Insta-kuva ei usein esitä todellisuutta – onneksi suunta on parempaan

Pariisin-matkalla Eiffel-torni esitetään upeassa valaistuksessa, ja sen huipulta otetaan näyttäviä kuvia tunnelmallisen Pariisin esikaupungin jatkuessa taustalla loputtomiin kohti auringonlaskua. Kukaan ei halua näihin kuviin loputtomia jonoja tai töykeää henkilökuntaa tornin juurella – vain taianomaista fiilistä, jonka kokemus ihmiselle luo.

Vaikka ei välttämättä luokaan.

Ilmiölle on nimikin, Pariisin syndrooma. Se on saanut alkunsa erityisesti japanilaisista, joilla on ollut liian kovat odotukset kauniisti romantisoidusta Pariisista. Kun kaupunki näyttää todelliset kasvonsa – töykeitä tarjoilijoita tai saastaisia katuja – on isku kasvoille liian kova. Se johtaa ahdistukseen ja huijatuksi tulemisen tunteeseen. Rikkoutuneita unelmia korjataan tarkkaan rajatuilla, valikoiduilla ja muokattavaksi tarkoitetuilla kuvilla, jotka peilaavat todellisuuden sijaan odotuksia ja toiveita. Todellinen tunnelma ei välity, mikä ruokkii kierrettä ja toimii epätodellisena mielikuvamarkkinointina kohteelle.

Kauniiksi piirtyneet otokset eivät bluffaa vain kavereitamme, vaan myös itseämme. Romanttiset kuvat jäävät muistoiksi, joissa huonoa fiilistä ei ole. Aika kultaa muistot. Parin vuoden jälkeen kuvien upeaa atmosfääriä on helppo tunnelmoida riippumatta siitä, mitä todellisuus oli. Tämä johtaa pettymyksiin, kun uusi matkakohde ei tunnukaan upealta tai romanttiselta.

Pelkäätkö jääväsi paitsi, oliko naapurin reissu omaasi parempi?

FOMO, eli fear of missing out, voisi olla suomeksi käännettynä tilaisuuden menettämisen pelko tai ulkopuolelle jäämisen pelko. Se tarkoittaa tunnetta siitä, kun vaikkapa sosiaalista mediaa selaillessa näkee läheisen tekevän jotain upeaa, kun itse istuu sohvalla hämärän yksiön nurkassa. Menetät jotain, sinun tulisi olla ulkona, sinun tulisi olla ystäviesi seurassa. Nyt!

Toisaalta ulkopuolelle jäämisen pelko saattaa johtaa siihen, ettei ihminen halua sitoutua vaikkapa illanviettoon kaverin kanssa. Samaan aikaanhan voi tapahtua jotain parempaa, johon ehkä lähtee mieluummin.

Tutkimustulokset ovat osoittaneet, että uuden tavaran hankkiminen tuo iloa vain hetkeksi mutta elämykset ja matkailu pidemmäksi aikaa. Liian kovat odotukset pilaavat matkan, illanvieton, purjehdusreissun – jopa iltalenkin. Nälkä kasvaa syödessä: jos kaikesta odottaa saavansa tunneöverit, on lopputuloksena pettymys.

Sosiaalinen media saattaakin tutkimuksen mukaan lisätä masennusoireita. Moni yksinäisyyttä kokeva ihminen käyttää sosiaalista mediaa paljon, ja esittää sen avulla elämänsä sujuvan todellisuutta paremmin. Sosiaalinen media saa meidät vertailemaan itseämme alinomaa muihin, jopa tiedostamatta. Vertailu voi aiheuttaa kateellisuutta tai tyhjyyden tunnetta omasta elämästä, vaikka kaikki olisikin hyvin.

Ole aidompi, niin myös mielenterveytesi kiittää

Kuvallisuutensa ja suunnitelmallisuutensa vuoksi Instagramin on todettu lisäävän mielenterveyshäiriöiden riskejä, siinä missä YouTube oli aitoutensa ja läpinäkyvyytensä vuoksi tutkimuksen ainoa keskimäärin positiivisia vaikutuksia luova some-kanava. Tubettaminen onkin siinä mielessä upeaa, että se keskittyy usein ihmisten arkeen ja arkisiin ongelmiin sekä askareisiin tai töihin tarjoten ratkaisuja ja hyvän reflektiopinnan oman elämän ongelmien käsittelylle.

Myös Instagram on kuitenkin siirtymässä aitoutta kohti. (Teksti jatkuu kuvan jälkeen.)

(KUVA) Kaksi tapaa fiilistellä lomamatkaa Dubrovnikissa: filtteroitu kuva hotellilta nähdystä auringonlaskusta ja hetkellistä tunnetta välittävä Insta-story hotellille vievistä portaista.

Kaksi tapaa fiilistellä lomamatkaa Dubrovnikissa: filtteroitu kuva hotellilta nähdystä auringonlaskusta ja hetkellistä tunnetta välittävä Insta-story hotellille vievistä portaista.

Instagramin Story-toiminnon suosio on kasvanut valtavasti sen parin vuoden aikana, kun toiminto on ollut olemassa. Jo yhden vuoden jälkeen se ohitti pahimman kilpailijansa Snapchatin käyttäjämäärissä. Instagraminkin omistavan Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg arvioi kuluvan vuoden F8 keynote -puheessaan, että keskimääräinen storyen kanssa käytetty aika ohittaa feedin – eli perinteisen ”seinän” – selaamiseen käytetyn ajan lähitulevaisuudessa.

Kun ihmisten ei tarvitse jättää itsestään ikuista jälkeä Insta-seinälleen, vaan he voivat jakaa aidompia hetkiä, päätyy sekaan toivottavasti myös karumpaa, hauskempaa ja spontaanimpaa todellisuutta. Aidot hetket ovat odotustenhallintaa ja oikein asetetut odotukset tekevät todellisesta elämästä huomattavasti nautinnollisempaa. Onko mitään parempaa kuin kokemus, joka ylittää odotukset?

Lähteinä käytetty: Facebook F8, Tech Cruch, Yle, Time, Independent, Tekniikka & Talous, SBS

Avainsanat:

vastuullisuus yhteisöllisyys yhteiskunta some

Kommentit

Ole ensimmäinen, joka kommentoi tätä juttua!