DNA:n IoT-liiketoiminnan johtaja Esa Kinnunen antoi lähtölaukauksen #iotnextlevel-kilpailulle IoT Nordic -tapahtumassa Helsingin Kattilahallissa. Kisassa haetaan uudenlaisia digitaalisia ratkaisuja osallistujayrityksille Martelalle, Snellman Prolle ja Finnsementille.
DNA:n IoT-liiketoiminnan johtajana aloittanut Esa Kinnunen on tyytyväinen #iotnextlevel-kilpailun lähtöasetelmaan, sillä Martela, Snellman Pro ja Finnsementti peräänkuuluttavat rohkeita avauksia.
"Kilpailussa haetaan asiakastyytyväisyyttä ja liikevaihtoa, ja vasta sen jälkeen alempia kustannuksia."
Muutos koskee kaikkia
Toimintatapansa jo vakiinnuttaneelle yritykselle digimyllerrys on isompi haaste kuin vasta aloittavalle startupille.
”Startup voi lähteä puhtaalta pöydältä, mutta suuressa organisaatiossa muutoksen läpivienti vaatii vahvaa johtajuutta ja uusia suunnannäyttäjiä”, Kinnunen kuvailee.
"Tarvitaan vahvaa johdon vetoa, mentoreita ja sponsoreita. Digitalisaatiossa katsotaan yrityksen liiketoimintaa ja tapaa toimia osittain puhtaalta pöydältä. Jos vanhaan rakenteeseen yritetään väkipakolla tunkea uutta, lopputulos ei ole optimaalinen."
On luonnollista, että alansa huipulle tähtäävät yritykset keskittyvät omaan ydintoimintaansa. Tällöin räätälöityjen digiratkaisujen kehittämiseen ei aina riitä resursseja.
"Digimurroksen haasteena on, että digiratkaisuja ei voi sellaisenaan tuoda yrityksiin, vaan ne koskettavat kaikkia toimintoja. Haastavuus syntyy siitä, miten organisaatio onnistuu priorisoimaan tarpeet, ja miten kaikki organisaatiossa saadaan näkemään projektien hyödyt."
"Valtava oppimistilanne meillekin"
DNA tuo #iotnextlevel-kilpailuun oman connectivity-osaamisensa, mutta Kinnunen myöntää, että myös DNA on uusien asioiden äärellä oppimassa.
"Tyypillisesti olemme tekologiatoimittaja, jolta asiakas tilaa jotain. On valtava oppimistilanne olla hetki asiakkaan kengissä, ja katsoa neutraalisti, mikä toimii kenellekin."
Kinnunen toivoo, että osallistujayritykset lähtevät rohkeasti kokeilemaan omia rajojaan. Kokeiluilla on riskinsä, eikä lopputulos ole aina haavekuvien veroinen, mutta kokeilut ajavat organisaatiota eteenpäin.
"Toivon, että kilpailussa uskalletaan kokeilla innovatiivisuuden rajoja, eikä sorruta liian suoraviivaisiin ratkaisuihin."
Lue lisää #iotnextlevel-kilpailusta.