DNA palkkasi vuonna 2017 noin 40 kesätyöntekijää, joista yritysasiakaspalveluun työllistyi 10. Hakijoita on joka vuosi runsaasti ja moni kesätyöpaikan saanut tulee DNA:lle kesätöihin myös seuraavina vuosina.
Toukokuussa kesätyöt DNA:n Yritysasiakaspalvelussa aloittanut Laura Frisk on varmistamassa yritysasiakkaiden korkeaa palvelutasoa kesäkuukausina jo kolmantena vuonna peräkkäin. Laura aloitti uransa DNA:lla merkonomi-opintojensa myötä, kun hän monen sattuman kautta päätyi työharjoitteluun yritysasiakaspalvelun palveluneuvojaksi. Hyvin sujunut viiden kuukauden harjoittelujakso jatkuikin suoraan kesätöiden merkeissä. Tällä hetkellä Laura opiskelee kolmatta vuotta Lahden ammattikorkeakoulussa liiketaloutta suuntautumisena henkilöstöhallinto ja markkinointi.
Laura työskentelee pienten ja keskisuurten yrityksien palveluneuvojana varmistaen, että yritysasiakkaat saavat parhaan mahdollisen palvelukokemuksen eri asiakaspalvelukanavissa. Uuden työntekijän koulutus kestää yritysasiakaspalvelussa kuusi viikkoa. Koska Lauralla on jo aiempaa kokemusta työtehtävistä, on koulutus räätälöity hänelle osaamiskartoituksen perusteella.
Hyvä työyhteisö kannustaa ja auttaa ongelmatilanteissa
Mikä saa Lauran palaamaan takaisin tutun yrityksen palvelukseen vuosi toisensa jälkeen? Merkittävimmiksi tekijöiksi hän mainitsee monipuoliset työtehtävät ja kannustavan työyhteisön.
"Työhön tulo on ollut joka vuosi kannustavaa ja helppoa, sillä kaikki työyhteisössä ovat hyväntuulisia. Myös Lahden toimipisteen erinomainen sijainti uusituilla työtiloilla sekä etätyömahdollisuus ovat hyvä lisä."
Työtehtävissä asiakkaiden kysymykset voivat monesti olla hankalia. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että apua voi tarvittaessa kysyä keneltä tahansa. Ongelmatilanteissa Laura kääntyy työkavereiden tai palveluasiantuntijoiden puoleen. Työyhteisöstä löytyy aina henkilö joka osaa asian hoitaa, eikä avun pyytämistä tarvitse pelätä.
"Ei pidä hätkähtää vaikeampiakaan tai itselle uusia asioita. Kaikkeen ei tarvitse antaa heti vastausta, vaan monimutkaisemmat selvityspyynnöt välitetään oikealle taholle käsittelyyn. Palveluneuvojalla on usein monta rautaa tulessa, joten multitaskingia tarvitaan".
Työpäivät saattavat joskus olla hektisiä ja työntehokkuutta seurataan aktiivisesti.
"Työlle on asetettu tavoitteita joiden saavuttamiseen saa tehdä hommia, mutta se ei stressaa. Vastuu tavoitteista kannetaan yhdessä tiimin kanssa. Tavoitteet vievät eteenpäin ja koen sen kannustavana. Vapaa-ajallani en mieti töitä."
Tuloksia yritysasiakaspalvelussa seurataan yhdessä esimiehen kanssa. Esimerkiksi asiakkailta tuleva suora palaute voidaan käsitellä nopeastikin ja toimintatapoja pystytään kehittämään sen perusteella.
Kesätyöstä on hyötyä myös tulevaisuudessa
Samoin kuin kokoaikaisten työntekijöiden, myös kesätyöntekijöiden on suoritettava kilpailukykysopimusta eli kikyä. Lauran kesätyöstä suoritettavia tunteja tulee kahdeksan. DNA:lla kiky hoidetaan itseopiskeluna. Oppimateriaali on koottu tarkoituksena tukea työntekijän ammatillisen osaamisen kehittämistä, joten Laura saa opiskelemistaan kikytunneista tärkeitä vinkkejä myös tulevaisuudetta ajatellen.
Laura uskoo, että kesätyö DNA:lla auttaa häntä työllistymään myös valmistumisen jälkeen.
"Täältä saan paljon kokemusta eri järjestelmien käytöstä. Myös asiakkaiden kanssa käyty kirjallinen ja suullinen viestintä kehittyvät roimasti. Tietojen sisäistäminen laajoista asiakokonaisuuksista on etu. Operaattoriala kehittyy koko ajan, joten myös sitä kautta pysyy kehityksessä mukana."
Ensimmäistä kertaa DNA:lle tulevalle työntekijälle Laura antaisi vinkiksi olemaan reippaasti oma itsensä ja halua kehittyä joka päivä.