Blogit

Kun Harry Mälkki, 73, avaa koneen, hänestä tulee ”Dirty Harry” – senioreiden esports-joukkueen jäsen kannustaa ikäihmisiä pelaamaan

5G:n myötä pelaamisesta tulee viiveetöntä ja paikasta riippumatonta. Samaan aikaan suhtautuminen siihen muuttuu avoimemmaksi kaikissa ikäluokissa.

Harry Mälkin, 73, ja hänen Hannele-vaimonsa kodin alakerta on ollut melko vähäisellä käytöllä sen jälkeen, kun viimeinen perheen neljästä aikuisesta lapsesta muutti pois kotoa. Yhdessä huoneessa on kuitenkin seinän levyinen kirjahylly ja ikkunan edessä työpöytä, jolla on tietokone ja kuulokkeet.

Mälkki kutsuu huonetta leikillään ”man caveksi”, eli miesluolaksi. Hän istuu koneen ääreen ja käynnistää Counter Strike: Global Offensive -ammuntapelin.

- Käsikranaatti on todella tehokas ase, jos haluat tuhota vihollisen, joka on piilossa jossakin. Vastaavasti savuverho, jos tarvitset itselle suojaa ja polttopullo, jolla voi estää vihollisen lähestymisen, mutta myös suojata itseään, Mälkki kuvailee pelin tiimellyksessä.

Hän kuuluu e-sports-joukkue Grey Gunnersiin, jonka keski-ikä on 74 vuotta, ja jota valmentaa Suomen e-sports-maajoukkueen valmentaja Otto Takala. Joukkue koottiin kaksi vuotta sitten, ja Mälkki päätyi mukaan, kun halukkaita pelaajia kyseltiin hänen johtamansa Insinöörilaulajat-kuoron joukosta.

- Harjoittelemme yhdessä tai kotona etänä ja kahtena kesänä olemme käyneet Ruotsissa Jönköpingissä Dreamhack-turnauksessa mukana pelaamassa muiden maiden eläkeläisjoukkueita vastaan. Vuosi sitten pelasimme myös Jämsän Paintball CS:GO -joukkuetta vastaan, jonka keski-ikä oli 14 vuotta. Turpiinhan siinä tuli, Mälkki nauraa.

Hän käyttää pelatessaan nimeä Dirty Harry. Joukkueeseen kuuluvat myös johtaja Ulla ”General Ulla” Ström, Kari ”Rock” Walden, Yrjö ”Ice” Warma ja Markku ”Mac 10” Puska.

Harry Mälkin pelihuone, eli ”man cave” sijaitsee omassa rauhassaan kaksikerroksisen talon alakerrassa. 

Valtaa ja vapautta ajankäyttöön

Pelaajat.com-pelimedian osakas ja menestynyt Dota 2 -pelaaja ja -valmentaja Benjamin Läärä on seurannut pelialan muutoksia pikkupojasta asti. Suurin muutos on tapahtunut paitsi asenteissa, myös pelaamisen ammattimaistumisessa.

- Joskus aikanaan mentiin kavereiden kanssa turnaukseen pelaamaan, koska se oli kivaa. Nyt kukaan ei liiku kotoa, jos potissa ei ole vähintään 10 000 euroa, hän kiteyttää.

- Jos taas mietitään pelaamista puhtaasti harrastuksena, niin ymmärrys on kasvanut, eikä sitä enää katsota niin oudosti. Toki ammattimaistumisella on osuutensa myös tässä, sillä pelaamisesta puhutaan enemmän ja Suomi on saanut siinä menestystä.

Myös teknologian kehittyminen tuo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia. Uusimpana pelimaailmaa on muokannut VR, eli virtual reality.

DNA:n ja Iltalehden kyselytutkimukseen vastaajista kolmasosa vastaajista elää jo todellisuudessa, jossa viihde ja pelit kulkevat mukana kaikkialla.

Vastauksissa iloittiin siitä, että teknologian kehitys on tehnyt pelaamisesta ja muusta viihteestä helposti saavutettavissa olevaa. Pelaaminen ei riipu ajasta, paikasta tai laitteesta ja kaikille on tarjolla samanlaiset mahdollisuudet. Samalla valta päättää itse omasta ajankäytöstä kasvaa.

- Digitalisaatio lisää ihmisten valinnanmahdollisuuksia siitä, miten käyttää tehokkaasti vapaa-aikaa. Koko yhteiskunta muuttuu yhdeksi digitaalisten palvelujen tarjonta-alustaksi. Tämä on hyvä siinä mielessä, että virikkeitä ja viihdettä on mahdollisuus kuluttaa missä tahansa, silloin kun on aikaa, eräs vastaaja kuvailee.

Pelaamisen koettiin kyselyssä myös vahvistavan tiimityö- ja kielitaitoa ja kehittävän ongelmanratkaisukykyä. Myös Harry Mälkki allekirjoittaa tämän ja kysyy, kumpi on seniorille tärkeämpää: passivoiva television katselu vai aktivoiva pelaaminen, joka onnistuu mihin kellonaikaan vain.

– Pelistä voi saada jännitystä, haasteita ja onnistumisenkokemuksia, mikä voi jopa vahvistaa itsetuntoa, kun ei enää pärjää normaalielämässä aina kaikessa.

Hän itse kokee pelaamisen kehittäneen ja ylläpitäneen kognitiivisia kykyjä.

- Koen, että keskittyminen, tilannetaju, havainnointi, muisti ja reaktionopeus ovat parantuneet, samoin kuin silmän ja käden välinen koordinaatio. Pelatessa täytyy olla nopea, muuten käy huonosti, hän kuvailee.

Mälkki huomauttaa, että pelaaminen ei saa viedä liian suurta osaa päivästä, jotta se ei aiheuttaisi fyysisiä oireita, kuten unettomuutta, silmien väsymistä tai käsi- tai niskaoireita.

Kohti viiveetöntä maailmaa

Toimiva ja viiveetön netti on elinehto pelaamiselle, Benjamin Läärä muistuttaa.

- Jos netti on huono, et pysty tekemään pelissä asioita yhtä hyvin kuin muut.

DNA:n nopeat internetyhteydet ja lähivuosien aikana yleistyvä 5G takaavat sen, että vaikka verkon käyttö kasvaa koko ajan, on pelaaminen viiveetöntä ja sujuvaa myös sellaisissa talouksissa, joissa tehdään etätöitä ja kulutetaan paljon viihdettä, kuten suoratoistopalveluja. Kiinteä yhteys on paras pelaamiseen ja jatkossa 5G tarjoaa kotiin kiinteän veroisen yhteyden.

Pelaaminen vaatii mahdollisimman pientä viivettä, eli aikaa, joka kuluu komennosta reagoimiseen, ja 5G:ssä viive on huomattavasti lyhyempi kuin nykyisissä verkoissa. 5G tekee nettipelaamisesta entistä elämyksellisempää ja vaivatonta myös verkon yli muiden pelaajien kanssa, paikasta riippumatta.

Läärä maalailee tulevaisuutta, jossa esports-turnauksia voisi 5G:n avulla järjestää mitä erikoisimmissa paikoissa.

- Nythän ne ovat yleensä stadionien kaltaisissa paikoissa, mutta miksei jatkossa vaikka risteilyillä tai jopa lentokoneissa. 5G:n avulla myös streamaus ja mobiilipelaaminen onnistuu mistä vain.

DNA 5G tulee kotiin ja tuo helpotuksen tökkivään nettiin. Lue lisää täältä.

Uudenlaista sosiaalisuutta

Neljäsosaa kyselyyn vastanneista arveluttaa lasten ja nuorten ruutuajan pidentyminen ja perheiden yhteisen ajan väheneminen. Vuorovaikutus- ja läsnäolotaitojen pelätään unohtuvan, kun aikaa vietetään entistä enemmän pelien maailmassa.

Harry Mälkki ymmärtää, että pelaamiseen liittyvät ennakkoluulot ja pelot ovat yleisiä etenkin iäkkäämpien ihmisten keskuudessa. Hän toivoo, että voisi omalta osaltaan olla tekemässä pelaamisesta helpommin lähestyttävää ja madaltaa kynnystä sen kokeilemiseen.

- Haluamme lisätä positiivista pelikulttuuria ja vähentää pelaamiseen liittyviä vääriä ennakkoluuloja. Jos miettii esimerkiksi yksineläviä vanhuksia, niin pelaaminen antaa mahdollisuuden löytää uusia ystäviä. Pelaaminen on sosiaalinen tilanne ja siellä ollaan aina vuorovaikutuksessa muiden kanssa, vaikka heitä ei tuntisi. Myös kielitaito kehittyy, sillä englantia käytetään pääasiassa kielenä.

Muun muassa Nokialla ulkomailla työskennellyt Harry Mälkki ymmärtää, että monilla hänen ikätovereillaan voi olla ennakkoluuoja ja pelkoja teknologian kehitystä kohtaan.

 

Myös Läärä kokee, että pelaaminen on ennemmin lisännyt kuin vähentänyt hänen sosiaalisia suhteitaan.

- Olen saanut paljon ystäviä ympäri maailman ja oppinut muista kulttuureista heidän kauttaan. Pelatessa ollaan koko ajan yhteydessä muihin ja siinä on muodostunut porukoita, joiden kanssa on järjestetty esimerkiksi mökkiviikonloppuja, hän kertoo.

Paras tapa päästä sisään pelaamisen maailmaan on Mälkin mukaan kysyä neuvoa asiaan perehtyneeltä. Yhteinen harrastus voi myös lähentää välejä oman lapsen tai lapsenlapsen kanssa.

- Sain hyvät neuvot tyttärenpojaltani Joakimilta, joka pelaa myös Counter Strikea. Hän osasi kertoa asiat juuri sillä tavalla, että minä ymmärsin ne parhaiten. Uskon, että sain koko joukkueemme parhaan perehdytyksen, Mälkki naurahtaa.

Mikä on 5G?

– Mobiilidatayhteyksien tekniikka, joka mahdollistaa jopa 10 kertaa nopeamman tiedonsiirron 4G:hen verrattuna.

– Mahdollistaa verkon viipaloinnin, eli jakamisen käyttäjien ja laitteiden erilaisten tarpeiden mukaan kotiin ja yrityksille tarkoitetuissa ratkaisuissa. Viipaloinnin avulla jokainen käyttäjä saa oman häiriö- ja ruuhkavapaan kaistan.

– Viive, eli aika, joka kuluu komennosta reagoimiseen, on lyhyempi kuin nykyisissä verkoissa. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia toimintoihin, jotka vaativat hyvin lyhyttä viivettä, kuten verkkopelaamiseen. 5G tekee nettipelaamisesta entistä elämyksellisempää ja vaivatonta myös verkon yli muiden pelaajien kanssa, paikasta riippumatta.

– 5G-verkon luotettavuus ja toimintavarmuus takaavat, että myös turvajärjestelmät, älylukot ja muut kodin laitteet toimivat luotettavasti.

– 5G tuo ruuhkattoman nettikaistan kotiin – omakotitaloihin, rivitaloihin ja paritaloihin sekä myös yrityksille. Sinnekin, minne nopea kiinteä verkko ei ulotu. 5G-mobiiliverkko riittää kotitalouden ainoaksi yhteydeksi, vaikka sitä käytettäisiin paljon esimerkiksi etätöihin, pelaamiseen ja striimaukseen.

– Tiedostojen lataaminen nopeutuu ja esim. 4K-elokuvat ovat saman tien katsottavissa. 5G-verkon kymmenkertaiset nopeudet ja jopa gigan yhteydet takaavat, että netti ei pätki, vaikka nettiä käyttävien laitteiden määrä kodeissa kasvaa.

Avainsanat:

nopea verkko pelit seniorit Teknologiaa ja tekoälyä

Tuoreimmat artikkelit ja blogit

11/2024 Julia Arko

Perheet ovat arjen voimavara – “Sairaan lapsen hoitopalvelu helpottaa perhe- ja työarkea huomattavasti”

11/2024 Heidi Havastila

Siirry Mobiilivarmenteeseen ja pidä pankkitunnuksesi turvassa

9/2024 Artikkelien toimitus

Käytettyjen puhelinten kysyntä on kasvussa, mutta vain murto-osa puhelimista kierrätetään

9/2024 Artikkelien toimitus

Älylaitteiden ja sovellusten voima perustuu yllätyksellisyyteen, mielihyvän tunteeseen ja kohdatuksi tulemisen tarpeeseen