Apua, internet on poikki ja muita yritysasiakaspalvelun klassikkoja

Kaikki meistä ovat joskus tuskailleet pätkivän tai katkenneen nettiyhteyden kanssa. Erityisesti työpaikoilla verkko-ongelmat aiheuttavat ikäviä viivästyksiä päivän hommiin ja pahimmillaan tästä kärsivät firman asiakkaatkin, jos heidän toiveitaan ei saada toteutettua ajallaan.

DNA:n yritysverkkoasiakkaita palveleva Service Desk vastaa milloin millaisiin pyyntöihin, mutta yhteistä puheluille on se, että jokin ei toimi. Kysyimme Service Deskistä, mistä ongelmat useimmiten kumpuavat ja kuinka niitä lähdetään ratkomaan.

  1. Internet ei toimi, selvitättekö mistä se johtuu?

    Internetin toimimattomuuteen voi olla lukuisia eri syitä, joten jos netti ei toimi, ensimmäisenä tehtävänä on rajata vika. Koskeeko se ainoastaan yhtä käyttäjää, jolloin vika on mahdollisesti hänen tietokoneessaan? Vai koskeeko se kaikkia firman työntekijöitä, jolloin ongelman voi rajata internetyhteyteen, mahdolliseen palomuuriin tai lähiverkkoon. Kun vika on rajattu, pystymme yleensä helposti korjaamaan ongelman.

    Joskus kyse voi olla yksinkertaisesti verkon ylikuormittumisesta. Kaistan täyttyminen näyttäytyy käyttäjille helposti vikatilanteena. Esimerkiksi sisäverkko voi mennä tukkoon tai hankittu internetkapasiteetti osoittautua liian pieneksi, jos joku yhtäkkiä lataa koneelleen massiivista tiedostoa.

    Pääsääntöisesti saamme tällaiset tapaukset ratkaistua saman työpäivän aikana ja usein jopa saman tien puhelimessa. Joskus toki vaaditaan laajempaa vianselvitystä tai kolmansien osapuolten mukaantuloa.
     
  2. WLAN ei kuulu, voitteko tutkia miksi?

    Jos langaton yhteys ei toimi konttorin joka kolkassa, on kyse yleensä tukiasemien liian pienestä määrästä tai huonosta sijoittelusta. Tukiasemien asemointia ei ehkä ole tehty huolella tai sitä tehdessä ei ole ollut tarkkaa käsitystä siitä, minne kaikkialle verkon on tarpeen ylettyä.

    Kuuluvuusasioita pääsemme tarkastelemaan etänä clientin signaalitasoista. Siltä pohjalta voimme arvioida, miten laajasta katvealueesta todella on kysymys. Meiltä voi tilata myös asiantuntijan paikan päälle kartoittamaan, mihin tukiasemat kannattaisi sijoittaa.

    Joskus langaton yhteys toimii joidenkin työntekijöiden koneilla, mutta pätkii toisilla. Tällöin ongelma johtuu useimmiten siitä, että heidän päätelaitteensa eivät ole yhteensopivia tai ajurit ajan tasalla. Yrityksen tietokoneet eivät ole meidän hallussamme, mutta näitäkin tilanteita voimme selvitellä yhdessä laitevalmistajien kanssa.
     
  3. Palomuuri estää jonkun palvelun, voitteko avata sen käyttöön?

    Kun yritys ottaa käyttöön palomuuripalvelun, määritellään heidän kanssaan mitkä sisällöt, sovellukset ja web-palvelut palomuuri päästää läpi. Lähtökohtaisesti kaikki, mikä ei ole sallittua, on kielletty. Tätä ei kuitenkaan välttämättä ole käyty läpi firman koko henkilöstön kanssa, jolloin kiellettyjä palveluita voi tulla yllätyksenä osalle porukasta.

    Spotify on yksi tällainen esimerkki – monissa firmoissa ei tarvita Spotifyta liiketoiminnan edistämiseen, joten se on suljettu palomuurin ulkopuolelle, ettei se suotta kuormita yrityksen verkkoa.

    Porttiavauksia tarvittaviin palveluihin voidaan ilman muuta tehdä ja paljon tehdäänkin. Kuka tahansa yrityksen ihminen ei kuitenkaan voi näitä pyytää, vaan useimmiten tarvitaan erillinen hyväksyntä firman valtuuttamalta henkilöltä.

Lue oppaasta lisää esimerkkejä yritysten yleisimmistä tietoliikennepulmista ja niiden ratkaisuista.

Lataa opas

Avainsanat:

Verkko Yhteydet Mikroyrittäjille

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.