ensimmäisten työntekijöiden rekrytoinnissa sitä, miltä oma yritys näyttää potentiaalisen kandidaatin silmissä.

”On tärkeää luoda houkutteleva työnantajabrändi, vaikka kyse olisikin alkuvaiheen yrityksestä. Monesti yrityksissä mietitään tätä liian myöhään.”

Isosaari korostaa myös, että ensimmäiset rekrytoinnit perustajien jälkeen ovat hyvin erilaisia. Ensimmäisiä työntekijöitä rekrytoidessa olisi hyvä auttaa kandidaatteja ymmärtämään, mihin he konkreettisesti ovat ryhtymässä. Työ voi olla intensiteetiltään hyvin lähellä oman yrityksen perustamista, jolloin tekemistä on hyvin paljon. Ensimmäisissä rekrytoinneissa Isosaari yritti löytää työntekijöitä, jotka olivat aiemmin perustaneet oman yrityksen tai työskennelleet alkuvaiheen yrityksessä.

”Olemme hyödyntäneet rekrytoinnissa LinkedIniä aktiivisesti eli etsimme sieltä sopivia kandidaatteja. Meillä ei ole mitään maantieteellistä rajoitetta, kunhan kandidaatit olisivat suurin piirtein oikealla aikavyöhykkeellä. Se näkyy myös siinä, minkälaisia työntekijöitä meille on päätynyt.”


Tämä artikkeli on osa Kasvuyrittäjien menestystarinat -juttusarjaamme. Sarjan edellisessä osassa jututimme reaaliaikaisen datanhallinnan parissa työskentelevän ohjelmistoyritys Unikien toimitusjohtaja Seppo Kuulaa.

Flowrite surffaa vuoden 2022 trendien harjalla. Tiedätkö jo, mitä muita puheenaiheita ennustimme vuodelle 2022? Lataa maksuton raporttimme ja pysy ajan tasalla!  

Avainsanat:

Digitalisaatio Innovaatio Teknologia Tekoäly Teknologiatrendit

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Vain oppiva organisaatio voi selvitä tekoälyn aikakaudesta voittajana

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

”Maalaisjärki on iso osa tietoturvaa” – kyberturvallisuuden lehtori Pia Satopää tietää, missä voisimme kehittyä

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Kokeilemalla kohti tekoälyvallankumousta – nyt on yritysjohdon aika toimia

Artikkeli
12/2024 DNA Yrityksille

Tekoäly innostaa sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäjiä: ”Jos tätä ei Suomessa saada tehtyä, niin missä sitten?”

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.