DNA Business ja Vantaan kaupunki ovat tehneet pitkään yhteistyötä sähköisten palvelujen kehittämisessä. DNA on toimittanut Vantaalle muun muassa puheratkaisuja, datayhteyksiä ja tietoturvaratkaisuja.
Vantaan kaupunki on edelläkävijä sähköisten palvelujen kehittämisessä kuntalaisille ja yrityksille. Uutena pelinavauksena toimii esimerkiksi työterveyshuollon virtuaalinen vastaanotto, jossa hyödynnetään DNA Busineksen ratkaisuja.
Vantaan kaupunki kiihdyttää tahtia digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Keskeinen tavoite on nostaa työn tuottavuutta sekä luoda kuntalaisille entistä toimivampia palveluja.
”Tiiliskiven painoisten strategiapapereiden sijaan painotamme tekemistä. Käytämme ketteriä kehitysmenetelmiä, joissa muotoilemme palveluja yhdessä kuntalaisten kanssa”, Vantaan kaupungin tietohallintojohtaja Antti Ylä-Jarkko sanoo.
Ylä-Jarkko kannustaa, että uusia asioita kannattaa kokeilla kunnissa rohkeasti.
”Liikkeelle voi lähteä nopeilla ja kevyillä ratkaisuilla. Kokeilu on helpompaa ja halvempaa kuin uskoisikaan.”
Erinomaista palautetta palveluista Hyvä esimerkki Vantaan kaupungin uusista sähköisistä palveluista on Vantaan Työterveys -liikelaitoksen virtuaalinen vastaanotto. Viime keväänä avatussa palvelussa sairastunut voi olla videoyhteydessä terveysalan ammattilaiseen ja saada häneltä hoito-ohjeita.
Kaikkien aikaa ja vaivaa säästyy, kun vastaanotolle lähdön sijaan moni asia hoituu kätevästi vaikkapa kotisohvalta.
”Uusi palvelu on saanut erinomaista palautetta”, Ylä-Jarkko sanoo.
Pilottihankkeissa DNA Busineksen ratkaisu Molemmat sähköisen asioinnin pilottihankkeet perustuvat DNA Busineksen toimittamiin datayhteyksiin ja DNA Meeting Space -videoneuvotteluratkaisuun, joka mahdollistaa muun muassa pikaviestinnän, HD-tason videopuhelut, äänipuhelut ja esitysten jaon.
Vantaan kaupunki hyödyntää DNA Meeting Space -alustaa myös muissa pilottihankkeissa. Kehitteillä on muun muassa digitaalinen velkaneuvonta ja sähköiset äitiysneuvolapalvelut, jotka ovat suoraan 250 kunnan hyödynnettävissä.
DNA Business ja Vantaan kaupunki ovat tehneet pitkään yhteistyötä sähköisten palvelujen kehittämisessä. DNA on toimittanut Vantaalle muun muassa puheratkaisuja, datayhteyksiä ja tietoturvaratkaisuja.
”DNA tuottaa meille luotettavia tietoliikennepalveluja, jotka ovat digitalisaation perusedellytys”, Ylä-Jarkko tiivistää.
IoT etenee myös julkisella sektorilla Ylä-Jarkon mielestä kustannuspaineiden kanssa painivan julkisen sektorin on hyödynnettävä entistä tiiviimmin teknologista kehitystä, jotta laadukkaita palveluja pystytään tarjoamaan myös tulevaisuudessa.
Hän arvioi, että Internet of Things (IoT) eli teollinen internet tekee läpimurron monella alueella. Esimerkiksi terveys- ja hyvinvointipalveluissa verkkoon kytketyt laitteet antavat mahdollisuuden etävalvontaan, ohjaukseen ja tietojen analysointiin. Sama pätee muun muassa kiinteistötekniikkaan.
”Myös opetussektorilla kannattaa hyödyntää uutta teknologiaa. On helppo kuvitella, että esimerkiksi lisätty todellisuus voi tuoda opetukseen huomattavaa lisäarvoa tulevina vuosina.”
Kuinka saada sähköisten palveluiden kehittämiseen vauhtia kunnissa? Vantaan kaupungin tietohallintojohtaja Antti Ylä-Jarkko kertoo.
Katso video. VIDEO