Kiinnostaako kasvu? Pureudu erilaisiin asiakkaisiin: keskitien digitouhu ei voita kenenkään sydämiä

Vuonna 2020 verkossa tehtyjen tilausten määrä kasvoi peräti 60 prosenttia. Samaan aikaan lähes neljännes suomalaisista yrittäjistä ei kaipaa digitalisaatiota yritykseensä. Lähes puolet yrittäjistä ei koe yrityksensä digitalisaatiota tarpeelliseksi, eivätkä he myöskään ole kiinnostuneita kehittämään omia digitaitojaan.

Yllätyitkö? Minä tunnustan hätkähtäneeni, kun luin tuoreen digitaalista yhdenvertaisuutta käsittelevän tutkimuksemme tuloksia.

Ajatteleeko monikin yrittäjä, että verkon käytön nousu johtui pandemiasta ja digisiirtymä kiihtyi vain tilapäisesti?

Minä ja me DNA:lla uskomme, että digitaidot ovat perusosaamista, jota ei voi eikä kannata yrittää vältellä. Digitaitojen kehittäminen on erityisesti yrittäjille erittäin tärkeää, kiinnosti aihe tai ei: digitalisaatio tarjoaa lähes jokaiselle yritykselle sekä konkreettisia kasvun avaimia että merkittäviä tehokkuushyötyjä.

Väitän, että digitalisaation eturintamassa kulkeminen on lähes aina oikea valinta kasvuhakuiselle yritykselle. Perustelen tätä ajatusta kolmella näkökulmalla.

1. Palvele ääripäitä, älä keskiarvoa

Olemme Suomessa maailman mitassa digitalisaation edelläkävijöitä, joten asiat ovat meillä keskimäärin ihan hyvässä vauhdissa. On kuitenkin ratkaisevaa laatua oleva virhe kehittää yrityksen digitalisaatiota tällaista keskimääräistä segmenttiä ja sen tarpeita silmällä pitäen.

Vaikka digitaaliset palvelut ovat Suomessa levinneet hyvin, erot ääripäiden välillä ovat suuria. Diginatiivit eivät suostu fyysiseen kanssakäymiseen, ja heidän osuutensa väestöstä on kasvussa. Osa väestöstä ei toisaalta millään halua joutua digitaalisen palvelun piiriin. Taustalla voi olla ennakkoluuloja, osaamisvajetta tai laitteiden puutetta.

Keskinkertainen tekeminen ei kehitä kilpailuetua, vaan vahvistaa keskinkertaisuutta. Voittava yritys pystyy palvelemaan erilaisia käyttäjäryhmiä.

Olennaista on ymmärtää, että kisassa diginatiivien sydämistä ei ole olemassa keskitien strategiaa ja menestystarinaa. Tämä kulma digitalisaatiosta pitää tehdä täysillä ja kovaa, jos haluaa voittaa. Toiselle ääripäälle taas on tärkeää huolehtia saavutettavuudesta. Monilla toimialoilla on äärimmäisen tärkeää varmistaa palveluiden saatavuus niille, jotka eivät voi, halua tai osaa käyttää digitaalisia palveluita.

Itse valitsin vastikään putkimiehen sillä perustella, kenen sivuilta löytyi helposti sähköpostiosoite, jonne sain vuodattaa ongelmani. Diginatiivi vaatisi verkolta enemmän, analogiaa arvostava vähemmän. Kun meitä asiakkaita on moneksi, myös yrittäjien on pystyttävä moneen.

2. Digitaalisuus tekee osaajista saavutettavia

Ammattitaitoa ja osaamista on arvostettu aina. Digitaalisessa maailmassa osaaminen on tärkeää tuoda näkyväksi ja helposti saavutettavaksi verkossa: ellei osaamista löydy, sitä ei ole asiakkaalle olemassa.

Digitaalisessa maailmassa kasvaneiden menestyjäyritysten vahvuuksiin kuuluu kyky valjastaa yrityksen koko osaaminen asiakkaiden käyttöön.

Tehokkaiden digitaalisten viestintäkanavien ansiosta yritykset pystyvät tarjoamaan asiakkaalle välitöntä apua ja juuri oikeaa osaamista. Seurauksena syntyvä tunne kuulluksi ja autetuksi tulemisesta vahvistaa voimakkaasti sekä luottamusta että sitoutumista.

Itse yllätyin viimeksi digipositiivisesti saadessani lääkärin konsultaatiota Mehiläisen älypuhelinsovelluksen kautta muutamassa minuutissa. En todellakaan odottanut, että kukaan oikea asiantuntija vastaisi chat-kyselyyni! Näin hyvään palveluun olen aiemmin törmännyt lähinnä amerikkalaisten pilvipalveluyritysten premium-tilausten kohdalla.

3. Kustannustehokkuus ja skaalautuvuus ovat digitalisaation peruskauraa

Monet muutkin kuin diginatiivit myöntävät, ettei asiointi ihmisten kanssa ole pelkkää auvoa. Monesti palvelun saaminen on jopa vaivalloista, ja kokemus palvelusta jää huonoksi. 

Esimerkiksi sopii mikä tahansa toimiala, johon liittyy tapaamis-, puhelu- tai toimitusajankohdasta sopiminen. Tähän tarpeeseen suunniteltu yksinkertainen digityökalu tarjoaa asiakkaalle ylivertaisen kätevän mahdollisuuden sovittaa palvelu oman kalenterinsa mukaan. Samalla työkalu voi parhaimmillaan säästää kokonaisen henkilötyövuoden jo pienessäkin yrityksessä. 

Digitalisaation peruskauraa on järjestää yrittäjän rutiinihommat tehokkaammin, nopeammin ja halvemmalla. Yrittäjän aika ja energia jää varsinaiselle työlle ja kasvun rakentamiselle.

Etätyötä on korona-aikana tehty kaikkialla, eikä näitä oppeja kannata unohtaa jatkossakaan. Esimerkiksi etävalvonnan, etäohjauksen, etäluennan ja etäpalaverien tulisi kuulua perustason työkalupakkiin. Kun digitaalisten palveluiden perusta on kunnossa, samalla tulee luoduksi puitteet asiakaslähtöiselle automaatiolle – ja jatkossa vaikka tekoälyn hyödyntämiselle. 

Digitaalisuus tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet erottautumiselle ja onnistumiselle. Digitalisaation perustaidot antavat yrittäjälle eväät, jolla lähteä tälle matkalle. Matka on erilainen jokaiselle yritykselle, mutta yhteistä on, että digitaalisuus avaa uusia kasvumahdollisuuksia.

 

Olli Sirkka
Johtaja, yritysliiketoiminta, DNA

 

Digiosaaminen on yrittäjän perustaito. Tutustu DNA:n tarjoamaan ja yhdessä Suomen Yrittäjäopiston kanssa toteutettuun maksuttomaan Yrittäjän Digiakatemiaan, joka auttaa yrittäjiä etenemään omalla digitaipaleellaan. Pysy mukana muutoksessa!

Avainsanat:

Digitalisaatio Viestintä Monikanavaisuus Yrittäjille Yrittäjän digiakatemia
 

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.