Kännykkäkamerat ammattikuvaajan käsissä

Älypuhelinten kamerat kehittyvät huimaa tahtia ja haastavat kuvanlaadussa jo digipokkareita. Lopputulokset ovat kuitenkin edelleen ennen kaikkea kuvaajan käsissä. Halusimmekin selvittää, mihin laadukas kuvaluuri taipuu asiantuntevissa hyppysissä, ja annoimme neljä lippulaivapuhelinta ammattikuvaaja Marco Melanderin testiin. Vertailussa siis iPhone 6, Huawei Honor 7, Sony Xperia Z3+ ja Samsung Galaxy S6 Edge+.Vertailukohtana toimii Marcon omalla Canon 5DS-kameralla otettu kuva (alla). Suuren tiedostokoon takia vertailukuvaa on pienennetty, mutta älypuhelinkuvat aukeavat klikkaamalla alkuperäisinä.  


Marcolla on vuosien kokemus valokuvaamisesta niin studio-olosuhteissa kuin niiden ulkopuolellakin. Yleensä käytössä on vähän älypuhelinta järeämmät laitteet, joissa säätöjä riittää jokaiseen säähän ja olosuhteeseen. Kuitenkin osaavissa käsissä ja oikeilla asetuksilla myös älypuhelimien kamerat pääsevät oikeuksiinsa. 

iPhone 6

Hyvästä kamerastaan kiitellyssä iPhone 6:ssa on kahdeksan megapikseliä, siis kilpakumppaneitaan huomattavasti vähemmän. Marcon mukaan pelkkiä lukuarvoja on kuitenkin turha tuijottaa, sillä pienempi pikselimäärä avittaa kameraa suoriutumaan paremmin varjoalueilla. Suuret pikselimäärät saattavat tuottaa kohinaa kuvan tummiin kohtiin. Valotuksen ja tarkennuksen asetukset muuttuvat kätevästi sormen liikkeellä, ja tarkempi säätö onnistuu asetuksista. Lopullinen kuva saa kiitosta terävyydestään ja itse kamera helppokäyttöisyydestään. Ammattikuvaajalle pitkälle automatisoitu kamera tosin tekee kuvaamisen ajoittain vähän tylsäksi.
 

Huawei Honor 7

Hiljaittain julkaistu Huawei Honor 7 eroaa muista testin puhelimista huomattavasti halvemmalla hinnallaan. Kameran laadusta ei kuitenkaan tarvitse tinkiä, ja megapikseleitäkin löytyy komeat 20. Puhelimesta löytyi osuvasti Good Food -asetus, joka sopi kuin nakutettu ruoka-asetelman kuvaamiseen:  lopputulos on mukavan lämmin ja esimerkiksi sipulin valkoinen väri toistuu kauniisti. Perusasetuksilla kuva on viileämpi, mutta kuitenkin erittäin tarkka.  Puhelimessa on järkkäreistä tuttuja säätöjä, kuten ISO-herkkyys (valoherkkyys), joka auttaa ottamaan parempia kuvia hieman hämärämmissäkin olosuhteissa.

Sony Xperia Z3+

Sonyn lippulaivan Xperia Z3+:n kameran testeissä keräämät kiitokset eivät ole aiheettomia.  Puhelimella otetuiksi kuvat ovat erittäin tarkkoja, ja toistavat hyvin värejä. Eri kuvaustilanteisiin löytyy valmiita asetuksia, joissa pääsee vielä säätämään valotusta ja valkotasapainoa. Ammattikuvaajan silmin kirkkauden nostaminen näytti kuitenkin polttavan valkoisen sävyjä puhki, eli kuvan dynamiikka jäi hieman kapeammaksi. Xperian linssi on selkeästi muita kameroita laajakulmaisempi, eli kuva kattaa suuremman alueen. Pientä miinus Marcon mukaan tulee siitä, että kameran linssi jää ensikokeilulla helposti sormen alle. Lisäksi säätömahdollisuudet jättivät hieman toivomisen varaa.

Samsung Galaxy S6 Edge+

Samsungin Galaxy S6 Edge+:n kaareva näyttä tuo kuvaamiseen ja etenkin kuvien katsomiseen lisämaustetta. Myöskään kamera ei tuota pettymystä. Kuvan laajuus on lähes Sonyn veroinen ja tarkkuuskin ensiluokkainen. Erityisesti Marcoa ihastutti Pro Mode-tila, jossa pääsee säätämään niin ISO-herkkyyttä kuin valkotasapainoakin sekä ainoana testin puhelimista valotusaikaa. Kameran valovoima oli myös täysin omaa luokkaansa ja säädötkin monipuolisimmat. Kun tähän yhdistetään paras tarkkuus, Samsungille oli helppo antaa ykköstila.


Kaikki testin puhelimet tuottivat mainiota kuvaa, ja säätöjä riittää myös enemmän kuvausta harrastavalle. Tietenkään samoihin sfääreihin kunnon järkkärikuvien kanssa ei päästä, mutta se ei varmasti tule yllätyksenä. Ihan jokainen ei tarvitse ammattilaisvehkeitä, ja arkikuvaukseen (ja miksei juhlaankin) älypuhelinten kamerat riittävät erittäin hyvin. Ammattikuvaajana Marco jopa hienoisesti yllättyi kuvien laadusta ja säätömahdollisuuksista. Älypuhelimien ehdoton valtti kuitenkin on, että ne kulkevat kokonsa puolesta mukana aina ja kaikkialle. Testin tulos voidaankin hyvin kiteyttää Marcon sanoin:  “Loppujen lopuksi paras kamera on aina se, joka sattuu olemaan juuri sillä oikealla kuvaushetkellä mukana.”

Marcon viisi kuvausvinkkiä

1. Ryhmäkuva

Päästä sisäinen upseerisi hetkeksi valloilleen. Kiinnitä koko ryhmän huomio itseesi ja pyydä asettumaan niin, että kaikki näkevät kamerasi. Käytä tarvittaessa tuolia tai tikkaita. Laske kuuluvalla äänellä kolmeen ja ota kuva. Toista muutaman kerran kunnes olet varma, etteivät ihmisten silmät ole räpsyneet.

2. Sommittelu

Kannattaa opetella kultaisen leikkauksen säännöt. Valokuvan tausta on aivan yhtä tärkeä kuin kuvattava kohdekin. Säännöt on kuitenkin tehty rikottavaksi, ja joskus keskeissommitelma on kaikkein tehokkain.

3. Valo

Huomioi valon suunta; myötä- ja vastavalo ovat ikäviä. Suunnittele kuvasi niin, että päävalo osuu kohteeseen n. 45 asteen kulmassa, ja käytä hyväksesi heijastavia pintoja. Valkoinen kapalevy on hyvä, ja kannattaa harkita myös taiteltavan heijastimen hankkimista.

4. Salama

Vältä aina pokkarin salaman käyttöä. Vaikka kuvastasi tulisi hämärä ja rakeinen hämärässä, on se kuitenkin parempi kuin mustassa leijuvat kalpeat hahmot. Täytesalama vastavaloon kuvattaessa on kuitenkin hyvä idea.

5. Yllättävät kuvakulmat

Ole kekseliäs. Katsele heijastuksia, kokeile ylä- ja alaperspektiivejä. Kuvaa paljon, ja ole aina valmiina.

Avainsanat:

puhelimet kuvaaminen Tuotteet & palvelut